קריית-אונו: 4 חדרים ב-2 מיליון שקל, 100% התייקרות בעשור

מדד "גלובס-אלדר": בשנים האחרונות הפכה העיר קריית-אונו, שנתפסת כאיכותית ויקרה יותר משכנותיה פ"ת ור"ג, לאחד ממוקדי המשיכה הגדולים של משפרי דיור בגוש דן

ארבעים משפחות התיישבו בשנת 1940 על קרקעות "כפר אונו", שנרכשו מכפרים ערביים. רק בתחילת שנות החמישים שונה שמה לקרית אונו, אחת הערים הקטנות במרכז. למרות גודלה, היא זו שעל שמה מכונה האזור כולו "בקעת אונו" - בין פתח תקוה וגבעת שמואל בצפון, אור יהודה בדרום, גני תקוה במזרח ור"ג ושכונותיה המזרחיות תל השומר, ורמת אפעל.

קצב התפתחות העיר בין השנים 1985-2005 היה זניח. העלייה הגדולה פסחה על היישוב שבדיוק באותה עת הפך לעיר. בעשרים השנים האלה גדלה אוכלוסייתה רק בכ-3,000 תושבים, קצב שלא הדביק את הריבוי הטבעי וגרם לחלק ניכר מתושביה לעזוב. הבנייה המאסיבית החלה בשנים 2002-2003 עם פיתוח השכונות: פסגת אונו בצפון ורייספלד בדרום. בחמש השנים האחרונות חל מהפך בהתייחסות ציבור רוכשי הדירות לקרית אונו, שהפכה לעיר מבוקשת עם קצב גידול אוכלוסיה שנתי של כ-3.5%, כלומר כאלף נפש בשנה.

חלוצת פינוי בינוי

קרית אונו אינה יכולה להתחרות בשתי שכנותיה הענקיות פתח תקווה ורמת גן, אך בדיוק מסיבה זו היא מהווה חיץ ייחודי בין שתיהן. בדיוק כפי שנס ציונה בין ראשל"צ לבין רחובות. קרית אונו נתפסת כאיכותית ויקרה יותר, הן בשל החתך הסוציו-אקונומי הגבוה יחסית של תושביה, הן בשל רמת החינוך הגבוהה והן בשל קרבתה לסביון. גם התפתחות דרכי הגישה לעיר וממנה תורמים למשיכת אוכלוסיה איכותית וביקושים קשיחים לדיור בעיר. פתיחתו של כביש הרוחב מכבית (471) לפני כשנתיים הביאה לגידול משמעותי במכירת דירות חדשות בעיר, בעיקר בקרב משפרי דיור המגיעים מבחוץ.

קרית אונו הינה העיר הראשונה שנרתמה והצליחה לקדם בתחומה תוכניות מרחיקות לכת לפרויקטי פינוי בינוי. חברת מצלאוי בונה בעיר בשנים האחרונות פרויקט פינוי בינוי בהיקף של יותר מ-500 יח"ד (בתמורה לפינויים ושיכונם של 170 דיירים) ובעירייה מקדמים כיום מספר תוכניות מקיפות לפרויקטים נוספים של פינוי בינוי.

27% בשנתיים

נכון להיום, קוני הדירות החדשות בעיר ברובם משפרי דיור מתוך העיר אך גם מגבעתיים, רמת גן וראשל"צ. רובם (כ-65%) הינם משפרי דיור, אך ישנה גם אוכלוסייה לא מבוטלת של זוגות צעירים אמידים המגיעים לעיר מגוש דן. ב-3 השנים האחרונות נהנתה העיר גם מתנועה ערה של משקיעים שרכשו בעיר בעיקר דירות קטנות.

קרית אונו היא בין הערים המעטות שבעשור האחרון הוכפלו בהן מחירי הדירות. בשנתיים האחרונות עלו המחירים בעיר ב-27%, בדומה לממוצע הארצי ומחירה הממוצע של דירת 4 חדרים עומד היום על כ-1.84 מיליון שקל.

בשכונת רייספלד תעלה דירת 4 חדרים כ-2 מיליון שקל, גבוה משכונת פסגת אונו המזרחית יותר (שעדיין עסוקה בפיתוח תשתיות), המציעה דירות דומות ב-1.8 מיליון שקל ועומת מחיר של כ-1.72 מיליון שקל לדירת 4 חדרים במרכז העיר. כך או כך, מדובר בפער של עשרות אחוזים מול ישובי הסביבה (ראו גרף בהמשך).

שכונת פסגת אונו מאוכלסת כעת ע"י 775 יח"ד וצפויה תוספת של כ-850 יח"ד נוספות. פרדס רייספלד מאוכלסת ב-850 משפחות והתוספת הצפויה היא של כ-350 יח"ד, כשכבר כעת מוכרת שיכון ובינוי דירות בשלב הבא במחירים המדוברים וכנראה שבקלות רבה יחסית.

בנוסף, כרגע ישנם שני אזורי הפשרה גדולים לבנייה רוויה בסמוך לקרית אונו, מה שאולי ביום מן הימים יסייע לצנן את עודף הביקושים: משולש כפר אז"ר, בו 890 יח"ד (תוכנית שהופקדה אחרי התנגדויות); תכנית רחוקה יותר של כ-1,000 יח"ד בחלק המזרחי של בסיס צה"ל תל השומר, מתחם שצה"ל צפוי להחזיר למינהל.

22
 22