מכירת שילב: הופסק המו"מ עם חורש, קסטרו וגאון אחזקות

בעלי הרשת, בני-הזוג אורן, דורשים בעבורה 175 מיליון שקל ■ היקף החובות וההתחייבויות של שילב: 74 מיליון שקל

החובות וההתחייבויות של רשת שילב עומדים על 74 מיליון שקל, והסכום שאותו מבקשים בעלי הרשת, שושי ואיציק אורן, בעסקת המכירה עומד על 175 מיליון שקל - כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "גלובס".

ל"גלובס" נודע עוד כי המשא-ומתן למכירות הרשת לג'ורג' חורש, יבואן טויוטה וזכיין רשת H&M, הופסק, וכך גם המגעים הראשוניים שהתקיימו עם רשת קסטרו וקבוצת גאון אחזקות.

גם באלביט קמעונאות של מוטי זיסר, המחזיקה במותגים מנגו ו-GAP, יש התלבטות אם להמשיך במגעים לרכישת הרשת.

רשת שילב, שנוסדה בשנת 1974 על-ידי הזוג אורן, היא הרשת הגדולה ביותר למוצרי תינוקות בארץ. הרשת עוסקת במכר של חבילות לידה הכוללות ריהוט לחדרי תינוקות, עגלות לתינוקות ומוצרים משלימים. פרט לכך, הרשת פועלת בשתי קטגוריות עיקריות נוספות: אופנה לתינוקות וילדים עד גיל 7 וכן קטגוריית הצעצועים לתינוקות ופעוטות.

הרשת מונה 47 סניפים, מרביתם בבעלות הזוג אורן ומיעוטם בזכיינות. הרשת נמצאת היום בתהליך של רכישת הסניפים שבזכיינות.

מחזור המכירות של הרשת הסתכם בשנת 2009 ב-218 מיליון שקל, וה-EBITDA ב-21 מיליון שקל.

על בסיס נתוני המכירות של המחצית הראשונה 2010 והתוכנית העסקית, ברשת צופים לרשום השנה גידול של 5.5% במכירות שיסתכמו ב-230 מיליון שקל. כמו כן, צופים לרשום גידול של קרוב ל-20% ב-EBITDA שצפויה להגיע ל-25 מיליון שקל.

הזוג אורן מבקש מכפיל 7 על ה-EBITDA הצפויה השנה, קרי 175 מיליון שקל, וזאת ללא קשר לחובות הרשת העומדים, כאמור, על 74 מיליון שקל.

יצוין כי בנפרד לרשת יש לזוג אורן פעילות בתחום יבוא וייצור צעצועים ומוצרים לתינוקות, וזאת באמצעות חברת "שסק" והמותג "טייני לאב", המניבים הכנסות של כ-50 מיליון שקל בשנה.

משילב נמסר בתגובה: "חברת שילב, הפועלת בישראל בהצלחה מזה 36 שנים ומביאה לצרכן הישראלי את מיטב הפיתרונות להורים ולהורים שבדרך, הינה חברה רווחית ויציבה עם בסיס פיננסי איתן ועם חוב השואף לאפס בבנקים. זאת ניתן לראות גם במאזן החברה. הצגת נתון ההתחייבויות במאזן כחוב הינה הצגה מטעה".

הרבה מתעניינים, בלי קונים / פרשנות

הרבה רשתות קמעונאיות שלא מתחום המזון עומדות בימים אלה על המדף, גם אם לא באופן מוצהר. השוק, שהיה בעבר שוק של קונים, הפך זה מכבר לשוק של מוכרים - רק שהקונים כמעט ונעלמו.

שילב היא חברה טובה, כך לפחות מעידים המספרים הבסיסיים. היא פועלת בשוק שבו היא שולטת ומצליחה להגדיל את המכירות. המאזן שלה חיובי, אבל מכאן ועד למחיר שבו מעוניין הזוג אורן למכור את הרשת, המרחק רב.

בחישוב גס, יידרשו לרוכש יותר מ-10 שנים כדי להחזיר את ההשקעה. ריטייל הוא לא נדל"ן. בריטייל אתה יודע מה קורה היום, אבל קשה מאוד לצפות את המחר, ובמשך עשור השוק יכול להשתנות מקצה לקצה.

כוחה של שילב נובע מהעובדה שאין לה היום מתחרים רציניים בשוק. רשת ד"ר בייבי, שהיתה אמורה להתחרות בה, ספגה הפסדים קשים מאז הקמתה, וגם השחקנים האחרים נמצאים בפריסה מצומצמת. החשיפה של הרשת עכשיו עלולה לגרור לתחום שחקנים חדשים, שעם השקעה מספיקה ואסטרטגיה נכונה יכולים לנגוס בה לאט ובטוח.

לא צריך להתרגש גם ממספר המתעניינים. מי שמכיר היטב את הריטייל יודע שחלקם מתעניינים רק כדי להכיר את התחום, לא בהכרח כדי לבצע עסקה. אחרי הכול, לא בכל יום יש לך הזדמנות לבקר בדו"חות של המתחרה.