בגלל העיכוב ב"תמר": חברת החשמל בוחנת יבוא גז נוזלי מחו"ל

הצורך בייבוא הגז נהפך דחוף, על רקע העיכובים המסתמנים בהקמת תחנת קבלה לגז מ"תמר" מצד אחד, והשיבושים באספקת הגז ממצרים מצד שני

חברת החשמל בוחנת יבוא גז נוזלי מחו"ל, כפיתרון ביניים עד להגעת הגז מקידוח "תמר". הצורך בייבוא הגז נהפך דחוף, על רקע העיכובים המסתמנים בהקמת תחנת הקבלה לגז מ"תמר" מצד אחד, והשיבושים באספקת הגז ממצרים מצד שני (ראו ידיעה נפרדת בעמוד).

נוסף על יבוא הגז הנוזלי שוקלת החברה להגביר את ייצור החשמל מפחם. דובר החברה מסר כי צעדים אלה ננקטים "בשל המחסור הצפוי בגז, הנובע מאי-ודאות לגבי פיתוח תמר, שהתחדדה אתמול לאור ההחלטה לא להחליט של המועצה הארצית לתכנון ובנייה".

המועצה הארצית לתכנון ובנייה קיבלה השבוע את הצעת הארגונים הסביבתיים, והורתה לערוך תסקיר סביבתי ראשוני לחלופה של מתקן ימי לטיפול בגז מ"תמר". להערכת גורמים מקצועיים, החלטת המועצה צפויה לעכב את הקמת המתקן בחצי שנה לפחות. הגז מ"תמר" היה אמור להגיע לישראל ב-2012 ולהחליף את הגז מהמאגר המתרוקן של ים תטיס מול חוף אשקלון, המספק כשני שלישים מתצרוכת הגז של חברת החשמל.

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, מינה באחרונה צוות מקצועי לבחון את האפשרות לייבא את הגז באמצעות מכליות גז נוזלי (LNG) מיוחדות בעלות יכולת גיזוז, כלומר החזרת הנוזל למצב גזי. המכלית נקשרת למזח או למצוף קבוע, ומזרימה את הגז ישירות למערכת הולכת הגז הארצית. מחירה של מכלית גיזוז כ-100 מיליון דולר.

עלייה בתעריפים

מדובר בפתרון מהיר וזול משמעותית מהקמת מתקן קבוע, שעלותו כ-400 מיליון דולר. ברשות הגז העלו בעבר את האפשרות לייבא את הגז לנמל קצא"א באשקלון, הנחשב מתקן ביטחוני, ומשום כך אין צורך באישור תוכנית מתאר ארצית בהליכים המקובלים. הבעיה העיקרית בייבוא ה-LNG היא שמחירו נע בין 9.5 ל-11.5 דולרים ל-Mmbtu (יחידת חום), לעומת 4-5 דולרים שמשלמת חברת החשמל לשני ספקיה.

מחירים כאלה יביאו לעלייה ניכרת בתעריפי החשמל לצרכנים. בעיה נוספת כרוכה בכך שבעולם יש כיום מספר מועט של מכליות המסוגלות לייבא את הגז, וכמעט כולן מוזמנות מראש לפרקי זמן ארוכים. בד בבד עם בדיקת הצוות המקצועי של חברת החשמל עורכת חברת נתיבי הגז הממשלתית (נתג"ז) בדיקת כדאיות כלכלית של הפיתרון.

בחברת החשמל ציינו כי היקף השימוש בגז טבעי לייצור חשמל רשם אתמול (ד') שיא חדש של 4,000 מגה ואט חשמל שיוצרו בגז טבעי - כ-40% מכושר הייצור של החברה.