השוורים חזרו לוול סטריט: המדדים המובילים זינקו עד 3.1%

הנאסד"ק וה-S&P 500 זינקו ב-3.1% ורשמו את העליות היומיות החדות ביותר מזה חודש ■ מניות הבנקאות בלטו לחיוב לאחר העלאת תחזית רווח של State Street שהציתה את התיקווה לעונת דו"חות חזקה מהציפיות ■ נשיא ה'פד' פישר: "הצמיחה תתמתן במחצית השנייה אך תהיה חיובית"

אולי היתה זו העלייה של ספרד לגמר המונדיאל, או גל החום בארה"ב ובאירופה, אבל הערב זה היה ברור - השוורים חזרו בכל הכוח, והשלימו את העליות שקוזזו אתמול. המדדים המובילים בוול סטריט סיימו יום מסחר חיובי במיוחד ברמות הגבוהות של היום, כאשר מדד הדאו ג'ונס זינק ב-2.8% והצליח לחצות בסיום את רמת 10,000 הנקודות, ומדדי הנאסד"ק וה-S&P 500 זינקו ביותר מ-3% וחתמו את יום המסחר הטוב ביותר מזה כחודש. כל 10 המגזרים המובילים בשוק רשמו הערב עליות שערים, אותם הובילו מדדי מדדי הפיננסים והטכנולוגיה שזינקו בכ-3.3%. בשוק לא התפרסמו היום נתוני מאקרו והשבוע המקוצר כולו צפוי להיות דליל בהם. עיני המשקיעים נשואות לשבוע הבא אז תחל עונת הדוחות לרבעון השני, כאשר העלאת תחזית הרווח היום על ידי ענקית הפיננסית State Street היוותה את ה"טריגר" לעליות המגזר בפרט והשוק בכלל. אפרופו ספרד, הבורסה שם זינקה היום ב-3.9% והובילה את המדדים האירופיים לעליות מרשימות.

המשקיעים הושפעו הערב לחיוב מהמלצתם של האנליסטים בבנק ההשקעות גולדמן זאקס ללקוחות הגדולים של הבנק להמשיך ולהתמקד בטווח הזמן הארוך ולהישאר מושקעים באופן מלא. זאת, על אף החששות הגוברים בשווקי המניות והקריאות החזקות יותר שנשמעות ביחס לאפשרות למיתון חוזר ובחינת רמות התחתית של המשבר הקודם. "גם צמיחה איטית של 1%-2% בתמ"ג תהיה מספיקה על מנת להציג צמיחה ברווחיות בהתייחס לרמות הנוכחיות הנמוכות" כתבו האנליסטים והוסיפו "אנו מאמינים כי הלקוחות צריכים להמשיך לנצל את החולשה על מנת לבנות או להחזיק באסטרטגיה המנייתית שלהם".

גם דבריו של נשיא הפדרל ריזרב של דאלאס, פישר הרגיעו את השוק לאחר שאמר היום כי הוא "צופה כי המחצית השניה של השנה תהיה חלשה יותר מהמחצית הראשונה", עם זאת, הוא "אינו צופה צמיחה שלילית בארה"ב". לדבריו ה'פד' "עשה מספיק"על מנת לעודד את הצמיחה. פישר ציין כי לדעתו האינפלציה היא לא העניין המרכזי כעת. בהתייחסו למשבר החוב באירופה טען נשיא ה'פד' פישר כי "עדיין לא ניכרים סימני התכווצות בכלכלה האמריקנית כתוצאה מהמשבר הפוקד את מדינות אירופה".

בתחילת המסחר שהיתה מגומגמת הושפעו המשקיעים מתחזיות סותרות באשר לעתיד הכלכלה האמריקנית: הלילה טען הכלכלן זוכה פרס נובל פול קרוגמן כי "אנחנו עומדים בפני מה שעלול להיות מצור ארוך מאוד על הכלכלה האמריקנית וצריכים להשתמש ממש בכל האמצעים האפשריים בכדי להמנע מסיטואציה כזו".

קרוגמן קרא לארה"ב ליישם תוכניות תמריצים נוספות כדי למנוע מארה"ב להיכנס למצב בו היתה יפן בשנות ה-90, כלומר מצב בו הכלכלה לא צומחת או צומחת בקצב איטי ביותר במשך שנים רבות וארוכות: "הדבר היעיל והנכון ביותר שאפשר לעשות כעת הוא שהממשל יעסיק אנשים. אנחנו נמצאים בבור עמוק, ואנחנו צריכים למצוא דרכים לא קונבנציונאליות כדי לצאת ממנו".

אחד התחומים הבעייתיים ביותר כיום בשווקים המפותחים היא רמת האבטלה הגבוה, בהתייחס לכך התייחס היום אנג'ל גוריה, ראש ארגון ה-OECD: "נראה כי האבטלה במדינות העשירות כבר הגיעה לשיאה, אך עדיין ישנם 17 מיליון איש ללא עבודה, לעומת הרמה שהיתה בטרם המשבר" וקרא לממשלות לא להזיח את אותם אנשים בעודן מנסות לתקן את הנזקים במאזיניהן כתוצאה מהמשבר". להערכה זו הצטרף הערב גם המנכ"ל המשותף בקרן פימקו, אל-אריאן שהעריך כי נושא האבטלה כבר אינו הנושא המרכזי בשוק.

"הנתון שפורסם אתמול בארה"ב, מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים מכביד על השווקים הגלובלים" אמר היום במכתב למשקיעים אסטרטג השווקים בדויטשה בנק, ג'ים רייד והוסיף, "הנתונים המאכזבים וחוסר הוודאות ביחס לפעולות שינקטו (או לא ינקטו) בהקשר למבחני הלחץ הנערכים לבנקים האירופיים, מותירים את אוהבי הסיכון בצד".

עוד נציין הערב את התחזקותו של האירו כנגד הדולר, את העלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות עקב מימושי רווחים וחזרה לשוק המניות, לאחר שבשבוע שעבר צנחה התשואה על האג"ח ל-10 שנים לכ-2.9% והערב שבה ל-2.98%, ובגיזרת הסחורות נציין את הנפט שטיפס אל מעל ל-74 דולר לחבית.

מיקרוסופט מפטרת

מניית סטייט סטריט הובילה את העליות במגזר הפיננסים, לאחר שהבנק המתמחה בשירותי קסטודיאן, השני בגודלו בעולם בתחום זה, פרסם תחזית רווח משופרת לרבעון השני העולה על התחזיות בשוק, ולפיה רווחיו יסתכמו ב-93 סנט למניה לעומת צפי בשוק ל-72 סנט למניה, זאת כאשר להערכתו הכנסותיו יגיעו ל-2.2 מיליארד דולר לעומת צפי ל-2.16 מיליארד דולר.

בין היתר, ריכזה עניין מניית מיקרוסופט על רקע הודעתה על הכוונתה לבצע מהלך התייעלות ולפטר כמה מעובדיה עוד השבוע. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי היקף הפיטורים יהיה נמוך יותר מזה שנרשם במהלך הקודם של החברה, אז נפרדה מ-5,000 מעובדיה. עדיין לא ברור האם בין המפוטרים ייכללו גם עובדים של החברה בישראל.

מניית המתחרה, גוגל , נסחרה על רקע הצהרת האיחוד האירופי כי ראשיו "בוחנים בקפידה" את התלונות מצד מתחרים של החברה ביבשת לפיהם החברה מקפחת את מתחריה בתוצאות מנוע החיפוש שלה. בהודעה ששחררה מזכירות האיחוד בבריסל נכתב כי הבדיקה מצוייה בשלב ראשון וכי החברה הגיבה לדברים וטענה כי התוצאות מאורגנות באופן מלא ע"י אלגוריתם ממוחשב.

מניית BP המשיכה לעלות בהמשך לעליות שרשמה בלונדון, זאת לאחר שבריטניה רמזה כי היא נערכת לטפל למקרה בו תקרוס החברה, ככל הנראה ע"י הלאמה במידה ו-BP ולא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה הנובעות מטיפול בסוגיית דליפת הנפט במפרץ מקסיקו. מוקדם יותר השבוע פורסמו הערכות כי לוב או מדינה אסיאתיית אחרת עשויות לנצל את ירידת שווי החברה לרכוש נתח ממנה. היום נפגש מנכ"ל BP עם בכירים מהקרן הריבונית של אבו דאבי לדון באפשרויות ההשקעה בחברה. בנק RBS העלה את המלצתו למנייה לדרגת "קנייה".

נייס מערכות וחברת Esri חתמו על הסכם OEM לחיזוק פתרון NICE Situator עם יכולות ה-GIS של Esri, שיאפשר ניהול משופר של מצבים בטחוניים . מנוע התוכנה Esri ArcGIS יוטמע וישולב בפתרון NICE Situator.

חברת רדקום חתמה על שתי עסקאות חדשות בסכום כולל של כ-1.3 מיליון דולר עם שני מפעילי תקשורת מובילים בצרפת. מדובר בהזמנת המשך של מפעיל שכבר ביצע בעבר רכישות של מערכות רדקום, והחליט כעת לשוב ולרכוש את פתרונות ניטור הרשת של רדקום כחלק מהגידול בתעבורת הרשת. הלקוח השני הינו לקוח חדש.

עוד חברת טכנולוגיה ישראלית, בלופניקס , חתמה הסכמים חדשים בהיקף 6.2 מיליון דולר עם מוסדות פיננסיים באירופה.

טאואר , כהרגלה ריכזה עניין לאחר שרשמה ירידה של כ-6% בבורסה בת"א. היום אישר משרד התמ"ת לדון מחדש במענק של 70-80 מיליון דולר.כעת הוברת הבקשה לידיו של שר האוצר יובל שטייניץ והוא יכריע בנושא.

קומברס שוב מעכבת את פרסום דוחותיה לשנים 2005-2008. החברה הודיעה היום לSEC האמריקני כי הדו"חות הנ"ל יוגשו בחודש אוגוסט, ומספר חודשים לאחר מכן תגיש את דו"חות השנים 2009-2010.

לעומת זאת, טבע דיווחה כי דו"חותיה לרבעון השני יפורסמו ב-27 ביולי, ולאחר פרסום הדו"חות תקיים החברה שיחת ועידה.

[לפורטל הפיננסי]