ועדת הכלכלה אישרה: עסקאות הוגנות לקשישים בשירותי רפואה

אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק "עסקה מתמשכת בעניין שירותי רפואה" שיזמה ח"כ אורית נוקד, המסדירה את זכויות הצרכנים הנקשרים בעסקה מתמשכת לרכישת שירותי רפואה כמו לחצני מצוקה או הזמנת אמבולנס

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר (ד') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק "עסקה מתמשכת בעניין שירותי רפואה" - שמטרתה להסדיר את זכויות הצרכנים, לרוב הקשישים והחולים שבהם, הנקשרים בעסקה מתמשכת לרכישת שירותי רפואה כמו התקנת לחצני מצוקה או הזמנת אמבולנסים.

את החוק יזמה ח"כ אורית נוקד בעקבות תלונות רבות המעלות חשש להטעיה ולניצול חולשתם של הצרכנים הנקשרים בשירותים מסוג זה, בהם הפעלת לחץ שיווקי אגרסיבי וחוזים אחידים סבוכים.

על מנת למנוע הטעיית הצרכן, על-פי החוק, תתבצע העסקה בחתימה על חוזה בכתב רק לאחר מסירת טופס גילוי נפרד ובו עיקרי העסקה, כגון פרטי העוסק, פירוט השירותים והציוד הכלולים בה, העלות והזמינות.

עוד מוצע להעניק זכות ביטול בתוך 30 יום מיום החתימה על החוזה או מהיום שבו אישר הצרכן את קבלת טופס הגילוי, לפי המאוחר, ללא דמי ביטול.

תקופת ההתחייבות על-פי ההצעה לא תעלה על שנה אחת - לעומת 3-5 שנים כמקובל היום בענף, כשהארכת העסקה תיעשה כל פעם לחצי שנה בלבד.

קיימות תלונות רבות לפיהן כאשר חולה נפטר, מסרבת החברה לסיים את ההתקשרות בטענה כי בן-הזוג או יורשיו ממשיכים להיות קשורים בעסקה ומחויבים לשלם את תמורתה; לפיכך מוצע לקבוע התניה בחוזה הקובעת במפורש או במשתמע כי לאחר פטירת הצרכן או מעבר לדיור מוגן או בית-אבות או אשפוז סיעודי, יהיה החוזה כבטל מאליו.

"הצעת החוק שאושרה היום מקנה לצרכנים שורה של זכויות אשר שומרות על כבודם וכספם", מסבירה ח"כ נוקד. "עבורי מדובר בסגירת מעגל. עוד בהיותי יו"ר השדולה למען הגמלאים בכנסת הקודמת קיבלתי תלונות רבות על ניצול ומצוקה של קשישים בתחום זה".

לגיבוש עיקרי החוק היה שותף יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה). בשבוע הבא עתידה ההצעה לעבור להצבעה במליאת הכנסת.