לא מתכופף בפני ברוני התקשורת

משה כחלון, היד שמזעזעת את עריסת הלובי הסלולרי, הוא כוכב השבוע והשבועיים הבאים

רק שר-פוליטיקאי שיכול לומר את המשפט "אם היא היתה נותנת לי עצות, הן היו הרבה יותר טובות משל אחרים" כשהוא מתכוון לאמו - יכול, מסוגל, ותסמכו עליו שימשיך, לעמוד בלחץ הפיזי, האישי, הפוליטי, המשפטי והחברתי שמפעילים עליו ברוני התקשורת המקומיים. אלה שהתרגלו לכופף, לכתוש, לזלזל ולדרוך ברגל גסה על כל מי שעומד מול גריפת המיליארדים הבוטה שלהם.

זהו משה כחלון, שר התקשורת. כוכב השבוע והשבועיים הבאים. היד המזעזעת את עריסת הלובי הסלולרי. איש ביישן-משהו, לא תראו אותו מנפנף בידיים בעוז ועזוז מוכרים, יותר מקשיב ממדבר, עדיין שם יד על הפה במבוכה כשהוא מחייך. מים שקטים חודרים עמוק.

אחרי חבורת שרי התקשורת צחי הלשון, מנופחי האגו ופטפטני הצרכנות, נוסח אריאל אטיאס, דליה איציק, אברהם הירשזון, ראובן ריבלין, אהוד אולמרט ועוד, שחלפו במשרד - מישהו מטפל בתקשורת.

משה כחלון, שר התקשורת / אייר גיל ג`יבלי
 משה כחלון, שר התקשורת / אייר גיל ג`יבלי

"זה שוק עם הרבה מאוד כוחות כלכליים אינטרסנטיים וחזקים. כל שעה קורה משהו. צריכים להיות מאוד זהירים בהחלטות. תמיד לשמוע את כולם ובסוף לקבל את ההחלטה שאני מאמין בה. אני יודע שאני מקבל לא מעט החלטות שפוגעות בצד זה או אחר, אבל כשאתה עושה דברים ביושר ובאמונה, אז הדברים מסתדרים. לנגד עיניי עומדת טובת הצרכן. אבל אני לא עוסק ברגולציה מרסקת. אין לי כוונה לעזור לחברה אחת ולרסק את השנייה".

את הדברים האלה אמר כחלון ("מעריב", 19.9.2009) בעיצומה של פרשת ערוץ 10, וסימן אז מטרות צנועות בסלולר: "האזרח עדיין לא מקבל את מה שמגיע לו. אנחנו פועלים לשיפור התחרות בתחום הזה. כשיש מונופול או קרטל, המחירים באופן טבעי יעלו".

הצרכנים נדו ראשם בצער, עוד פטפטן שבא לעשות סיבוב על חשבוננו, הברונים נפנפו אותו בזלזול והגבירו את הזלילה הגדולה וגדודי המקצוענים הידוענים-להשכיר, הלוביסטים והיח"צנים, לא העלו בדעתם איזה קיץ שמח ורווחי מצפה להם.

רק כמה מספרים מתוך הנתונים המצרפיים של פלאפון, פרטנר וסלקום לשנת 2009: מספר מנויים: 9.1 מיליון. רווח תפעולי: 4.66 מיליארד שקל. רווח נקי: 3.2 מיליארד שקל. שיעור ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות): 37% מסך ההכנסות! מספר שאין כמותו לחברות בכלל ולחברות סלולר בעולם בפרט.

בשבוע הקרוב, אחרי שהציפו את המשרד באלף עמודי כתיבה, יתייצבו נציגי חברות הסלולר לשימוע אצל כחלון ואנשיו. הם כבר ניסו לעטוף אותו בדבש ואגו (כך עושים גם כוחות הגז הטבעי לשר התשתיות עוזי לנדאו, ואצלו זה עובד). הם כבר איימו שהמדינה תיהרס והציבור ייפגע. גיחכו על נתונים שקריים וחשבון לא נכון. הספיקו ללחוץ על שר האוצר יובל שטייניץ, שותפו של כחלון למהלכי התקשורת ועל ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ראש הממשלה, אגב, מחזיק יפה מעמד. אחרי שלא נותר הרבה משלל הרפורמות המתוכננות שלו, נשאר לו רק להיות ראש ממשלה הדואג לצרכנים ולוחם בריכוזיות ובהתפשטות הטייקונים. גם זו לטובה.

הנה רשימת המבחנים של מ. כחלון:

לקבל החלטה נכונה, גם לצרכנים, בעניין הפחתה משמעותית של דמי הקישוריות, ולקבוע אותם על עלותם האמיתית.

להתייצב, בעוד שבועיים, בישיבת ממשלה על התוכנית הכלכלית, חוק ההסדרים, ולהצליח להעביר את הסעיפים שיכניסו תחרות לשוק התקשורת הדורסני: הסעיף הראשון, שיאפשר הכנסת מפעיל סלולר חדש או שניים, הוא תיקון חוק "נדידה פנים-ארצית", שיאפשר למפעיל החדש "לרכוב" על גבי רשת המפעילים הקיימים, לתקופה של 5-7 שנים, כדי לאפשר את קיומו, פריסתו ותפקודו המיידי. מתנגדים: פרטנר, סלקום ופלאפון.

הסעיף השני: להביא להחלטת ממשלה שתיאלץ את HOT ו-yes לשווק חבילת בסיס צרה של 7 ערוצים, במחיר סביר, ולקבוע אפשרות להוסיף עליה כל ערוץ מבוקש בנפרד. מתנגדים: HOT ו-yes.

הסעיף השלישי: להחליט על הקמת חברה-בת לחברת החשמל שתפעל בהעברת הפס הרחב, לקבוע לה מגבלות בחוק ולאפשר הכנסת שותף פרטי. מתנגדים: חברת החשמל מתנגדת לחברה-בת. HOT ו-yes מתנגדים לכניסת חברת החשמל לפריסת אינטרנט.

"יש בקשות ויש דרישות וזה דבר לגיטימי", אמר אז. "כולם מגיעים לכאן ומשמיעים את הבקשות שלהם. אני שומע את כולם, יש לי הרבה סבלנות. יש לי משפט שמלווה אותי תמיד: 'תמיד תחשוב מי אמר, מתי אמר ומה אמר'. כשיש לך את 3 התשובות, קל לקבל החלטה".

stella-k@globes.co.il