פקידי האוצר מחזיקים בן ערובה

איך אפשר להתנגד להגבלת שכר בכירים וגם להעלאת שכר מינימום וגם למס הכנסה שלילי?

בנק ישראל פרסם לפני מספר ימים דוח חיובי בנושא מס הכנסה שלילי. אנחנו לא לבד. הניסיון מלמד כי מדינות שהפעילו תוכניות מס הכנסה שלילי תרמו משמעותית לצמצום ממדי העוני, צמצום ממדי האבטלה ולצמצום פערים חברתיים. זהו החזון שהביא אותי ליזום את חוק מס הכנסה שלילי.

החוק הוא בשורה לאנשים שיוצאים לעבוד ורוצים להתפרנס בכבוד אך אינם מגיעים לסף המס. מנגנון מס הכנסה שלילי אינו מבטל את הצורך במערכת רווחה, אך מהווה כלי עזר משמעותי המסייע לצאת ממעגל העוני ומאפשר קיום בכבוד.

מס הכנסה שלילי עורר התנגדות רבה באוצר כבר עם הגשת הצעת החוק. אך למרות ההתנגדות כל חברי-הכנסת, כולל ראש הממשלה ושר האוצר, תמכו בהצעה. כולם הבינו את חשיבותו של החוק. בסופו של דבר, גם אנשי האוצר נאלצו להצטרף להצעה, אך הם התנו את יישום החוק באופן מדורג כך שבהתחלה זה יהיה רק באזורים שבהם מיושמת תוכנית ויסקונסין, ובשאר הארץ ייושם החוק באופן מלא רק ב-2010.

לפני כשנה, בעת דיוני התקציב, האוצר טען כי לא ניתן ליישם את החוק בכל הארץ בשל המשבר הכלכלי העולמי, וכי יש לדחות את יישומו המלא בשנה נוספת ל-2011. כיום, עולים הקולות מחדש באוצר, שדורש להתנות את יישום מס הכנסה שלילי רק באזורים שבהם מיושמת תוכנית ויסקונסין. לא עוד. הגיע העת לשים סוף לניצול הציני של המשבר. אסור להפוך את חוק מס הכנסה שלילי לבן ערובה.

הממשלה לא יכולה, מצד אחד, להתנגד להגבלת שכר הבכירים, ומצד שני להתנגד להעלאת שכר מינימום וליישום חוק מס הכנסה שלילי בכל הארץ.

פקידי האוצר שהתנגדו לחוק כבר מההתחלה ימשיכו לנסות לטרפד את יישום החוק. זהו מבחן המנהיגות של שר האוצר. ישנם רבים שרוצים לצאת ממעגל העוני, אך הם לא יכולים. שכרם הנמוך אינו מאפשר להם חיים בכבוד, ולכן רבים מהם יעדיפו להישאר בבית. ביכולתנו לשנות זאת. ביכולתנו להפסיק את התלות בקצבאות. כל שצריך הוא להפוך את היציאה לעבודה לכדאית.

מס הכנסה שלילי מטפל ישירות בעוני ומעודד יציאה לעבודה. דאגה לשכבות החלשות ושוויון הזדמנויות הם תנאים הכרחיים לצמצום פערים ולשמירה על יציבות המשק. מס הכנסה שלילי הוכח כיעיל. אם אנו רוצים לעבור מדמי אבטלה לדמי עבודה אסור להתמהמה. בכוונתי לעמוד על כך שהחוק ייושם באופן מלא בכל הארץ כבר בשנת 2011.

הכותב הוא המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל