חזקיהו: "גידול בסיכון לבנקים בשל ההתפתחויות בשוק הדיור"

כך עולה ממכתב ששלח היום המפקח על הבנקים בבנק ישראל רוני חזקיהו, למנכ"לי הבנקים המסחריים בישראל ■ "פערי הזמן בהתאמות ההיצע של הדירות בישראל לביקושים המקומיים, גרמו לעליית מחירי הדיור באזורים רבים בארץ"

כפי שנחשף ב"גלובס", הוראות בנק ישראל לבנקים בדבר הקשחת התנאים למתן הלוואות משכנתא, נכנסה לתוקף ב-1 ביולי. כך עולה ממכתב ששלח היום (א') המפקח על הבנקים בבנק ישראל רוני חזקיהו, למנכ"לי הבנקים המסחריים בישראל.

לפי ההודעה, חזקיהו מוציא את המכתב למנכ"לי הבנקים על רקע "ההתפתחויות המאקרו כלכליות בהקשר של פערי הזמן בהתאמות ההיצע של הדירות בישראל לביקושים המקומיים, ובהינתן סביבה של ריביות נמוכות שגרמו לעלייה בביקושים לדירות - מעבר לעלייה ברמת החיים ובהכנסות של משקי הבית, ובהתאם לעליית מחירי הדיור באזורים רבים בארץ".

חזקיהו שם דגש על הסיכון לבנקים במתן ההלוואות למשכנתא ואומר כי "היקף הביצועים בהלוואות לדיור ובגודל הממוצע שלהן, עלולים לגרום באופן הדרגתי לכרסום מתמשך באיכות תיקי האשראי לדיור אצל הבנקים, וגידול בסיכון הכולל של כלל התיק". הוא ציין גם את העלייה בסיכון בשוק הדיור למגורים, כשכתב: "לאור הגידול בסיכון הנובע מההתפתחויות שחלו לאחרונה בשוק הדיור בישראל, תאגידים בנקאיים נדרשים לבחון בקפידה את הצורך בהגדלת הפרשותיהם לחובות מסופקים בגין הלוואות לדיור".

חזקיהו חוזר ודורש לשמור על הפרשה לחובות מסופקים שתשקף את הפסדי האשראי הצפויים בתיק האשראי, ולהביא בחשבון גם את ההשפעות של ההתפתחויות הכלכליות העדכניות, ולהעביר את הבדיקה לפיקוח על הבנקים בתוך חודשיים. הבנקים צריכים להחזיק הפרשה נוספת בשיעור 0.75% לפחות בגין יתרת ההלוואות לדיור.

לסיכום, חזקיהו מודיע כי יעקוב אחר הסיכון בענף הדיור ויבחן את הצורך להתאים משקל הסיכון של ההלוואות לדיור - הלימות ההון, ועדכון ההפרשות לחומ"ס.