"ההנהלה הקודמת של אטיוניטי לא הוכיחה את עצמה"

לשמעון אלון, מי שכיהן כיו"ר אטיוניטי עד לפני שנתיים, ברור מי אחראי למצבה הקשה של החברה ■ היום, כשהוא יושב גם על כיסא המנכ"ל, הוא מנסה לשחזר משהו מהצלחתו הקודמת עם חברת פריסייס

המונח "משמיד ערך" לא מתיישב טוב על שמעון אלון. כן, אותו אלון שהפך את חברת פריסייס (Precise) מסטארט אפ כושל לאחד האקזיטים המוצלחים של עידן הפוסט בועה, ומתמודד בימים אלו עם מצבה הקשה של חברת התוכנה אטיוניטי (Attunity) שמתקשה לחזור לעצמה בעשור האחרון. אלון, יחד עם שותפים אחרים, נכנס להשקעה בחברה לפני שש שנים, ומאז איבדה אטיוניטי 83% משווייה וצנחה לשווי של 12 מיליון דולר. "היה לנו חזון אך לא הצלחנו להגשים אותו", מודה אלון בראיון ל"גלובס". "ויתרנו על הרכיבה על גב הנמר ויצאנו לפתח משהו אחר. במהלך 2008 הבנו שטעינו וחזרנו למקורות". החזרה עליה מדבר אלון היא למוצר הבסיס של אטיוניטי - פלטפורמה להעברת שינויים בנתונים בין בסיסי נתונים למגוון אפליקציות ארגוניות (CDC). חלק מרכזי בשינוי כלל גם את מינוי אלון לתפקיד המנכ"ל במקום אקי רטנר, שורה של צעדי התייעלות, וגיוס של כמיליון דולר מבעלי מניות קיימים.

על אותה טעות שמזכיר אלון נפרט בהמשך, ובינתיים נחזור שבע שנים אחורה, ליום בו רכשה ענקית תוכנות האחסון דאז וריטאס (שכעבור שנתיים נקנתה על ידי סימנטק), את פריסייס תמורת 537 מיליון דולר במזומן. עבור אלון - שכיהן כמנכ"ל במהלך שש השנים שקדמו לרכישה - מדובר היה בניצחון גדול. מיד לאחר העסקה רכשו אלון, רון צוקרמן, מייסד ויו"ר פריסייס, ואקי רטנר, נשיא פריסייס, את השליטה באטיוניטי תמורת מיליוני דולרים בודדים, במטרה להחזירה לימיה היפים. אלון מונה ליו"ר, ורטנר מונה למנכ"ל והוביל שינוי אסטרטגי, שכלל מאמצים לפתח מגוון אפליקציות על גבי הפלטפורמה הוותיקה של החברה.

"אני אוהב שאצבעותיי נכוות"

אך השינוי לא צלח. לפני שנתיים ירד האסימון לאנשי אטיוניטי - רטנר פרש מתפקידו ואלון לקח את המושכות. אלון מכה כיום על חטא, ולא חוסך ביקורת מההנהלה הקודמת. "אין לי ספק שכשנכנסתי לתפקיד המנכ"ל הייתה אי שביעות רצון ותלונות מהמשקיעים, ואני מניח שחלקן היו מוצדקות. ההנהלה שכנעה את הדירקטוריון והוא אישר את הכיוון אליו רצתה להצעיד את החברה".

* לאור ההיסטוריה, איך אתה מצפה מהמשקיעים שימשיכו להאמין בחברה?

"זה תלוי מה עושים. אפשרות אחת הייתה להמשיך בכיוון הלא נכון עם הנהלה חדשה, והשנייה היא ללכת לכיוון הנכון. החברה בחרה בכיוון אחר, מיקוד אחר ומודל עסקי אחר ואלו הוכחו כמוצלחים. אני חושב שנוצרה תפנית במידת ההערכה שיש למשקיעים כלפינו, והיום אני כבר לא מוצא משקיעים שמתלוננים".

ואכן, לפי מבחן שוק ההון, ייתכן שאלון צודק. כיום נסחרת אטיוניטי לפי מחיר של 38 סנט - עלייה של 245% בשנה האחרונה, אך מחיר שעדיין רחוק מרחק שנות אור מימיה היפים יותר. "להבדיל מבעבר, היום יש אנשים שהרוויחו מאטיוניטי", אומר אלון ומתכוון בעיקר לבעלי המניות - שגם הוא נמנה עליהם - שלקחו חלק בהנפקת הזכויות שביצעה החברה באותה התקופה. לאלון יש החזקה של 14.4% מהון החברה (כולל ני"ע המירים), לצוקרמן יש 8.4%, ואילו רטנר נותר עם 4.3%. "העובדה שאני מושקע בחברה הופכת אותי לשותף של המשקיעים", אומר אלון, "אני אוהב שהאצבעות שלי נכוות כשהאש רותחת".

אלון היה מעדיף שנתחיל את הסיפור של אטיוניטי מהסוף, כלומר מהביצועים הפיננסיים ותשומת הלב שמקבלת החברה מהשווקים הטכנולוגיים בשנה האחרונה. ביולי אשתקד רכשה אורקל את ספקית פתרונות ה-CDC גולדן גייט תמורת סכום מוערך של 200 מיליון דולר. בחברת המחקר גרטנר הצביעו מיד על אטיוניטי כספקית העצמאית הבולטת שנותרה בענף, לאחר סדרת רכישות בתחום שביצעו גם IBM ואינפורמטיקה.

"אספנו כל מטבע על הרצפה"

כחלק מהשינוי האסטרטגי אותו מוביל אלון מאז כניסתו לתפקיד המנכ"ל, שמה אטיוניטי דגש על התשתית להעברת שינוי בנתונים בין בסיסי הנתונים הקיימים לבין אפליקציות ארגוניות - מה שנראה כיום הכרחי בעולם שמוצף בנתונים ומערכות מידע - עם טכנולוגיה שמאפשרת ביצוע הפעולה בזמן אמת. המשמעות, לפחות בינתיים, באה לידי ביטוי ברבעון הראשון של השנה, אותו סיימה החברה עם הכנסות של 2.8 מיליון דולר לעומת 2.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

אך הבשורה של אטיוניטי מצויה בשורת הרווח התפעולי. החברה מכירה מזה שנים בהוצאות מו"פ על פעילות שנעשתה בעבר, שמנפחת את שורת הוצאות המו"פ. בניכוי הוצאה זו, כפי שניתן לראות בתוצאות הרבעון הראשון, נוצר שיפור משמעותי ברווח התפעולי על בסיס Non GAAP והוא עמד על 505 אלף דולר לעומת 81 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. לדברי אלון, החל מהשנה הבאה ירדו הוצאות אלו לעשרות אלפי דולרים.

בנוסף, החברה פיטרה בשנתיים האחרונות 16 עובדים, והיא מעסיקה כיום 52 עובדים. "אספנו כל מטבע שהתגלגל על הרצפה", אומר דרור אלקיים, סמנכ"ל הכספים.

עם זאת, כדי לראות הצלחה דוגמת פרסייס, יש לאלון עוד הרבה מאוד עבודה.