"התוספת במגזר הציבורי תעלה פי 2 מהעלאת שכר המינימום"

עובדי המגזר הציבורי יקבלו בקרוב תוספת של 3.7 מיליארד שקל לפחות, בעוד שהעלאת שכר המינימום הייתה עולה למדינה 2 מיליארד שקל בלבד ■ האם עופר עיני התנגד להעלאת שכר המינימום כדי לרצות את הוועדים החזקים במשק? ■ בהסתדרות מכחישים קשר בין הדברים

האם ההתנגדות להעלאת שכר המינימום באמצעות חקיקה משתלמת להסתדרות? על פי אומדן שחישב "גלובס", עובדי המגזר הציבורי צפויים לקבל בקרוב 3.7 מיליארד שקל לכל הפחות, במסגרת המו"מ עם משרד האוצר. זאת, בעוד העלאת שכר המינימום צפויה היתה לעלות לממשלה (לא כולל המעסיקים הפרטיים) כ-2 מיליארד שקל בלבד.

על פי הערכות, משרד האוצר צפוי היה להקשיח את עמדותיו במו"מ עם ההסתדרות אם החוק להעלאת שכר המינימום היה עובר בכנסת. לכן נוח יותר להסתדרות קודם כול לחתום על הסכם שכר במגזר הציבורי, ורק אחר כך לדבר על העלאת שכר המינימום במסגרת "השולחן העגול".

החישוב שערכנו מבוסס על כמה אומדנים, והראשון שבהם הוא תוספת שכר צנועה של 3.5%, הנאמדת ב-2.8 מיליארד שקל. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, כבר טען כמה פעמים כי האוצר הניח על שולחן המו"מ הצעה לתוספת של 3%, ואנו הרשינו לעצמנו להוסיף להצעה 0.5% בלבד.

אומדן נוסף מבוסס על הסכמת האוצר להעלות בכ-1% את הפרשות המדינה לפנסיה בקרב עובדי המגזר הציבורי שברשותם פנסיה צוברת - מהלך שעלותו נאמדת בכ-500 מיליון שקל. המרכיב האחרון הוא תוספת שכר של כ-400 שקל בחודש לכל אישה במגזר הציבורי שהיא אם לילדים עד גיל 12 - תוספת שעלותה כ-400 מיליון שקל. בהסכם השכר הקודם במגזר הציבורי קיבל עיני 4 מיליארד שקל, וגם הפעם העלות המסתמנת דומה.

ההסתדרות: אין קשר בין שכר המינימום למו"מ מול האוצר

עפ"י הערכות, הביקורת שעיני ספג בימים האחרונים על התנגדותו לחקיקה בעניין שכר המינימום עשויה להביא לכך שההסתדרות תסכים לראשונה לתוספת שכר דיפרנציאלית במגזר הציבורי. כלומר, אותם 2.8 מיליארד שקל יחולקו כך שהעובדים החלשים יקבלו יותר, ואילו העובדים החזקים פחות.

כמו כן, ההסתדרות צפויה לבקש מהאוצר לערוך לראשונה שינוי מהותי במבנה הדרגות במגזר הציבורי, כך שלא יהיו עוד עובדים הנאלצים לקבל השלמת הכנסה מהמדינה. לא מן הנמנע כי עיני יבקש לשפר את ההישגים למען העובדים החלשים על רקע סוגיית שכר המינימום, ובמקרה כזה, עלות הסכם השכר במגזר הציבורי עשויה לנסוק עד כדי 5 מיליארד שקל, שתיפרס על פני שלוש שנים.

ככלל, העלאת שכר המינימום היא הצעד שהכי ייטיב עם העובדים החלשים במגזר הציבורי, אולם ההסתדרות שואבת את כוחה מהוועדים החזקים, הדורשים גם הם תוספות שכר. ההסתדרות אינה יכולה להרשות לעצמה לוותר על תוספות שכר לעובדי הנמלים, למשל, או לעובדי חברת החשמל והתעשייה האווירית. עיני יצטרך להלך בין הטיפות אם הוא יבחר לאמץ בסופו של דבר את המודל הדיפרנציאלי, ולשכנע את הוועדים החזקים שזוהי השעה לסולידריות במגזר הציבורי.

בהסתדרות אמרו היום בתגובה כי העלאת שכר המינימום תידון בקרוב בפורום השולחן העגול, וכי אין קשר בין זה לבין המו"מ על הסכמי השכר במגזר הציבורי. עוד מסרו בארגון כי ההסתדרות כאיגוד מקצועי מחויבת לכלל העובדים במגזר, ולא רק לבעלי המשכורות הנמוכות. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר אתמול בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2 כי הוא אינו בטוח בסיכויים להעלות את שכר המינימום במסגרת השולחן העגול.