"מאיר שמיר הוא שותף רצוי בתנובה, אך אנחנו לא צד בעניין"

איציק באדר, האיש החזק בארגון הקניות של הקיבוצים וקרוב משפחה של שמיר, לא נוקט עמדה בסכסוך תנובה, ולא חושב שהקיבוצים מכרו את תנובה בזול

הסכסוך שבין קרן אייפקס, המנוהלת על-ידי זהבית כהן, למבטח שמיר סביב פרסום דו"חות תנובה מביא למערכה בעל כורחם גם את שותפיהם בחברה, ארגון הקניות של הקיבוצים, המחזיקים ב-23% מקונצרן המזון.

האיש החזק בארגון הוא איציק באדר, שהוא במקרה גם קרוב משפחתו של מאיר שמיר, בעל השליטה במבטח שמיר. יומיים לאחר הצעת הרכש של שמיר למניות תנובה שבידי קרן אייפקס תמורת כ-760 מיליון דולר, באדר מקפיד שלא לתפוס צד בסכסוך. בשיחה עם "גלובס" הוא מעניק את נקודת מבטו להתפתחויות האחרונות ונוטה מעט לטובת הישארותו של קרוב משפחתו בתנובה.

"מה שקורה עכשיו בתנובה הוא עניין שאינו נוגע ישירות בנו", אומר באדר. "אנחנו מחזיקים החזקה אסטרטגית בתנובה, ומי שיהיה בעל השליטה בחברה יהיה השותף שלנו. מאיר (שמיר) הוא ודאי שותף רצוי, אך אנחנו לא צד בעניין".

- אחת האפשרויות שעלו היא שמבטח שמיר תיאלץ למכור את החזקותיה בתנובה. מה דעתך על כך?

"זו ספקולציה שלכם, ועדיין, כל ספקולציה יכולה להפוך למציאות".

- יש לכם התנגדות לפרסום דו"חות תנובה, כפי שמתנגדת קרן אייפקס?

"אנחנו לא רואים שום מניעה בפרסום המספרים הכלליים של תנובה. מאחר שהחברה אינה ציבורית, אנחנו מעדיפים שהפרטים שלה לא יהיו חשופים כמו בחברה ציבורית. אנחנו לא רואים בכך את חזות הכל. זה הנושא הכי בוער מבחינת הרשות מול מאיר שמיר, אך מבחינתנו, כשותפים בחברה, זה כלל לא עומד על סדר היום".

- איך ההרגשה להיות בחברה שבה השותפים מתנגחים אחד בשני?

"אין פה שני שותפים שמתנגחים. יש להם אינטרסים ומציאות שונה וכל אחד רוצה להסדיר את העניינים בהתאם לאינטרסים ולמציאות שבה הוא חי. אנחנו לא בתוך הקלחת הזאת. נהיה בתנובה עם כל מי שיהיה בה".

- לא משנה לכם מי יהיה בעל השליטה?

"אנחנו בהחזקת מיעוט, אבל כל שותף עתידי בתנובה, ואייפקס לא תישאר שם לנצח, בגלל המעמד המיוחד וההחזקה המהותית שיש לנו, יצטרך לבוא בדברים איתנו ולהתחשב במעמדנו ובמקומנו".

"כנראה שאייפקס מצפה ליותר"

אחת האפשרויות שהועלו באחרונה הייתה רכישת חלקה של מבטח שמיר בתנובה על ידי הקיבוצים, אך לאייפקס יש זכות וטו על זהות הרוכש והסכמתה למהלך מוטלת בספק. את האפשרות שהקיבוצים יצטרפו להצעת הרכש של שמיר, באדר לא פוסל על הסף: "אם תעמוד על סדר היום אפשרות לרכוש את החזקות אייפקס, נעלה אותה לדיון. ודאי שיש לנו את היכולות להצטרף אליו".

מה דעתך על השווי של תנובה בהצעת הרכש שגבוהה כמעט פי 2 מהמחיר שבו אתם, הקיבוצים, מכרתם את החברה לפני 3 שנים. אתם לא מרגישים שמכרתם בזול?

"אין דבר שמעיד על חברה יותר מאשר מישהו שאומר שהוא מוכן לשלם את המחיר. יש מחיר למוכר, יש מחיר לקונה. במצב הנוכחי, הקונה אומר שהוא מוכן לשלם את המחיר הזה. כנראה שבאייפקס מצפים ליותר. יכול להיות שהם באמת יקבלו יותר ויכול להיות שהם פשוט מפספסים".