"להגביל העברת מידע מהרשות להלבנת הון לרשויות אחרות"

המועצה הציבורית להגנת הפרטיות במשרד המשפטים יוצאת נגד הסמכויות הרחבות הניתנות לרשות בתיקון להצעת החוק לאיסור הלבנת הון

המועצה הציבורית להגנת הפרטיות במשרד המשפטים תוקפת את תיקון הצעת החוק לאיסור הלבנת הון, בטענה כי הוא מעניק סמכויות רחבות מדי למנהלי הרשות לאיסור הלבנת הון.

המועצה קוראת להגביל את ההיתר הניתן לרשות להעביר מידע לרשויות חוקרות אחרות, בהן רשות ניירות ערך, מכס, מע"מ, מח"ש ומצ"ח.

בנייר עמדה, שהועבר השבוע לוועדת החוקה בכנסת, טוענת המועצה כי הסעיף המתייחס להעברת המידע אינו מציין את גבולות שיקול-הדעת. לטענתה, העברת מידע שלא באמצעות המשטרה, כנהוג היום, היא בעייתית, כיוון שלא ברור מה סוג העבירות שבגינן יועבר המידע.

לדבריה, יש לקבוע כי מידע יעבור רק אם יש בפני הרשות לאיסור הלבנת הון תשתית עובדתית היוצרת יסוד סביר לחשד לעבירה. המועצה מציינת כי עולה חשש גם שהרשויות שיקבלו את המידע יקימו מאגרי מידע בעצמן, ובהם יהיה גם מידע שהן אינן זקוקות לו.

סעיף בעייתי נוסף בהצעת החוק, לטענת המועצה, עוסק בהעברת מידע לרשויות איסור הלבנת הון בחו"ל. בהתאם להצעת החוק העברת המידע מותנית ב-3 תנאים: הגבלת השימוש במידע לעיבוד, לניתוח והצלבה; איסור העברה למקור אחר ללא אישור הרשות הישראלית; והדדיות. הגבלות אלה, לפי נייר העמדה, אינן מספיקות, כי אין הגדרה מדויקת מהי רשות דומה בחו"ל ומהו מנגנוני הגנת הפרטיות והפיקוח ברשויות אלה.

המועצה מציינת גם כי הסעיף מעלה סתירות: בישראל הרשות אינה מוסמכת לאפשר לגוף המקבל ממנה מידע להעבירו, אולם היא רשאית לאשר לרשות בחו"ל למסור מידע לגוף שלישי.

המועצה - שכוללת נציגים ממשרדי המשפטים, הביטחון והאוצר, מהאקדמיה ומהתקשורת - מתנגדת גם לסעיף המתייחס למידע שמועבר לרשות לאיסור הלבנת הון מבנקים, חברות ביטוח, קופות גמל וחברי בורסה על עסקאות של לקוחותיהם. לטענתה, יש לקבוע בחוק כי העברת מידע כזה תיעשה בצורה שלא תחשוף מידע אישי על לקוחות.

הסעיפים הפוגעים בפרטיות:

- העברת מידע מהרשות לרשויות אחרות

- העברת מידע מהרשות לרשויות מקבילות בחו"ל

- קבלת מידע ברשות מבנקים, חברות ביטוח וקופות גמל