צהלת בנימין, עלבון יעקב

שתלך לעזאזל המפלגה וגם ה"דרך" - דיוני התקציב מגוללים את הסיפור העגום של "העבודה"

באותה דקה ממש של צהרי יום שישי, שבה השר בנימין (פואד) בן אליעזר הפיץ הודעה צוהלת לתקשורת על הישגי משרד התמ"ת במסגרת תקציב המדינה, שיגר חבר מפלגתו, שר הרווחה יצחק (בוז'י) הרצוג, הודעה זועמת.

כך נשמע פואד: "התקציב משקף את כוונתה הברורה של מדינת ישראל להמשיך ולשמור על יתרונה היחסי של ישראל ולשמור על מובילות טכנולוגית, יחד עם השקעה גדולה בתעסוקה, בעיקר בפריפריה והשקעה בעסקים קטנים ובינוניים".

וכך נשמע בוז'י: "אני לא מתכוון להיות שותף בהצבעה הזו. לא מקובלת עליי הפגיעה בעניים ובמשפחות החד הוריות. אני מתנגד מזה מספר חודשים להקפאת הקצבאות ודורש תוספת למשפחות החד הוריות. צר לי שלא נעניתי למרות הכסף שהושג מתקציב הביטחון".

הצהלה של פואד וכנגדו, העלבון של הרצוג מבטאים את התנהלות שרי מפלגת העבודה מאחורי הקלעים של תקציב 2011-2012: כל שר נלחם על הפינה שלו, לעזאזל המפלגה או הדרך. אהוד ברק עם הביטחון, שלום שמחון עם החקלאות.

דבק כסאות משובח

אילו ברק היה טורח לקשור בין הקיצוץ בביטחון להגדלת הקצבאות, הרצוג יכול היה להיות מרוצה היום. הקצבאות בישראל הן מהנמוכות בעולם המערבי. לא רק ארגון OECD אמר את זה, אלא גם בנק ישראל, ממש לאחרונה.

אבל הקצבאות מעניינות את ברק בערך כמו שהרצוג מתעניין בענף הלול. תראו את ישראל ביתנו, הם מצביעים באופן מפלגתי. לא גאווה גדולה לקבל פקודות מאביגדור ליברמן, אבל קצת סולידריות מפלגתית לא הייתה מזיקה לאף אחד משרי העבודה הדבוקים לכיסאותיהם.

בשבוע שעבר שאלנו כאן: "מה יגרום לשר הרצוג להתפטר?". זה קרה אחרי שהוועדה לבחינת שכר הבכירים בה הוא חבר, החליטה לדחות בשלושה חודשים את פרסום מסקנותיה, לבקשתו של ראש הממשלה נתניהו. הרצוג איים כי אם הוועדה "תגרור רגליים", הוא יתפטר מחברותו בוועדה.

אנחנו כתבנו שהרצוג מאמץ טונים גבוהים ופנים זעופות, אבל בעיני נתניהו אלה לא יותר מציוצים שמזכירים גרסה מאוחרת לחרצוף של דן מרידור. אלה היו מילים קשות, והרצוג לא אהב אותן כצפוי.

מה יגרום להרצוג להתפטר II

היום לא נותר לנו אלא לשאול שוב: מה יגרום לשר הרצוג להתפטר? אם לשפוט על פי העובדה שהוא בחר לעזוב את ישיבת הממשלה במקום להצביע נגד, ועל פי הקולות שהשמיע הבוקר לפיהם הוא מקווה ומאמין שהכנסת תדחה את הקפאת הקצבאות - כלום לא יזיז את הרצוג מהכיסא. באתר האינטרנט שלו מופיעה הסיסמה: "הרצוג עושה את העבודה".

לפחות במקרה הזה, הרצוג יכול לקוות ששרי ש"ס יעשו את העבודה עבורו.