מי יממן את הצדק החברתי?

כמה מפתיע - בשנתיים הבאות, כמו בחמש השנים שחלפו - יממנו אותו השכבות החלשות

במדיניות הכלכלית של שר האוצר, יובל שטייניץ, טמונה בשורה חברתית שאין לזלזל בה: אחרי קיפאון ממושך, תקציב המדינה יגדל בשיעור ובסכומים 'אמיתיים' - כ-16 מיליארד שקל - בשנתיים הקרובות. יתרה מזו, שטייניץ מנהל מלחמת חורמה עם מערכת הביטחון שעלולה לגבות ממנו מחיר פוליטי כבד. זאת, על מנת שכל התוספת התקציבית תיועד לבריאות ולחינוך - ולא תבוזבז בהטבות לאנשי הקבע בצה''ל. על כך מגיעה לו הערכה רבה.

אלא שכל בשורה חברתית עולה כסף, והיום התייצב שר האוצר כדי להגיש לעם ישראל את החשבון: 9 מיליארד שקל - היקף הקיצוצים הנדרשים על מנת לעמוד במגבלת הגרעון. מי יממן את הצדק החברתי בישראל בשנתיים הבאות? מי שמממן אותו כבר 5 שנים - השכבות החלשות. חלק הארי של הקיצוץ (כ-4 מיליארד שקל) ימומן על ידי אי-הפחתת מס ערך מוסף, בניגוד מוחלט להתחייבות האוצר.

המע''מ הוא המס הרגרסיבי מכולם, שכן הוא פוגע יחסית יותר בבעלי ההכנסות הנמוכות, אשר נאלצים לצרוך את כלל הכנסתם. זאת, לעומת השכבות החזקות, אשר צורכות 60%-70% מהכנסתם. יתרה מזו, העלאת המס על הסיגריות תפגע בעיקר בחלשים, שם אחוזי העישון גבוהים, יחסית. נוסף על כך, העלאת המס על הדלק תזיק בעיקר לעובדים החלשים יותר, שכן העובדים החזקים זוכים לרכב חברה או למימון "אחזקת רכב" ממקום עבודתם.

אם אתם שואלים מה ההטבות שיקבלו החלשים בשנתיים הבאות, אז התשובה פשוטה - אין. נתניהו ושטייניץ החליטו כי העלאת שכר המינימום תביא לקריסת כלכלת ישראל. הרחבת מס הכנסה שלילי, אם תצא לפועל, תוסיף לנטו של העובדים העניים סכום עצום (תחזיקו חזק) - 420 שקל לכל היותר.