חובת ההוכחה היא על אלדין

כשמתבוננים בדו"חות המאוחדים של SafeNet - לא ברור כיצד מקווה החברה להפוך לציבורית

16 חודשים עברו מאז נמכרה אלדין, חברת אבטחת המידע הישראלית, לקרן הפרייבט אקוויטי Vector, וכבר היא עושה את דרכה חזרה לשוק ההון האמריקני.

ביום שני לפני שבוע, הגישה SafeNet האמריקנית טיוטת תשקיף ראשונה לרשות לני"ע האמריקנית, ולפיה מתכננת החברה לגייס עד 300 מיליון דולר לפי שווי שעדיין לא ברור (סביר להניח שיהיה קרוב למיליארד דולר).

SafeNet התאגדה רק לאחרונה (כחלק מתהליך ההנפקה) כחברת החזקות, והיא כוללת את פעילותה ופעילות החברות השונות שנרכשו על ידה לפני ואחרי רכישתה בידי Vector. חברות אלו כוללות את Ingrian Networks (19.6 מיליון דולר), Assured Decisions (11.9 מיליון דולר), וכמובן אלדין הישראלית, שנרכשה תמורת 164.1 מיליון דולר.

אלדין נמכרה לאחר מאבק מתיש שניהלה קרן Vector על החברה מול המנכ"ל והמייסד, ינקי מרגלית, שהאמין שהחברה שהקים שווה הרבה יותר מתג המחיר שהצמידה לה Vector. התשקיף של SafeNet מוכיח כי Vector הייתה זו שצדקה.

הכנסות אלדין בשלושת החודשים הראשונים של 2009 (עד לתאריך 23 במארס - היום שבו אוחדה בתוך SafeNet) עמדו על 22.8 מיליון דולר - סכום שגם כאשר מתרגמים אותו להכנסות רבעוניות מלאות, הוא עדיין נמוך משמעותית מההכנסות שהיו לאלדין ברבעון הראשון של 2008.

בנטרול הוצאות חד פעמיות שהיו קשורות לתהליך הרכישה, רשמה אלדין באותה תקופה הפסד נקי כבד של 11.6 מיליון דולר, וזאת לעומת רווח נקי של 3.7 מיליון דולר ברבעון המקביל של 2008. במילים אחרות, אלדין לא ממש הוכיחה עצמה כמנוע צמיחה רגע לפני השלמת רכישתה, וספק אם עשתה זאת ברבעונים שאחרי.

יותר מזה, כשמסתכלים על הדו"חות המאוחדים של SafeNet - לא ברור כיצד מקווה החברה להפוך לציבורית (במיוחד בימים אלו). הכנסות החברה המאוחדת אמנם צמחו ברבעון הראשון של השנה בשיעור של 32%, אך שורתה התחתונה עדיין אדומה - הפסד נקי של 7.4 מיליון דולר.

והנה עוד נתון שמאתגר את ההנפקה המתוכננת של SafeNet. לפי חברת המחקר Ipreo, הנפקות של חברות מגובות פרייבט אקוויטי, דוגמת SafeNet, שבוצעו השנה, הכו את מדד S&P 500 ורשמו תשואה ממוצעת בשיעור 7% לעומת 5% תשואה שלילית במקרה של המדד עצמו (במחצית הראשונה של השנה). מדובר במגמה שבאה לידי ביטוי גם בשנים קודמות, ונובעת מהעובדה שחברות מגובות פרייבט אקוויטי חוזרות לשוק ההון כשהן בשלות, בוגרות, ובעלות היסטוריית רווחים מוכחת.

נכון לרגע זה קשה להגיד את אותו הדבר על SafeNet והחברות שרכשה, ולכן חובת ההוכחה עדיין מונחת על כתפיה ועל כתפי אלדין.