החממה החיפאית היי-סנטר מגייסת 40 מיליון שקל נוספים

החממה, שהוקמה לפני שנתיים, תשקיע את ההון בפורטפוליו וגם בחברות חדשות

חממת היי-סנטר בחיפה, אינהחממה טכנולוגית מהזן המוכר, אלא חממה תעשייתית עסקית. כלומר, בשונה מהחממות שמטפחות חברות משלב הרעיון הראשוני, היי-סנטר, שפועלת מחיפה, משקיעה ומגדלת חברות שכבר הוכיחו את היתכנות המוצר. שנתיים אחרי שהוקמה והחלה לפעול, החממה יוצאת לגיוס הון נוסף בהיקף של 40 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס".

בעקבות מלחמת לבנון

את היי-סנטר הקימו מנהלי הזרוע הכלכלית של חיפה והחברה הכלכלית לפיתוח חיפה, אחרי מלחמת לבנון השנייה, במטרה לקדם את היזמים והחברות בחיפה. התקציב הראשוני של החממה עמד על 40 מיליון שקל.

לדברי יעל מיטלמן, מנכ"לית החממה, "אנחנו מבקשים לגייס הון נוסף במטרה להשקיע בחברות חדשות, אבל גם כדי להמשיך ולתמוך בחברות הפורטפוליו שלנו".

מיטלמן הייתה בעבר אשת שיווק בחברת המחשוב של מילואות. מאוחר יותר היא ניהלה את הסניף החיפאי של חילן, הובילה שיתוף הפעולה עם IBM, ובהמשך הייתה גם סמנכ"לית תפעול בחילן. בתפקידה האחרון לפני החממה, היא ניהלה את הסטארט-אפ טריוונט, שפועל בתחום הטלקום.

כמו הנקה, כמו מונדיאל

היי-סנטר יוצאת דופן כחממה לא רק בכך שהיא משקיעה ומטפחת חברות בשלות יותר אלא גם במודל, לפיו היא מצפה מהחברות, לצד השקעתה שלה, להביא הון נוסף ממשקיעים חיצוניים. לדברי מיטלמן, "אנחנו משקיעים 50% מההון הנחוץ והיזם אמור להביא ממשקיעים פרטיים את המחצית השנייה. זה יכול להיות משקיע חיצוני או חברה שממנה הרעיון יוצא, במקרה של ספין-אוף, או קבוצת משקיעים".

* מה עם החברות שכבר מימנתם?

"בספטמבר 2008 נכנס המיזם הראשון לעבודה. כיום אנחנו מצויים בהליך מתקדם של גיוס ההון. יש בחממה שמונה חברות שהושקעו בהן 16 מיליון שקל - 8 מהמדען הראשי במשרד התמ"ת והשאר מאיתנו. השנה החממה הגישה לאישור המדען עוד שש חברות, שלוש מהן כבר בהליך אישור מתקדם והשאר בבחינה ראשונית.

מיטלמן מפגינה גאווה רבה בחברות שלה. חברה אחת, היא מספרת, מפתחת פיטמה מיוחדת לבקבוקים, שמדמה את תהליך ההנקה. חברת אחרת מגדלת דגים בעומק ים באמצעות טכנולוגיה נקייה וחברה שלישית, דאסה שמה, מפתחת משחקים באינטרנט ויש למה כבר מעל ל-600 אלף משתמשים באתרים השונים. רק לפני מספר שבועות היא השיקה משחק ויראלי למונדיאל וכל השרתים נפלו בגלל ריבוי המשתמשים. לדברי מיטלמן, היא מקווה שבשנה הקרובה עוד חמש חברות חדשות ייכנסו לחממה.

"זה גם אינטרס חברתי"

עם השלמת הגיוס החדש, מיטלמן מבקשת להכניס מעט שינויים במודל העסקי. "אנחנו עמלים על מודל משוכלל", היא אומרת אבל בינתיים לא מפרטת.

* חממות בדרך-כלל לא מבצעות השקעות המשך בחברות.

"נכון, אבל אנחנו חממה אחרת. המטרה היא להגדיל את התעסוקה בחיפה. אנחנו לא רוצים להיות מדוללים. יש לנו אינטרס כלכלי וחברתי. אם נתמוך בחברות שממשיכות וגדלות, מספר המועסקים והמעגל מסביבם ימשיך ויגדל". בנובמבר הקרוב היי-סנטר עומדת לערוך כנס בשיתוף עם קרן ההון סיכון תעוזה, שיעסוק בטכנולוגיה בחיפה.

החברות בהיי-סנטר מקדישות את השנה הראשונה להתאמת המוצר לשוק ספציפי, ואת השנה השנייה לפיתוח עסקי ומכירות ומיטלמן אומרת ש"אנחנו לא רוצים להיפרד מהחברות בשלב שבו הן מתחילות לרשום הכנסות משמעותיות".

* כמה תשקיעו בחברות בשלב השני?

"חברות שיעמדו בבחינה ויראו התקדמות ומכירות, יוכלו לקבל תקציב של כמיליון דולר. זה תלוי בערך החברה וכמה משמעותית ההתפתחות שלה".