חזקיהו: היציבות הפיננסית עלולה להיפגע בשל משבר נדל"ן

המפקח על הבנקים בראיון למגזין "בנקאות" של איגוד הבנקים: "ההוראה האחרונה שלנו תורמת להגדלת היצע הדירות" ■ מזהיר מפני מיתון אפשרי בעתיד שיגרור גל פיגורים בתשלומי המשכנתאות בישראל

רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים בבנק ישראל, חושש כי משבר פוטנציאלי בשוק הדיור עלול לזעזע את היציבות במערכת הפיננסית בישראל. חזקיהו הביע את החשש בהתייחסו לצעדים האחרונים בהם נקט, שנועדו לרסן את הביקושים לדירות ולהוריד את רמת המינוף בנטילת משכנתאות, נוכח מחירי הדירות המאמירים.

"כבר בשנת 2009, לאחר שנוכחנו בהתעצמות מגמת הגידול במשכנתאות בריבית משתנה, החלטנו לפעול", אמר חזקיהו למגזין "בנקאות" של איגוד הבנקים ליולי 2010. "באוגוסט 2009 הוצאנו לבנקים מכתב בנושא זה. החשש העיקרי שלנו היה שהבנקים והציבור לא לוקחים בחשבון כי הריבית הנמוכה לא תישאר לאורך זמן, בוודאי לא על פני הטווחים הארוכים המאפיינים הלוואות משכנתא".

בהתייחסו להוראה הטריה ביותר של בנק ישראל לגבי המשכנתאות אמר חזקיהו: "ההוראה האחרונה שלנו נועדה בעיקרה למתן את הביקושים בשוק הדיור. התרומה העיקרית של ההוראה היא בכך שפרסומה הניע גורמים אחרים לפעול ולקדם תוכניות שונות להגדלת היצע הדירות במשק. מבחינה זו הצלחנו במשימה. לא רק ששמנו את הבעיה על השולחן, אלא אמרנו שאם יש כלים לטיפול בבעיה, צריך להפעיל אותם ויפה שעה אחת קודם".

חזקיהו ציין כי למרות ששיעור המפגרים בתשלומי המשכנתא הינו "יציב", אין זה אומר שהדבר יימשך כך בעתיד.

לדבריו, "שיעור הכשלים בעבר אינו מדד מספיק טוב לחיזוי הכשלים הצפויים לנו בעתיד. צריך לקחת בחשבון את הנסיבות הייחודיות שהיו בעת מתן האשראי, כמו הריבית הנמוכה או מחירי הדירות הגבוהים. צריך גם להתייחס לתרחישים עתידיים המשליכים על כושר הפירעון של הלווים. כך, למשל, מיתון חמור שבעקבותיו יש עלייה באבטלה וירידה בשכר ישליך גם על יכולת ההחזר של הלווים. קיים חשש שהשפעות על היציבות הפיננסית יגיעו מכיוון של משבר בשוק הדיור".