"תוך שנה יהיו בשוק קוראי ספרים אלקטרוניים צבעוניים"

לקרוא ספרים עם טיפת צבע, לראות סרטים באיכות HD ולגלוש לרשתות חברתיות - אחת מיצרניות השבבים המובילות לקוראים אלקטרוניים מציגה את העתיד הקרוב בשוק

קוראי הספרים האלקטרוניים הולכים וצוברים פופולריות בשנתיים האחרונות. חלק מהישראלים אמנם נחשפו לקטגוריית המוצרים הזו דרך רכישתם בחו"ל, אבל באופן רשמי רק לפני כחודש, נכנס לשוק מוצר בשפה המקומית, כאשר חברת ניופאן השיקה את "עברית", שהגיע עם חנות ספרים ראשונה בהיקף גדול ובשיתוף פעולה עם רשת סטימצקי. בעולם קיימים מספר רב של מכשירים מהסוג הזה, כשהפופולריים הם הקינדל של אמזון והאי-רידר של סוני. מאחורי המכשירים הללו, עומדת חברת פריסקייל המפתחת חלק מהשבבים המוטמעים בקוראי הספרים האלקטרוניים.

שמואל ברקן, מנכ"ל משותף בפריסקייל ישראל, ודירקטור מכירות באפריקה, המזרח התיכון וחלק מאירופה, אחראי כבר על התכנון העתידי של הקוראים האלקטרוניים, שבקרוב יאפשרו הרבה יותר מקריאת ספרים או האזנה למוזיקה. "הספרים האלקטרוניים תפסו תאוצה בשנתיים האחרונות, כשבשנה שעברה נמכרו 4 מיליון מכשירים והשנה אנחנו כבר צופים עלייה של פי שלושה במכירות", אומר ברקן.

פריסקייל מפתחת את מעבד האפליקציות ויישומים נוספים לקוראי ספרים אלקטרוניים, נטבוקים ומחשבי לוח (טאבלטים). החברה משתפת פעולה מסוף השנה שעברה עם חברת E-Ink, המפתחת את הטכנולוגיה לייצור מסכים מיוחדים עבור הקוראים האלקטרוניים, מה שמאפשר לצפות ולקרוא בהם כאילו היו עמוד ספר רגיל.

הצבע צורך הרבה חשמל

אך למרות היתרון של טכנולוגיית E-Ink, אחת הבעיות המשמעותיות היום בקוראים האלקטרוניים היא שהמסך שלהם מציג רק בשחור-לבן, מה שאמנם מאפשר למכשיר לעבוד ללא תאורה אחורית ולא גורם לעיניים של המשתמש להתעייף, אך מנגד, חוויית קריאת עיתון ללא צבע, לא דומה לזו שבעיתון אמיתי או באתר אינטרנט במחשב נייד.

לדברי ברקן, בתוך כשנה אנחנו כבר נראה צבע במסכים אותם מייצרת E-Ink. "הצ'יפ שלנו ערוך לטפל במסכי צבע, אולם מה שיקרה כשנשלב אותו בקוראים האלקטרוניים הוא שהמכשירים יצרכו הרבה יותר חשמל". מדובר בהחלט בבעיה שצריכה פתרון. זאת, לאור העובדה כי היום 80% מהמכשירים בשוק שמבוססים על השבב של פריסקייל, יכולים לעבוד על הבטרייה של המכשיר כמעט חודש שלם, כפי שמציין ברקן. "כרגע, החסם של היצרנים בהכנסת טכנולוגיה צבעונית לקוראים הוא חסם כימי", הוא מבהיר.

לשם השוואה, מחשב הלוח של אפל, אייפד, אמנם מאפשר היום לקרוא ספרים ועיתונים בצבע מלא, אך לעומת קוראי הספרים האלקטרוניים, הוא אינו מגיע עם טכנולוגיית E-Ink וקריאה ממושכת בו מעייפת את העיניים.

ספרים ב-HD

הקוראים האלקטרוניים משמשים בעיקר כמכשיר לקריאת ספרים, אבל בעתיד הקרוב, אלה שירוצו על הפלטפורמה של פריסקייל יוכלו להפוך למכשיר מדיה של ממש. "אנחנו נראה ספרים אלקטרוניים התומכים במסכים בטכנולוגיית HD, כך שניתן יהיה לראות סרטים ברזולוציה גבוהה ואפילו לשדר להם תוכן בהזרמה (סטרימינג)", אומר ברקן. למרות מגוון היכולות של הקוראים האלקטרוניים העתידיים, ברקן אומר שהוא עדיין לא התחיל לקרוא ספרים בצורה הזו. "אני מכור לנייר, אבל זה גם יגיע", הוא מסכם.

המעבר של קורא הספרים האלקטרוני ממכשיר שיועד רק לטקסט, למוצר המאפשר גם צריכה של וידיאו וגלישה ברשת לא יאיים, לדברי ברקן, על שוק אחר בו פועלת פריסקייל - טאבלטים. "יהיה מקום בשוק לשתי הקטגוריות האלה. הקוראים האלקטרוניים מכוונים יותר לקהל שקורא ספרים כבדים. האייפד, וכל והטאבלטים באופן כללי, פונים לצעירים יותר שרוצים לעשות עוד דברים במכשיר שלהם, כמו לגלוש לרשתות חברתיות".

ואם כבר טאבלטים, בחודש ינואר השנה הציגה פריסקייל, כמו גם חברות שבבים אחרות, קטגוריה חדשה, שאמורה להיכנס לשוק: סמארטבוק (Smartbook) - מיני מחשב נייד, שנמצא על הטווח שבין נטבוק לטלפון חכם. אחד המאפיינים הבולטים שלו הוא חיי סוללה של יום שלם לעומת 4-8 שעות בנטבוקים. בנוסף, הוא מתאפיין בחיבור קבוע לאינטרנט, באתחול מיידי ובמסך מגע. גודל המסך יעמוד על כ-5 אינץ' והמחשב יריץ את מערכת ההפעלה המיועדת של גוגל, כרום OS. מחירו אמור לנוע סביב 200 דולר והוא, כאמור, יבוסס על מעבדים מבית פריסקייל וחברות שבבים אחרות.