מחצית 2010: אסם וקוקה-קולה עלו; תנובה ושטראוס ירדו

כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" ■ שוק מוצרי הצריכה השוטפת רשם במחצית הראשונה של 2010 גידול של 2.2% ■ תנובה איבדה בתקופה זו מכירות של כ-40 מיליון שקל, ואילו שטראוס איבדה מכירות של כ-60 מיליון שקל

תנובה ושטראוס, שתי ספקיות המזון הגדולות בשוק, רושמות במחצית הראשונה של 2010 ירידה בנתחי השוק שלהן - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

שוק המזון והמשקאות רשם במחצית הראשונה של השנה גידול של 1.6% והסתכם ב-16.03 מיליארד שקל, לעומת 15.67 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2009.

המשמעות היא כי בעוד השוק צמח - תנובה ושטראוס רשמו ירידה קלה במכירות במחירים לצרכן. תנובה איבדה בתקופה זו מכירות של כ-40 מיליון שקל, ואילו שטראוס איבדה מכירות של כ-60 מיליון שקל.

לעומתן, קבוצת אסם והחברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), הספקיות השלישית והרביעית בשוק, התחזקו ורשמו עלייה בנתחי השוק שלהן. נתח השוק של אסם עלה קלות מ-9.7% במחצית הראשונה של 2009, ל-9.8% במחצית הראשונה של 2010. נתח השוק של קוקה-קולה עלה בתקופה זו מ-6.5% ל-7%.

מלחמות המחירים בשוק החלב הם המקור לירידה בנתח השוק של תנובה מחד, ומאידך לעלייה בנתח השוק של קוקה-קולה. קוקה-קולה היא הבעלים של חברת טרה, ספקית החלב השלישית בגודלה בשוק, שמנהלת בחודשים האחרונים מלחמות מחיר. המחיר שטרה משלמת הוא בהשקעות ענק שאינן מביאות לפי שעה למעבר החברה מהפסד לרווח, אבל התמורה להן באה על-ידי גידול בנתחי השוק של החברה.

חודש יוני מסמל התמתנות מועטה במלחמות המחיר במקררי החלב, כאשר המבצעים שיצרניות החלב יוזמות הם פחות אגרסיביים מהמבצעים שהשוק ידע בחודשים אפריל-מאי.

קבוצת נטו וחברת יוניליוור, הספקיות השישית והשביעית בשוק, רושמות אף הן ירידה בנתחי השוק, יפאורה תבורי רושמת סטגנציה, ואילו טמפו רושמת עלייה בנתח השוק. טמפו צפויה להמשיך ולרשום התחזקות גם לאור מעבר מותגי פרנו ריקארד בישראל ובראשם אבסולוט לידי החברה החל מינואר 2011.

חברת זוגלובק, שביצעה מהלכים שיווקיים נרחבים מתחילת השנה, יורדת בנתחי השוק שלה.

בתחום טיפוח הפרט והבית, חוגלה-קימברלי נחלשת ורושמת ירידה בנתחי השוק, ואילו חברת סנו מתחזקת. דיפלומט, הנקל סוד ויוניליוור מתחזקות אף הן, ואילו שסטוביץ', רקיט בנקיזר והנמל רושמות עלייה בנתח השוק. חברת ההפצה גורי מתחזקת אף היא, ואילו דנשר רושמת סטגנציה.

תחום טיפוח הפרט והבית רשם במחצית הראשונה של השנה גידול של 2.1% והסתכם ב-2.253 מיליארד שקל, לעומת מכר של 2.206 מיליארד שקל במחצית הראשונה 2009.

במחצית הראשונה של השנה החזיקה סנו בנתח שוק כספי של 20.34%, לעומת נתח שוק כספי של 20.2% שבו החזיקה במחצית הראשונה של 2009.

נתח השוק של סנו אינו כולל את נתח השוק של מותגי פריגו-קרליין שסנו רכשה ואשר עברו לידי החברה רק בתחילת מארס 2010. מותגי פריגו-קרליין רושמים במחצית הראשונה של השנה שחיקה בנתח השוק, ככל הנראה על רקע משבר המעבר. ההערכה היא כי גם במחצית השנייה של השנה מותגי פריגו-קרליין ימשיכו להיחלש עד שיעלה בידי סנו לייצב אותם.

בסך-הכול, במחצית הראשונה של 2010 רשם שוק מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) גידול של 2.2% והסתכם ב-18.58 מיליארד שקל.

22
 22