מה יגרום להרצוג להתפטר?

עומדים להם שרי הממשלה ועושים מה שעושים בקשת, ובוז'י מתעקש לשכנע: חברה, זה רק גשם

יצחק הרצוג הכריז אתמול כי "יפטר מהוועדה לבחינת שכר הבכירים", אם ירגיש כי היא "גוררת רגליים", כדבריו. הוא אמר את הדברים הללו לאחר שיו"ר הוועדה, השר יעקב נאמן, הודיע כי הוא דוחה את הכרעותיה בעוד שלושה חודשים, בעקבות פניית ראש הממשלה בעניין זה.

לאיזו "גרירת רגליים" נוספת מחכה שר הרווחה הרצוג? האם הוא מצפה שהשר נאמן יודיע כי הוא פורש לשנת שבתון בקריביים? עומדים להם נאמן ובנימין נתניהו, ראש ממשלתנו, עושים את מה שהם עושים בקשת, ושר הרווחה מנסה לשכנע אותנו שבסך הכל יורד קצת גשם.

מה שחמור יותר הוא שזה מתחיל להיראות כמו דפוס של הרצוג: לאחר שהצביע בכנסת נגד העלאת שכר המינימום הוא מיהר להסביר באתר האינטרנט שלו שזו היתה חובתו כשר מרגע שהממשלה התנגדה. "איני אוהב זאת, אך זו המציאות הפוליטית הפרקטית בה אנו חיים", הוא כתב. מעניין, גם שרי ש"ס מכירים דבר או שניים על הפרקטיקה הפוליטית בישראל, והם דווקא בחרו להיעלם מהכנסת בזמן ההצבעה.

אחרי ההסבר הטכני, הרצוג עבר להסבר העקרוני יותר - ביקורו של ראש הממשלה נתניהו בארה"ב, אותו הגדיר כ"סימן לפריצת דרך מדינית משמעותית". וכך הוא כותב: "התהליך המדיני הוא דגל חשוב מאוד שלנו, ואנו רואים אותו כתנאי בסיסי להישארותנו בממשלה. לא ניתן לצפות ממני לשבור את הממשלה או הקואליציה דווקא ביום זה".

הנה רעיון לפרקטיקה פוליטית קצת אחרת: דווקא בגלל "פריצת הדרך המדינית", נתניהו זקוק עכשיו למפלגת העבודה יותר מתמיד. השר אביגדור ליברמן צפוי לעשות הרבה שרירים כשהקפאת הבנייה תהפוך ליותר קבועה מזמנית, ואילו המחשבה על ציפי לבני בקואליציה מעוררת בנתניהו בחילה קלה (עד גדולה). אם יש עיתוי טוב להעלות את שכר המינימום, זה בדיוק זה.

הרצוג התעורר השבוע וגילה שהחברים במשרד האוצר הכינו לו כמה הפתעות, בהן הקפאת הקצבאות ואי הצבתם של יעדים ברורים להפחתת שיעור העוני. עכשיו הוא זועק, ודורש במקביל מיליונים לתקציב הרווחה. מעניין להשוות את ההתנהלות של הרצוג לזה של שר התמ"ת וחבר מפלגתו, בנימין בן אליעזר.

האחרון, יחד עם אנשי משרדו ומשרד האוצר, כתבו בעצמם את הסעיפים בחוק ההסדרים הנוגעים לפרק התעסוקה. לא רק שלא היו שם הפתעות, פואד קיבל גם הבטחה לתוספת תקציב ותקנים.

הרצוג מקפיד לאמץ לאחרונה פנים זעופות וטונים מאיימים, אך אלה נראים בעיני נתניהו ופקידי האוצר כמו ציוצים חלושים, כמו גרסה מאוחרת לחרצוף של דן מרידור. אם אתה עומד לירות תירה, אל תדבר.