האם המחלוקת בין פתאל, ישרוטל והסוכנים תייקר את חדרי המלון?

כיום סוכני תיירות הפנים רוכשים מרשתות בתי-המלון חדרים ברכישה מוקדמת ואז מציעים אותם לציבור במחירים מוזלים - אך כעת, עם הפחתת העמלות המשולמות לסוכנים על מכירת חדרים, המצב עלול להשתנות

חילוקי דעות בין שתי רשתות בתי-המלון הגדולות בישראל, פתאל וישרוטל, לבין הסוכנים לתיירות פנים על גובה העמלות - עשויה לגרום כבר בשבועות הקרובים להעלאת מחירי חדרי המלון בישראל.

בסוף השבוע הודיע דוד פתאל, בעלי הרשת, לסוכנים המשווקים תיירות פנים (דוגמת איסתא, אשת טורס וארקיע) על הפחתת העמלות המשולמות לסוכנים על מכירת חדרים - משיעור ממוצע של 15%-20% לשיעור של 11%-15%.

לדברי דוד פתאל, מטרת המהלך היא הרצון להתייעל, תוך שמירה על המחיר ללקוח. "אנו מעוניינים שהתחרות הרצינית תהיה על השירות ולא על המחיר".

אלא שמשיחות עם סוכני תיירות הפנים עולה כי המהלך עשוי לגרום לעליית מחירים משמעותית לצרכן. הסיבה: הסוכנים רוכשים מרשתות בתי-המלון ברכישה מוקדמת חדרים במחירים מוזלים - ומציעים אותם לציבור במחירים הזולים לעיתים מהמחירים שמציעים בתי-המלון עצמם (לעיתים, כשמדובר בחדרי מלון באילת כוללת החבילה גם טיסה).

לדברי גורמים בענף, הסוכנים מקזזים מהמחיר הסופי לצרכן גם חלק מהעמלה המשולמת להם על-ידי הרשת (במקרה זה פתאל), כך שבשורה התחתונה הצרכן הוא המרוויח.

לדברי אותם גורמים, המטרה של פתאל וישרוטל בהורדת העמלות היא רצונם לקבוע את מחיר השוק ולא לאפשר מכירה במחירים נמוכים יותר. "שתי הרשתות יוצאות מנקודת הנחה שברגע שהן יורידו את העמלות - אנחנו נעלה את המחירים וניישר איתן קו, כך שלצרכנים לא תהיה אופציה זולה יותר מהאופציה שהוא מציע. אנחנו מתכוונים לשקול את צעדנו, ויכול להיות שאם לא נוכל להיות אטרקטיביים - נפסיק בכלל לשווק את חדרי המלון של שתי הרשתות, ואז מי שייפגע הם הצרכנים".