משבר החוב האירופי כבר כאן: הייצוא נפל ב-11% ברבעון השני

הייצוא בחודש יוני ירד ב-1.2% זה החודש הרביעי ברציפות ■ נתוני הייבוא מצביעים על האטה בצריכה הפרטית ■ ייצוא ההיי-טק עלה ב-1.1% בחודש יוני - העלייה המתונה ביותר מאז מארס

סימן נוסף להאטה במשק: הייצוא מישראל ירד ב-11% ברבעון השני של השנה, כאשר בחודש יוני לבדו ירד הייצוא ב-1.2% והשלים בכך 4 חודשים רצופים של ירידה. כך עולה מנתוני סחר החוץ שפרסמה היום (א') הלמ"ס. ברבעון הראשון של השנה עלה הייצוא ב-8.3% (בקצב שנתי).

ייצוא הסחורות הסתכם בחודש יוני ב-4.4 מיליארד דולר, קרי ירידה של 1.2% לעומת חודש מאי. הייבוא עלה ב-0.2% והסתכם ב-4.9 מיליארד דולר, כך שהגירעון המסחרי של ישראל עמד על כחצי מיליארד דולר ביוני. יש לציין כי העלייה בייבוא הייתה המתונה ביותר מזה לפחות שנה, מה שמעיד על ההאטה בצמיחה במשק.

"הנתונים מצביעים על האטה, אך לא כניסה למיתון", אומר רונן מנחם, אסטרטג ההשקעות הראשי בבנק מזרחי טפחות. "במחצית השנייה של השנה נראה האטה משמעותית בייצור התעשייתי".

ייבוא מוצרי צריכה בני קיימא, שהוא אינדיקטור לצריכה הפרטית, עלה ב-0.8% בלבד בחודש יוני לאחר עלייה של 1.6% במאי. העלייה ביוני הייתה האיטית ביותר מזה שנה לפחות, מה שמצביע על האטה בצריכה הפרטית, שמהווה יותר מ-40% מסך התמ"ג בישראל.

הייצוא מהווה כמעט מחצית מהצמיחה בישראל, כך שחשיבותו למשק הינה גדולה במיוחד. בנק ישראל הביע לאחרונה חשש לגורל הצמיחה הכלכלית נוכח משבר החובות באירופה שהביא לקריסת האירו ומכאן לפגיעה בייצוא הישראלי. ייצוא ההיי-טק היווה 37% מסך הייצוא בחודש יוני והוא הסתכם ב-1.87 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 1.1% לעומת חודש מאי - העלייה המתונה ביותר מאז חודש מארס.