לא כזה נורא: גידול של 5 מיליארד ש' בגירעון הממשלתי ביוני

גירעון של 10 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2010 - לעומת 20 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד ■ רונן מנחם ממזרחי-טפחות: "יעד הגירעון של 4% עדיין בר השגה, יש ירידה בגירעון המצטבר"

ימי ההבראה של עובדי המדינה עולים לקופת הממשלה ביוקר: הגירעון הממשלתי בחודש יוני לבדו הגיע ל-5 מיליארד שקלים - כך עולה מנתונים שפירסם היום (ד') משרד האוצר. על פי האומדנים נרשם גירעון של 4.9 מיליארד שקל בפעילותה המקומית של הממשלה וכן גירעון של 0.1 מיליארד בפעילותה בחו"ל.

בכך מכפיל עצמו בחודש יוני סכום הגירעון שרושמת ממשלת ישראל מתחילת השנה ואשר עומד כעת על 10 מיליארד שקלים, לעומת 20 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. יש לציין כי חודש יוני מתאפיין באופן מסורתי בגידול בגירעון בשל הוצאות חד פעמיות של הממשלה.

בחישוב שנתי, מגיע הגירעון המצטבר לתקופה של 12 חודשים לסכום של 31.8 מיליארד שקלים - סכום נמוך מזה שנרשם בחודש קודם והצביע על גירעון של 33.5 מיליארד.

על התרחבות גירעון השפיע גידול של 10.8% ביחס לממוצע בהוצאות המשרדים השונים ללא מתן אשראי, אשר התסכמו בסכום אדיר של 17.9 מיליארד שקלים. "רוב הגידול בהוצאה ביוני מוסבר על ידי תשלום דמי ההבראה לעובדי המדינה", מסבירים באוצר.

מתחילת השנה עלו הוצאות משרדי הממשלה ב-4% והסתכמו עד כה בסכום של 95 מיליארד שקלים. מדובר בעלייה גבוהה יותר משיעור העלייה הצפוי השנה בתקציב המשרדים ומוערך ב-3.1%.

גידול נרשם, מנגד, גם בהכנסות המדינה ממסים שעמדו בחודש יוני על 14 מיליארד שקלים, לעומת 13.1 מיליארד ביוני שעבר. מתחילת השנה גבתה המדינה 95.5 מיליארד שקלים מהציבור באמצעות מיסוי.

"יעד הגירעון של הממשלה עדיין בר השגה"

"למרות שנתון בודד יכול להשפיע על סנטימנט השווקים, בעיקר בתקופה מרובת תנודתיות כמו זו שאנו בעיצומה כעת, במבחן הזמן ובהסתכלות מעמיקה יותר הנתון הזה לא סותר כל נתון קודם וצריך להתייחס אליו בהתאם", מרגיע בשיחה עם "גלובס" אסטרטג ההשקעות הראשי של מזרחי-טפחות, רונן מנחם.

"חודש יוני באופן מסורתי מתאפיין בעלייה חדה בהוצאות הממשלה - ובהשוואה לשנה שעברה דווקא נרשמה ירידה חדה בהוצאה", מסביר מנחם. "אנחנו נמצאים עכשיו באמצע השנה, כשאנחנו יודעים שהגירעון המצטבר במונחי תוצר הגיע בערך לאחוז אחד לאחר שבחודש הקודם עמד על 0.6%. בחודש יוני עצמו יש עלייה בגירעון, אבל אם יעד הגירעון או התחזיות ל-2010 הן בטווח של 4% - זה עדיין נראה בר השגה וזה חשוב. בנוסף, צריך גם להשוות זאת לשנה שעברה - בשלב הזה היינו כבר עם 2.5% גירעון ולמעלה מ-40% מההוצאות המתוכננות, כך שיש שיפור".

"התקציב כנראה, פחות או יותר, מסביר התחלה של איזושהי האטה כלכלית אבל עדיין קצב הגידול של הגירעון בעל שליטה ונראה סביר ולא מאיים על השגת היעד השנתי של 2010", מסבירים במזרחי טפחות. "הרגישות לכל נתון כרגע היא גבוהה - אבל ההסתכלות לאורך זמן היא על ירידה בגירעון המצטבר, כך שבסוף הסערה הנקודתית - השווקים יתמקדו בנתונים אחרים".