לאומי: "הגידול בגירעון עשוי להשליך באופן שלילי על הצמיחה"

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן: "בששת הרבעונים האחרונים לא היה גירעון בסיסי אלא היה עודף בסיסי. משמעות הדבר היא קיומו של עודף של יצוא על פני יבוא בחשבון הסחורות, אך המגמה ברבעונים האחרונים היא של צמצום של עודף זה במהירות"

"הגידול בגירעון המסחרי במחצית שנת 2010 עשוי להשליך באופן שלילי על המשך הצמיחה" כך נכתב היום בבלוג של אגף הכלכלי בבנק לאומי המנוהל ע"י גיל בפמן.

מהדברים עולה כי "הגירעון המסחרי הכולל של ישראל הסתכם במחצית הראשונה של 2010 בכ-2.7 מיליארד דולר לעומת כ-2.0 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. גידול זה מקורו בעיקר בעליית ההוצאה על יבוא נפט. לעומת הגדרה רחבה זו של הגרעון המסחרי, קיימת הגדרה נוספת המנטרלת מהגרעון הכולל רכיבים תנודתיים כמו אוניות, מטוסים, דלק ויהלומים".

"גרעון "בסיסי" זה, שהוא בעל משמעות כלכלית רבה לשם בחינת המגמות המרכזיות במשק. בששת הרבעונים האחרונים לא היה גירעון בסיסי אלא היה עודף בסיסי. משמעות הדבר היא קיומו של עודף של יצוא על פני יבוא בחשבון הסחורות, אך המגמה ברבעונים האחרונים היא של צמצום של עודף זה במהירות. הגורם שהביא לצמצום זה, ובפרט ברבעון השני של השנה, מול הרבעון הראשון, הוא צמצום היצוא ולכך משמעויות כלכליות שליליות של האטה בצמיחה הכלכלית. לעומת זאת, היבוא התרחב, אם כי, בשיעור קל".

"החולשה ביצוא בולטת במרבית ענפי המשנה, למעט ענף התרופות והמכונות והציוד, אשר התרחבו בשיעור מואץ ברביע השני. למרות האמור לעיל, יש לזכור כי ניתוח נתוני סחר החוץ מתבסס על נתונים המשוערכים למונחים דולריים, כך שהוא עשוי להיות מושפע, בין השאר, משינויים בשערי החליפין של הדולר בעולם מול המטבעות השונים".

"ברבעון השני של השנה, התחזק הדולר (בממוצע רבעוני) מול האירו בשיעור של כ-9%, בהשוואה לרבעון הראשון, שיעור משמעותי וחריג ביחס לעבר. לכן, ובהתחשב במרכיב המשמעותי של יצוא לאירופה, ייתכן ונתוני היצוא הכמותיים (דהיינו, סך היצוא בנטרול השפעות המטבע) לא יצביעו על מגמה כה שלילית כפי שבא לידי ביטוי במונחים דולריים נומינליים".