הרשות השנייה דורשת מהזכיינים דו"ח על תכני תחקירים

הדרישה הגיעה מסמנכ"ל הטלוויזיה ברשות, איילת מצגר, עקב החלטת ועדת הטלוויזיה לפיה אין עיסוק מספק בנושאי הון ושלטון בערוצים 2 ו-10 ■ קשת: "ההתערבות הפולשנית בתכנים היא הראיה המוחצת לצורך הקריטי במעבר לרישיונות"

הרשות השנייה דורשת דין וחשבון מזכייניות ערוץ 2 וערוץ 10 באשר לכתבות העיתונאיות השונות ששידרו בתוכניותיהן. מדובר בעליית מדרגה בכל הקשור להתערבות בתכני שידור מצד הרגולטור, על אחת כמה וכמה בכל הנוגע לתוכן עיתונאי.

הדרישה, שהגיעה מכיוון סמנכ"ל הטלוויזיה של הרשות השנייה, איילת מצגר, באה בעקבות החלטה בוועדת הטלוויזיה של הרשות השנייה בראשותו של יעקב שחם, לפיה אין עיסוק מספק בנושאי הון ושלטון בערוצים 2 ו-10.

מצגר, במכתבה לקשת, רשת וערוץ 10, מבקשת רשימה של כל הכתבות ונושאיהן כפי שהופיעו במסגרת תוכניות התחקיר שהן משדרות. המטרה היא לגבש דו"ח שיסכם את הנושאים שבהם עוסקות התוכניות, כדי לוודא כי אכן יש עיסוק מספק בנושאי הון ושלטון.

"בישיבתה האחרונה העלתה ועדת הטלוויזיה של המועצה את התרשמותה, לפיה במכלול השידורים של הערוצים המסחריים חסרה התייחסות בהעלאת תחקירים בנושאים העומדים על סדר היום הציבורי הנוגעים ליחסי גומלין והזיקה בין הון לשלטון בישראל, ביחס למעורבותם של גופים עסקיים בהשפעתם על החלטות הנוגעות לכלל הציבור", כתבה מצגר במכתבה לזכייניות.

כפי שפורסם בראשונה ב"גלובס", בוועדת הטלוויזיה של מועצת הרשות השנייה אמר יו"ר הוועדה, יעקב שחם, כי הזכייניות אינן משקיעות די בתחקירים על בעלי הון, גם אם הם בעליהן של זכייניות אחרות, בשל "קשר שתיקה" מוסכם ביניהן. לדברי שחם, מדובר בנושא מרכזי בחיים בארץ, אשר אינו זוכה להתייחסות בטלוויזיה המסחרית.

מהרשות השנייה נמסר כי "איסוף המידע בנושאים השונים בהתאם לבקשת ועדת טלוויזיה הוא עניין סביר ונחוץ ללימוד נושאים שונים במסגרת פעילות הרשות. בכל מקרה, הדיונים מתקיימים בשיקול-דעת ובאחריות מרובה".

מזכיינית ערוץ 2 קשת נמסר בתגובה כי "לכל אחד מהרגולטורים האחראיים על השידור המסחרי, והם רבים, יש עניינים הקרובים לליבו. כל נושא חשוב בפני עצמו, אולם עלינו מוטלת החובה לייצר תמהיל ולוח מעניין לכלל האוכלוסייה. אנו מתייחסים לתחקירים ולסוגיות ציבוריות וחברתיות השונות ברצינות ובעומק, מבלי לתייג או לשווק אותם תחת צמד המילים הפופוליסטי 'הון ושלטון'.

"ההתערבות הפולשנית בתכנים היא הראיה המוחצת לצורך הקריטי למעבר לשיטת הרישיונות, שיהיה בה חופש ביטוי אמיתי ללא מעורבות בתכנים".

מערוץ 10 נמסר: "ערוץ 10 הינו גוף תקשורת עצמאי, וככזה הוא משדר מדי יום ומדי שבוע עשרות גילויים ותחקירים בכל נושא שלפי שיקולי המערכת ראוי לחשיפה ציבורית, גם כאשר מדובר בגופים ו/או אישים בעלי כוח והשפעה כלכלית או פוליטית. ערוץ 10 פועל וימשיך לפעול על-פי שיקול-דעתו העצמאי וללא התערבותו של אף גורם.

"אנו מאמינים כי פניית המועצה נעשתה בתום-לב ובטעות, ולא היה בכוונתם לפגוע בחופש העיתונות. בכל מקרה, המועצה אינה רשאית להתערב בעצמאות מערכות התחקירים".

מזכיינית ערוץ 2 רשת לא נמסרה תגובה.