קבוצת רכישה לכל דורש: iPad ב-3,150 שקל ו-40% הנחה לג'ינס

וזה רק קצה הקרחון: ברשימה גם תספורת במישל מרסייה, פדיקור ומניקור, לילה בצימר, כרטיסים לתיאטרון, קורס GMAT ועוד ■ מבדיקת "גלובס" עולה כי לא תמיד הפורמט עובד - אבל במקרים מסוימים הוא יכול להפוך ללהיט

בעוד שעתידן של קבוצות הרכישה הנדל"ניות לוט בערפל, הטרנד התרחב לתחומים צרכניים אחרים, חלקם ממש בענייני רכישה יומיומיים - משוברים במסעדות ועד גאדג'טים ומכוניות. חלק גדול מהפעילות מתבצע בפייסבוק. באילו תחומים ניתן להוזיל את המחיר באמצעות חבירה לרוכשים נוספים, ומתי זה לא ממש עובד?

"הפלטפורמה של מכירה לקבוצות טובה לכל דבר ועניין", טוען תום וגנר, מנכ"ל האתר "מתאגדים" (mitagdim.co.il), המרכז בחודשים האחרונים קבוצות רכישה בתחומים שונים.

עם זאת, גם הוא מודה בבעייתיות מסוימת בשרשרת התפעול: "גם אם איסוף של חברי הקבוצה לצורך קבלת מחיר בתחום מסוים הוא החלק הקל במקרים רבים, הרי ש-50% מהם נושרים בסופו של דבר ואינם רוכשים בפועל את המוצר. את הנתון הזה צריך לקחת בחשבון במהלך ההתנהלות מול הספק, שמציע מחירים בהתאם לגודל הקבוצה".

במקרה של "מתאגדים" עובד האתר בשתי שיטות מקבילות: בחלק מהמקרים, תוך התקשרות מראש עם ספק להצעת מוצרים בהנחה. מה בין זה ובין המכירות הקבוצתיות המוכרות לנו כבר שנים מאתרי הסחר השונים באינטרנט?

"אתרים רגילים מציעים מוצר מסוים, כזה שעודפים ממנו הצטברו כנראה במלאי, בהנחה מוגבלת לכמות משתתפים", מסביר וגנר. "אנחנו מתקשרים מול ספק אחד לרכישה של מוצרים שונים - מסכמים על הנחה מסוימת ברכישת מוצרי חשמל למשל, כשהספק מציע בסוף הנחה בהתאם לכמות הנרשמים עבור מוצרים שונים בהתאם לדרישה".

האם זה עובד? תלוי באיזה מקרה. "עושה רושם שצריך לקלוע לאמצע", אומר דותן סתיו, בעלים ושותף באתר "גרופר", המציע מדי יום עסקה חד-פעמית לקבוצת רוכשים באתר. "מצד אחד, אין טעם בקנייה מרוכזת של מוצרים זולים מדי. לאף אחד אין עניין לטרוח בעבורם. מצד שני, אנשים לא שמים בקלות 500 שקל באינטרנט - וקנייה מרוכזת של משקפיים יוקרתיים בחצי מחיר, למשל, לא בהכרח תצא לפועל. גם מוצרים כמו החלקת שיער ב-600 שקל במקום 1,800, או הלבנת שיניים ב-900 במקום 1,800 - אני יכול להציע, אבל לא ממהר להעלות לאתר. אנשים מחפשים משהו באמצע, שמגלם הנחה יפה אבל לא בעלות גבוהה מדי".

רכב: נתקע בפקק

אחת היוזמות המעניינות-יותר שקמו בתחום היא קבוצה לרכישה מוזלת של מכוניות, תוך כוונה לפעול להשגת הנחה משמעותית במחיר הרכב, הלוואות לרכישת רכב בתנאים מצוינים, הלוואות באמצעות בנקים, טיפולים תקופתיים בתנאים ייחודיים, שירות איסוף והחזרת הרכב ממרכז השירות, ביטוחים בתנאים אטרקטיביים, הסדר תדלוק מוזל והנחות באבזור.

אלא שלמרבה הצער, ועל אף היענות מרשימה על-פי המארגנים, לא יצאה הרכישה לפועל. בענף הרכב יודעים לספר כי היבואנים לא עשו חיים קלים לרוכשים הפוטנציאליים - וסירבו לתת הנחות על אף היתרון הכמותי. "שני פרמטרים נדרשים כדי להצליח עם קבוצת רכישה", הם מסבירים, "פערי תיווך גדולים שמייצרים יתרון משמעותי להתארגנות, והרבה ספקים - כך שיש תחרות אמיתית על כל לקוח".

במקרה של רכישת רכבים, מוטל לטענתם בספק קיומו של התנאי השני.

אלקטרוניקה וגאדג'טים: 30% הנחה על מסך

אחת הקטגוריות המוצלחות יותר באתר "מתאגדים", מספר וגנר, היא גאדג'טים וסלולר. כך למשל צברה קבוצת רכישה לטלפונים סלולריים מתקדמים 317 הזמנות של טלפונים סלולריים חכמים מספק אחד.

בתוך קבוצת הרכישה נרשמו 138 הזמנות למכשירי iPhone, כ-33 למכשירי טלפון חכם של גוגל ו-146 טלפונים מסוגים שונים - ביניהם סוני אריקסון, נוקיה ועוד. באתר ניתן למצוא גם קטגוריות מחשבים, מחשבים ניידים וציוד הקפי.

* iPad: במסגרת קבוצת רכישה ל-iPad יכולים חברי הקבוצה להתארגן בקבוצות של 10 ולבחור 3 דגמים שונים, במחירים שעומדים כיום על 3,150-4,150 שקל. גם מכירה זו הוגדרה כמוצלחת.

* מסכים: ברשת האלקטרוניקה "עולם הקולנוע" מציעים כבר כמה חודשים הנחה לקבוצות בקניית מסכי טלוויזיה ואלקטרוניקה בידורית: ההנחות מדורגות, כשקבוצה של 5 רוכשים מקבלת 20% הנחה מהמחיר המקורי, קבוצה של 10 מקבלת 30% הנחה מהמחיר המקורי וכן הלאה.

אופנה: יוזמה חד-פעמית

ברשת האופנה לי קופר יצאו לפני כשנה במהלך של מכירה בקבוצות רכישה, כששיעור ההנחה משתנה בהתאם לכמות המצטרפים - ולמעשה, על-פי מספר הפריטים הכולל, עליו ניתנו בין 10% ל-40% הנחה בסך-הכול.

המהלך גובה בקמפיין אינטרנטי ונמשך לתקופה מסוימת, אך לא אומץ כשיטה - וכנראה שגם לא צבר תאוצה בענף, המסתמך לרוב על קנייה אינדבידואלית ומבצעי סוף עונה.

בילויים: עסק פורח

קונספט דומה של הנחה מדורגת מציע בימים אלה פארק המים שפיים, עבור קבוצות אנשים שאינן קשורות בוועדי עובדים למיניהן - אך עדיין מעוניינות בהנחות. כך, למשל, במקום מחיר כניסה סטנדרטי בגובה 98 שקל מציע הפארק מחיר מיוחד לקבוצות של 10-11 איש המתארגנות יחד: 10 כניסות במחיר 590 שקל בתוספת כרטיס נוסף חינם - ובסך-הכול 54 שקל לאדם. מעל 20 איש נע המחיר בין 45 ל-53 שקל, בהתאם לגודל הקבוצה.

מה שהתברר כמוצלח יחסית הוא מכירה קבוצתית של הנחות למסעדות ולמופעי תרבות - מה שהחל באתר גרופר (grouper.co.il) וקיים גם באתרים כמו יממה (yemama.co.il).

מדי יום מציעים האתרים עסקה חד-פעמית התקפה ל-24 שעות - הנחה מיוחדת למופע תרבות, גביע גלידה, ארוחה במסעדה, לילה בצימר וגם מוצרים כמו מכונות קפה.

באתר גרופר הדגש הוא על מסעדות - קטגוריה שהוכחה כמוצלחת במיוחד: מאות גולשים רוכשים שוברים למסעדות פופולריות כמו יוגו (570 איש), וריבר נודלס (534), ואפילו למקומות חדשים ומוכרים פחות, כשהמחיר אטרקטיבי דיו.

ביטוח: הצרכנים מהססים

על אף החדשנות שברעיון, רכישה מרוכזת של ביטוחים אמנם אפשרית כיום באתר מתאגדים - אך אינה צוברת תאוצה. לגולשים מוצעים סוגי ביטוחים שונים - רכב, חיים, רכוש, ביטוח סיעודי ועוד - אך ההרשמה בחיתוליה.

המטרה המוצהרת: להשיג לפחות 30% הנחה ביחס לתעריפים המיוחדים בשוק.

שירותי סלולר: ההתחייבות מרתיעה

אחד התחומים הראשונים שבהם ניסון צרכנים להתאגד הם חשבונות הסלולר. בהתחשב בפערי העתק בין תעריפים לחברות ולפרטים, אך טבעי היה שיצוצו יוזמות שונות בניסיון לאגד קבוצות לרכישת מסלולים מוזלים מול החברות. קבוצה כזו קיימת בין השאר גם באתר מתאגדים.

אלא שגם כאן המציאות לא בהכרח עלתה בקנה אחד עם כוונת המשורר: "חברות הסלולר מונעות התאגדויות כאלה בדרך מאוד פשוטה", אומר בני מיכאלוביץ, העומד מאחורי אחת היוזמות. "הן דורשות שאדם אחד ירכז את כל הבילינג, כאילו מדובר בחברה לכל דבר - וכשמדובר בהתאגדות של אנשים פרטיים שאינם באמת קשורים זה לזה, ברור שאף אחד לא מוכן לשאת בנטל".

בימיה הטובים מנתה הקבוצה שאיגד מיכאלוביץ מאות אנשים, אך גם כאשר מצא אפשרות להתחבר קבוצתית למסלולים מוזלים באמצעות מפעיל וירטואלי - היתה תקופת ההתחייבות ארוכה, והתנאים לא ענו על הדרישות של כולם. מרבים הנרשמים נשרו בדרך, וכיום נותרו רק כמה עשרות מתעניינים.

והמסקנה, על-פי מיכאלוביץ'? "קבוצות רכישה יעילות, בסופו של דבר, רק אם מאחוריהן עומדת אג'נדה עסקית".

מה אפשר לקנות בקבוצות רכישה באינטרנט?

* סלולר - בלאקברי בולד 9700: 2,208 שקל במקום כ-3,200-4,600 שקל (אתר מתאגדים)

* מחשבים - iPad מדגם Wi-Fi 32GB: במחיר 3,700 שקל במקום 4,000-6000 שקל (אתר מתאגדים)

* ביטוח - ביטוח רכב חובה מקיף, סובארו אימפרזה גרנד לאונה 1600: 3,500 שקל (אתר מתאגדים)

* לימודים - קורס GMAT בחברת היי-קיו: 2,940 שקל במקום 4,900 שקל (אתר מתאגדים)

* מסעדות - נודלס ריבר, 60 שקל במקום 120 שקל (אתר גרופר)

* טיפוח - Michel Mercier: ייעוץ ותספורת - 100 שקל במקום 200 שקל (אתר יממה)

* פדיקור ומניקור ופוט מסאז' - חבילה ב-125 שקל במקום 200 שקל (אתר יממה)

* ספורט - 4 שיעורי אירוביק-טניס במגרשי הפועל תל-אביב: 100 שקל במקום 200 שקל (אתר יממה)

* תיאטרון - כרטיס להצגה "אידיוט לארוחה" של תיאטרון הבימה: 75 שקל במקום 190 שקל (אתר גרופר)

* תיירות - לילה בצימר "חלום כחול" בחד-נס: 200 שקל במקום 400 שקל (אתר גרופר)