אביגדור ליברמן ירק לבוחרים בפרצוף

שיעור העוני בקרב העולים יותר גבוה, ומס הכנסה שלילי לא יגדיל את הפנסיה שלהם

סקירה כלכלית שהכין בנובמבר מרכז המידע והמחקר של הכנסת, הצביעה על כך שהשכר הממוצע בקרב עולי ברית המועצות לשעבר נמוך משמעותית בהשוואה לשכר הממוצע בכלל המשק.

העולים הוותיקים יחסית, שעלו בגל העלייה של שנות ה-90, מרוויחים בממוצע 6,708 שקל ברוטו בחודש, אולם אלה שעלו מאז שנת 2003 מרוויחים הרבה פחות: 5,057 שקל בלבד. השכר הממוצע בכלל המשק (בעת עריכת המחקר), רק כדי לסבר את האוזן, עמד על 8,165 שקל בחודש. כלומר, העולים "החדשים באמת", מרוויחים בכל חודש 3,108 שקל פחות מהשכר הממוצע במשק.

מכיוון שהשכר הממוצע בקרב העולים נמוך כל כך, המסקנה המיידית היא ששיעור המשתכרים שכר מינימום בקרב העולים גבוה משמעותית מהשיעור בכלל המשק.

אבל זה לא הכול: אף ששיעור ההשתתפות של העולים בשוק העבודה גבוה יותר מהשיעור הכללי ורמת האבטלה בקרבם נמוכה יותר - דבר המצביע על מוסר עבודה גבוה - שיעור העוני בקרבם (18%) גבוה יותר מהשיעור בקרב היהודים שאינם נחשבים לעולים חדשים (15.3%). הנתון המדהים הוא שללא קצבאות הבטחת ההכנסה והזקנה, שיעור העוני בקרב העולים מזנק לכדי 40.7%. כלומר, ללא הקצבאות, כמעט כל עולה שני הוא עני.

מדוע נזכרנו דווקא עכשיו במספרים האלה? משום שאתמול, מפלגת "ישראל ביתנו" של אביגדור ליברמן שימשה לשון המאזניים בסוגיית העלאת שכר המינימום. אחרי הפגנת שרירים מצד ליברמן, הוא נענה לבקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו והורה לכל שרי מפלגתו להתנגד להצעה שאמורה הייתה להעלות את שכר המינימום ל-4,600 שקל. ליברמן, כידוע, שואב את רוב כוחו (לפחות בעבר) מציבור העולים מברית המועצות לשעבר. הוא אפילו מבקר מדי פעם בתחרויות שחמט החביבות על העולים, ומשחרר לאוויר אמירות שונות בסוגיית הגיור בישראל. אבל דווקא בסוגיה הכלכלית, ליברמן העדיף כנראה את השיקולים הפוליטיים.

מס הכנסה שלילי - לעג לרש

אנשיו של ליברמן נתלו אתמול בהבטחת משרד האוצר ושל רה"מ, לפיה תוכנית מס הכנסה שלילי תונהג בכל הארץ כבר בשנת 2011. אבל מס הכנסה שלילי הוא סוג של לעג לרש, במיוחד עבור ציבור העולים. מדוע? אותה סקירה כלכלית של הכנסת הצביעה על אחת הבעיות הקריטיות ביותר של ציבור העולים: הבעיה הפנסיונית. מסתבר כי רבים מהעולים החדשים, במיוחד המבוגרים יחסית שבהם, לא הספיקו לצבור מספיק הפרשות פנסיוניות. במדינות ברית המועצות הם לא חסכו לפנסיה, ואילו כאן בישראל רבים מהמעסיקים "דילגו" על עניין הפנסיה.

יישארו עניים

ליברמן צריך לדעת כי מס הכנסה שלילי הוא מענק של כ-400 שקל במקרה הטוב, שנכנס ישירות לחשבון הבנק של העובד ומהסכום הזה אין הפרשה לפנסיה. הוא גם צריך לדעת שעובד המשתכר שכר מינימום ושחסך לפנסיה 20 שנה, יקבל מקרן הפנסיה שלו 933 שקל בלבד בחודש - סכום שישאיר אותו עני גם אם יקבל בנוסף קצבת זקנה או הבטחת הכנסה. עובד שחסך לפנסיה עשר שנים בלבד - כמו במקרה של עולים מבוגרים רבים - יקבל מקרן הפנסיה שלו סכום מגוחך של 395 שקל בחודש.

אם ליברמן היה חושב לרגע על הפנסיה המצומקת של העולים החדשים ושל העובדים בכלל, הוא לא היה מתלהב כל כך ממס הכנסה שלילי שאין לו כל השפעה על היום שבו יפרוש העובד. לזכותו של ליברמן צריך לומר שאף אחד מחברי הממשלה לא העלה בכלל את הסוגיה הפנסיונית. מס הכנסה שלילי הפך למילת קסם, בלי להבין בכלל את המשמעות של הדבר. בלי להבין שהמעסיקים יזכו כעת בתמריץ להיאחז בשכר המינימום בכל הכוח, כי אמא-ממשלה תדאג לשלם לעובד "מענק".

הידד לביבי ולשטייניץ, דא ליברמן.