חשיבות מחיקת המידע הסודי: SecureErasure מציע לעשות סדר

מרבית המשתמשים הפשוטים לא מודעים לאופן שבו יש למחוק מידע מהמחשב, וסבורים כי לחיצה על כפתור "Delete" פותרת את הבעיה ■ המערכת שהחברה מציעה מאפשרת למחוק את המידע באופן שלא הורס את הדיסק הקשיח ולכן מאפשר להשמיש את המחשב

מרבית המשתמשים הפשוטים לא מודעים לאופן שבו יש למחוק מידע מהמחשב, וסבורים כי לחיצה על כפתור "Delete" פותרת את הבעיה. אמנם ארגונים גדולים מודעים יותר לנושאי אבטחת מידע, אך בדומה לצרכנים הביתיים, גם ארגונים קטנים לא תמיד נוקטים אמצעי אבטחה ראויים, וכך מידע חשוב וסודי זולג בקלות החוצה.

הסטארט-אפ הצעיר SecureErasure, שהקימו השנה האחים חגי ידידיה (מנכ"ל החברה) וד"ר תמיר ידידיה (סמנכ"ל הטכנולוגיות), מפתח תוכנה המסייעת למחוק מידע באופן פשוט וזול. "מחיקת מידע זה תהליך לא טריוויאלי בכלל, אולם בישראל הנושא לא מפותח מספיק", מסביר חגי. זו הסיבה, לטענתו, שלעיתים קרובות זולג מידע סודי וחשוב לידי הציבור.

המערכת שהחברה מציעה, המשלבת בין תוכנה וחומרה, מאפשרת למחוק את המידע באופן שלא הורס את הדיסק הקשיח ולכן מאפשר להשמיש את המחשב. "מחיקת מידע ממחשבים לא רלוונטית רק לבנקים או לגופי צבא", הוא מסביר. "גם במחשבים של חנויות, לדוגמה, יש מידע אישי על כרטיסי אשראי".

חגי מספר כי ארגונים נוטים להשמיד מחשבים פיזית, כשברצונם להיפטר מהם, בשל העובדה כי מחיקת מידע היא תהליך מסובך והפתרונות בתחום יקרים מדי. "ארגונים בארה"ב מחליפים מחשבים כל 3-5 שנים, וכתוצאה מכך ציוד רב הולך לאיבוד ומיליונים הולכים לפח. אם היו פתרונות מתאימים ניתן היה להימנע מכך".

לדבריו, לפתרון שמציעה החברה יש גם צד אקולוגי. "מדובר בנזק כספי ואקולוגי - במקום להרוס את המחשבים ולהטמין את הפסולת הזו באדמה, ניתן לתרום את הציוד למדינות עולם שלישי, לדוגמה". חגי מוסיף כי "בעולם נהוגה חקיקה מחמירה בכל הנוגע לטיפול לא מאובטח במידע, כשאירוע ממוצע של דליפת מידע בארה"ב, לדוגמה, עולה לארגון כ-6 מיליון דולר. בישראל אין מודעות גבוהה לכך".

המוצר של חברת SecureErasure, הממוקמת בהרצליה, עדיין נמצא בגרסת אלפא, וחגי מעריך כי בשנה הקרובה תשוחרר הגרסה הסופית לשוק. "יש עניין רב מצד לקוחות ומפיצים", הוא מספר. "אני מעריך שבשנה הקרובה נמכור אותו למוביל שוק בולט אחד לפחות. זה יסייע לנו להוריד את רמת החשדנות של המשקיעים". עד כה השקיע חגי בחברה כמה מאות אלפי דולרים, והוא נמצא בסבב גיוס נוסף על מנת לגייס כמיליון דולר נוספים.

* מהו המודל העסקי שלכם?

"נמכור את התוכנה או על בסיס של רישוי או על בסיס שימוש", אומר חגי. את המערכת תציע החברה ללקוחות הסופיים, ואלה יוכלו לבחור אם למחוק את המידע בכוחות עצמם באמצעות מחלקת ה-IT שלהם, או באמצעות ספק שירות שיבצע עבורם את המחיקה.

"מדובר בשוק עם פוטנציאל של 300 מיליון דולר, והמערכת הזו מיועדת לארגונים הגדולים ביותר בעולם, כגון חברות הסלולר, חברות החשמל וכל חברה שיש בה כמות גדולה של מחשבים המכילים מידע סודי", מסביר חגי. "הפתרון שלנו הופך תהליך מורכב וידני, הכולל בעיות אנוש רבות, לתהליך פשוט וזול".