רשות החשמל מאשרת: הנחנו לתת עדיפות לגז המצרי

מאחורי ההנחיה עומד הרצון לשמור את מאגר ים תטיס המדלדל כמאגר אסטרטגי עד להגעת הגז מתמר

רשות החשמל המליצה לחברת החשמל לתת קדימות לגז מיובא ממצרים על פני הגז "הישראלי" שמספקת ים תטיס, לאור הידלדלות הגז במאגר מרי B שמול חופי אשקלון ואי הודאות לגבי מועד הגעת הגז מ"תמר", כך אישרה הערב דוברת רשות החשמל.

בהודעת הרשות נאמר כי ההנחיה שניתנה עולה בקנה אחד עם המלצות חברת החשמל זאת על-רקע חשש מפני עיכובים בהשגת ההיתרים להקמת תחנת הקליטה וההערכה כי "כל עוד לא מובטחת הגעת הגז משדה "תמר" צפוי מחסור בגז ישראלי במהלך השנים 2013-2015".

על-פי גורמים ברשות הגדלת צריכת הגז ממצרים תאפשר לצמצם את החשיפה לאיחור אפשרי בהגעת הגז מתמר. דוברת הרשות הדגישה כי "הרשות רואה במאגר הגז הישראלי ים תטיס מאגר אסטרטגי לאומי שיש לשמרו במידה ויתקיים עיכוב בהגעת הגז מ"תמר".

רשות החשמל ציינה כי לא ניתנה כל הוראה להגביר שימוש במזוט, סולר או פחם במקום הגז הטבעי הישראלי. עם זאת ציינו גורמים ברשות החשמל כי מדיניות זו לא יכולה להביא לבד לפתרון בעיית המחסור בגז טבעי ועל הרשות לקרוא למשרדי הממשלה הרלוונטיים (התשתיות ואוצר) לזרז את הבאת הגז מתמר או לפתח את שדה "נועה".

מוקדם יותר היום דיווח "גלובס" כי האחראי על רכישת דלקים בחברת החשמל, שמשון ברוקמן כי רשות החשמל המליצה בימים האחרונים לחברה להפחית באופן מיידי את כמות הגז שהיא רוכשת מקבוצת ים תטיס בגלל חוסר הודאות סביב מועד הגעת הגז מתגלית "תמר". ברוקמן דיבר בישיבת וועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, שעסקה בחלופות להקמת מתקן קבלה לגז מתמר.

קידוח ים תטיס המספק כיום כשני שליש מצריכת הגז של חברת החשמל הולך ומתרוקן וכמות הגז שמופקת ממנו צפויה לרדת בהדרגה עד 2014. שאר הגז מסופק על-ידי יבואנית הגז המצרי, חברת EMG שבה שותפים יוסי מימן וגופים מוסדיים ישראלים. הגז מקידוח תמר אינו צפוי להתחיל לזרום לפני 2013.

ברוקמן ציין כי ההוראה באה "כדי שלא נגיע למצב של מחסור בגלל הבוקה והמבולקה סביב תמר. החל ממחר נקנה הכי מעט גז ישראלי מהסיבה הפשוטה שאחרת נגיע למחסור ב-2012 ויש חשש שנצטרך להשתמש במזוט וסולר בכמויות שהמדינה לא יכולה להתמודד איתם".

ברוקמן הוסיף כי "בשלושת החודשים האחרונים היה מחסור אמיתי בגז ממצרים. למצרים יש עתודות גז אבל יש בעיה בהפקה. הגז המצרי מאד רצוי אבל לפעמים אנחנו פותחים את הדלת והוא לא מגיע. הגז הישראלי תקתק כמו שעון שוייצארי ולכן אנחנו מצפים שמקל השליחים לא ייפול".

בהתייחסו להתנגדויות התושבים באזור חדרה להקמת מתקן הקליטה שם הוסיף ברוקמן "אני חושב שלתושבי האזור זה יתרון, כי אם נראה שהגז מתמר הוא אמיתי אנחנו נקטין את צריכת הפחם בכ-3-4 מיליון טון פחם בתחנה הכוח חדרה. לכן כשכולם כאן מתלהמים ומפחידים על אבק הפחם שעושה דלקות בעיניים ביכולתנו להקטין את זה".

ברוקמן הוסיף כי "מהפכת הגז הפתיעה גם אותנו. הגז יותר נקי יותר זול ודוחק את הפחם בהדרגה. מהפכת הגז תרמה לצרכנים 23 מיליארד שקל - 85 אחוז מהגז הזה זה גז ישראלי. 200 BCM שיופקו בתמר שווים 80 מיליארד דולר לאזרחי מדינת ישראל, מבלי להביא בחשבון את התועלות הסביבתיות".