האם ייכשל הניסיון להארכת הקדנציה של שרגא ברוש?

קבוצת תעשיינים דורשת הצבעה חשאית בעניין ■ על פי הערכות, הצבעה חשאית תביא לכך שלא יושג היום הרוב הדרוש לשינוי התקנון – ושרגא ברוש יצטרך לוותר על התפקיד

האם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, צפוי להיכשל היום (א') בניסיון של מקורביו להאריך את כהונתו בשנה נוספת? ל"גלובס" נודע כי 25 חברים בהתאחדות התעשיינים חתמו על מסמך הקורא לקיים הצבעה חשאית באסיפה שתתקיים היום בשעה 15:00, במסגרתה יצביעו על שינוי התקנון שיאפשר לברוש להישאר בתפקיד.

על פי תקנון ההתאחדות, ברגע שישנם 25 חברים שדורשים הצבעה חשאית, ההתאחדות חייבת לכבד את הבקשה. על פי הערכות, הצבעה חשאית שכזו תטרוף את הקלפים עבור ברוש, משום שאת התקנון ניתן לשנות רק אם שני שליש מהחברים שמגיעים לאסיפה מצביעים בעד. מקורות מקרב התעשיינים סבורים כי כל זמן שתהיה הצבעה חשאית, לא יושג הרוב הדרוש להארכת הכהונה של ברוש. עוד על פי אותם מקורות, בימים האחרונים נעשה מאמץ לאתר את החברים שדורשים את ההצבעה החשאית, כדי להביא לסיכול היוזמה. בדיוק מסיבה זו, ככל הנראה, המסמך עדיין לא הוגש רשמית וישנה כנראה כוונה להגיש אותו רק במהלך האסיפה.

"באופן כללי, אני חושבת שהצבעות צריכות להיות חשאיות כי זה הכי דמוקרטי והכי נכון", אמרה היום ל"גלובס" ליאורה בירנהק מרכוס, מנכ"ל מפעל מנעמים ובעבר יו"ר התאחדות התעשיינים במחוז חיפה והצפון. "תמיד הייתי בעד הצבעות חשאיות בתפקידיי הקודמים כי הן אינן מביכות אנשים, אני בעד דמוקרטיה בכלל ובפרט בהתאחדות התעשיינים", הוסיפה מרכוס - אולם סירבה לומר האם היא נמנית על 25 חברי ההתאחדות שדורשים רשמית הצבעה שכזו.

בסביבתו של ברוש מבקשים להדגיש כי ברוש בכלל לא רצה להאריך את כהונתו לאחר שכבר סיים שתי קדנציות בתפקיד, ואלה היו בכירי התעשיינים שביקשו זאת ממנו - ביניהם דן פרופר (אסם), גדי לסין (שטראוס), קוני קוברובסקי (קוקה קולה) ועוד. "אם יבקשו הצבעה חשאית זה מה שיהיה, ואם לא יאריכו את הקדנציה שלו אז שלא יאריכו - אין לחץ", הוסיפו בסביבתו. אותם מנהלים בכירים בתעשייה ביקשו מברוש להאריך את כהונתו לאור "במצב הכלכלי", ולאור יחסיו הטובים עם ההסתדרות והממשלה. גם יו"ר ההסתדרות וחברו הקרוב, עופר עיני, ביקש ממנו להאריך את הכהונה.

מנגד, בכירים בתעשייה טוענים כי המשבר הכלכלי כבר חלף, שאת היחסים עם ההסתדרות והממשלה אפשר לשמר גם ללא ברוש, וכי "לא פרצה מלחמה" שתצדיק את הארכת הקדנציה של ברוש - זאת במיוחד כשברוש עצמו התנגד בעבר להארכת הקדנציה של קודמו בתפקיד.

מהתאחדות התעשיינים נמסר בתגובה כי "שרגא ברוש והתאחדות התעשיינים אינם מכירים כל כוונה של חברים לקיים הצבעה חשאית, ומובן שבאם יוגשו חתימות לקיום הצבעה חשאית, תפעל ההתאחדות, עפ"י תקנון ההתאחדות, כפי שנהגה עד כה".