"משרד האוצר אחראי להתייקרות דמי הניהול בשוק קופות הגמל"

אשר גולדשלגר, מנכ"ל קרן השתלמות של עובדי המעבדות: הניהול בבנקים הוא הרע במיעוטו; יש להחזיר להם את השליטה

"כמנכ"ל קרן השתלמות וקופת גמל אני מבחין יום-יום בשחיקה של הכנסות העמיתים, על ידי מתן גזירות נוספות מצד אגף שוק ההון, כשאת הקפיצה הגדולה בעלויות עשינו בעת יישום ועדת בכר" - כך אומר אשר גולדשלגר, מנכ"ל קרן ק.ס.מ של עובדי המעבדות בישראל ושל קופ"ג סקטוריאליות, המנהלות נכסים בכ-565 מיליון שקל, ויו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים והביוכימאים.

את הדברים כתב גולדשלגר במכתב לשר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ. לדבריו, האוצר אחראי להתייקרות דמי הניהול בשוק הגמל - לא רק בגלל רפורמת בכר, אלא גם בשל הדרישות הרגולטוריות הגוברות שהשית על השוק.

גולדשלגר ממחיש את ההתייקרות בדמי הניהול בשוק הגמל, וגם בשוק נישתי שאינו רושם הוצאות שיווקיות ולא פועל למטרות רווח, אלא מנהל את כספי העמיתים רק בהתאם לעלות 'האמיתית'. "העלויות בקרן ההשתלמות ק.ס.מ ובקופ"ג שובל היו כ-0.5% ב-2009, אבל מה שווים הצמצומים כשישנן עלויות אחרות, שנפלו עלינו מאז עם יישום ועדת בכר".

לדברי גולדשלגר, בעבר נאמדו דמי הניהול הממוצעים בשני הגופים שתחת ניהולו ב-0.3%. כלומר בשנים האחרונות חלה התייקרות של כ-67%, ולדברי גולדשלגר, "מיליוני שקלים הולכים על 'הגזרות'".

"הרע במיעוטו"

"אינני חסיד הבנקים, אבל מתברר שהניהול דאז היה הרע במיעוטו, לפחות מבחינת התשלומים והעלויות של העמיתים", אמר גולדשלגר והסביר: "אני יודע שלהחזיר את השליטה לבנקים זה קשה, אבל זה יהיה הפתרון הכי טוב". לכן הוא מציע לאפשר לקופות לאחד פונקציות, כך שהתפעול וניהול ההשקעות יינתנו לקופות הגמל באותו הגוף, באופן ש"ישפר את היעילות".

לדברי גולדשלגר, איחוד כל פעולות הקרן תחת גוף אחד, כפי שהיה בעבר, יביא לחיסכון עלויות לעמיתים בקופות הגמל. עלויות אשר מאז יישום רפורמת בכר מביאות לכך שהעמיתים "רואים פחות-ופחות תשואה בהשקעותיהם". הוא גם מצמיד להתייקרות זו מספרים: "בעבר שילמנו 0.15% מהצבירה בעבור ניהול השקעות ותפעול באותו הגוף החיצוני, והיום זה כפול".

פתרון זה שמציע גולדשלגר עונה רק על חלק קטן מצרכי השוק - בעיקר הקופות המפעליות והסקטוריאליות. הפתרון המוצע אינו עונה על צרכי השוק בכללותו, ודאי שלא לגבי ייקור דמי הניהול בגופים הפועלים למטרות רווח ומשווקים באגרסיביות, כשהדרישה שלו נוגעת להפחתת דרישות הממשל התאגידי מהמוסדיים.