הממשלה דחתה העלאת שכר המינימום מ-3,850
ל-4,600 ש'; יונהג מס הכנסה שלילי בכל איזורי הארץ

(עדכון) - בדיון סוער פעל רה"מ נתניהו להפלת הצעת החוק להעלאת שכר המינימום - והצליח לשכנע את שר החוץ ליברמן ■ התוצאה: 20 שרים דחו את העלאת שכר המינימום בתום ישיבה ארוכה שנמשכה 6.5 שעות ■ שטייניץ: העלאת שכר המינימום תעלה 5 מיליארד שקל

בתום ישיבת ממשלה סוערת במיוחד שנמשכה כ-6.5 שעות, החליטה הממשלה לדחות את הצעת החוק של עמיר פרץ להעלות את שכר המינימום. המשמעות: שכר המינימום יוותר על 3,850 שקל בחודש, ולא יעלה ל-4,600 שקל. זאת, לאחר לחץ מאסיבי שהפעיל ראש הממשלה בנימין נתניהו על השרים שלא לתמוך בהעלאת שכר המינימום, ואף הצליח לשכנע את שר החוץ אביגדור ליברמן להתנגד להצעה.

20 שרים תמכו בהצעתו של שר האוצר להתנגד להעאלת שכר המינימום, ואילו 9 תמכו בהצעתו של עמיר פרץ. עוד הוחלט, כי בחוק ההסדרים, ישולב מס הכנסה שלילי בכל איזורי הארץ, הפתרון המועדף על האוצר ועל בנק ישראל לטיפול בבעיית העוני.

הישיבה עצמה הופסקה מספר רב של פעמים על מנת לנסות לשכנע להעביר תומכים ומתנגדים מצד אל צד. ראש הממשלה, בנימין נתניהו הפעיל לחצים כבדים על שרי הליכוד שאיימו לתמוך בהצעה, ובהם גלעד ארדן וסילבן שלום, אולם עיקר הלחצים הופעל על שר המדע.

הישיבה, שהחלה ב-10:00 והיתה אמורה להסתיים בשעה 15:00, נמשכה עוד שעה ארוכה גם אחר כך והופסקה על מנת לנסות להפעיל לחצים על שר המדע. לחצים הופעלו באמצעות הטלפון גם על שר החוץ, אביגדור ליברמן, השוהה בחו"ל.

שטייניץ: העלאת שכר המינימום הייתה עולה למשק 5 מיליארד שקל

גם בתוך הליכוד הופעלו לחצים על השרים. במהלך ישיבת שרי הליכוד, שקדמה לישיבת הממשלה, הסביר שר האוצר, יובל שטייניץ כי משמעות אישור הצעת החוק היא קיצוץ בתקציבי משרדי הממשלה בסכום של 5 מיליארד שקל מתקציב המדינה, המהווה קיצוץ רוחבי של 2.5 מיליארד שקל בשנה.

שטייניץ אמר לשרים כי "מי שמצביע בעד ההצעה, שלא יתלונן אחר כך שתקציב המשרד שלו מקוצץ". שר האוצר אמר עוד כי ההצעה עלולה לפגוע ברשויות המקומיות החלשות, מה שיכול להוביל לקריסה שלהם. ואף לגרום לגידול באבטלה.

גם ח"כ חיים כץ (ליכוד), שהניח על שולחן הכנסת הצעת חוק דומה לזו של פרץ, ערך מסע שכנוע משלו ושוחח אמש עם השרים ארדן, גדעון סער וישראל כץ במטרה לשכנעם להתנגד לעמדת ראש הממשלה ולתמוך בהצעה.

הצעת החוק להעלאת שכר המינימום עלתה הבוקר על שולחן הממשלה לאחר שוועדת השרים לענייני חקיקה החליטה לתמוך בהצעה לפני כחודש, אולם שר האוצר, הגיש ערר והחזיר בכך את הדיון לממשלה. ההצעה התקבלה בתמיכת שרי ש"ס, יעקב מרגי ומשולם נהרי, שרי הליכוד, ישראל ביתנו, ושרי העבודה, שלום שמחון ויצחק (בוז'י) הרצוג. משרד האוצר, המשפטים והתמ"ת התנגדו להצעה. מאז שוכנעו שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר ומשרד המשפטים לתמוך בהצעה. היחיד שנותר עדיין בסירובו הוא משרד האוצר, בטענה שהעלאת שכר המינימום עלולה לגרום לעלייה באחוזי האבטלה וכן בהגדלת הוצאות הממשלה.