מנכ"ל בוני התיכון: אני אוהב את פרויקט הולילנד

בוני התיכון, שבשליטת משפחת פרץ, הגדילה בשנים האחרונות את היקף פעילותה בתחום המגורים בישראל והיא מעורבת כיום בייזום של כ-1,400 יחידות דיור בפרויקטים שונים ברחבי הארץ

"מומנטום העליות נעצר לאחרונה, אבל מדובר בתהליך טבעי", מודה עמי פרץ, מנכ"ל בוני התיכון, נוכח אי הודאות הרבה בכל הנוגע למגמה בשוק המגורים המקומי לאורך השבועות האחרונים.

פרץ: "כמו בכל שוק, גם בנדל"ן ישנן עליות וירידות. בחודשים האחרונים אנו עדים לפרסומים ולהצהרות של הממשלה ושל גורמים נוספים על מצב של בועה אפשרית בשוק, וזה כמובן משפיע על מצב הרוח של רוכשי הדירות. נוצרת כעת תקופת המתנה, בה כמות עסקאות הרכישה הולכת ופוחתת. ברגע שהיא תסתיים מוכרח להיווצר לחץ של רוכשים, הביקושים יתגברו וכמות החוזים תגדל. מאחר ואנו מודעים למה שקורה, ולמחסור הקיים בדירות, אנחנו פועלים להאצת פתיחת שלבים חדשים בפרויקטים שבשיווק ובפתיחת פרויקטים חדשים".

בוני התיכון, שבשליטת משפחת פרץ, הגדילה בשנים האחרונות את היקף פעילותה בתחום המגורים בישראל והיא מעורבת כיום בייזום של כ-1,400 יחידות דיור בפרויקטים שונים ברחבי הארץ, מה שמציב אותה במקום מכובד בקאדר חברות הנדל"ן למגורים המקומיות. במהלך השנים 2008 ו-2009 הציגה החברה בדו"חות מכירות בהיקף כולל של 550 מיליון שקל, שהניבו לה רווחים של 103 מיליון שקל בשנתיים האחרונות. עם זאת, ברבעון הראשון, בעיקר בשל עקרונות הדיווח החשבונאים, חזרה החברה להציג הפסד - בסך 3.5 מיליון שקל.

עצרתם את כוונות הרכישה של קרקעות חדשות?

"בהחלט לא. בימים אלו אין ממילא היצע גדול בשוק הקרקעות. על כל קרקע שיוצאת למכרז ישנם מתחרים רבים ואנחנו משקיעים מאמץ רב להשתתף בכל מכרז שיוצא".

צמחתם בפריפריה, אבל כבר זמן רב לא בניתם שם. אין פוטנציאל מעבר לגדרה-חדרה?

"לפני 15 שנים הגדרנו את האזורים בהם אנו רוצים להתמקד למקד את פעילותינו, ואכן אלו הם האזורים המבוקשים במרכז הארץ. זיהינו בהם את הפוטנציאל מבחינת הביקושים ורמות המחירים, ובהתאם לכך ניתבנו את פעילותנו העסקית. בכל אופן, אני סבור שקיים פוטנציאל גם מעבר לגדרה-חדרה ויתכן שבעתיד ננתב את פעילותנו גם לשם, אבל בשלב הזה אנו מתרכזים במרכז הארץ".

מדברים הרבה על רפורמות בתכנון, אך אלה לא ממש יוצאות לפועל. על רקע פרשת הולילנד, אתם חווים עיכובים באישורי תוכניות?

"מטרת העיריות היא לקדם פרויקטים, כי כך הן מגדילות את הכנסותיהן. פרויקט הולילנד הוא פרויקט טוב במהותו וזה אולי לא פופולארי לומר זאת, אבל אני אוהב את הפרויקט הזה. צריך לזכור שזה פרויקט כמו כל פרויקט אחר ברחבי הארץ, שעמדו לרשותו זכויות ראשוניות על כמות מסוימת של יחידות דיור והיזמים פיתחו אותו להיקפים גדולים יותר. אין בכך כל רע. בהרבה מקומות בארץ בהם הייתה תב"ע של 200 יחידות דיור, הגדילו את הזכויות ל-1000 יחידות דיור. כך, במצב בו קיים במרכזי הערים מחסור בקרקעות, הרי שבכל מקום בו ניתן להגדיל את זכויות הבנייה, הדבר נעשה. הולילנד הוא פרויקט טוב, ויש לזכור שלא רק היזמים נהנים מפרויקטים בסדרי גודל כאלו, אלא גם העיריות שמכניסות הרבה כסף לקופתן וממילא גם כלל התושבים של העיר".