ביהמ"ש חייב להכיר במתווכים במכירת מתחם עלית לבוימלגרין

התובעים הציגו בין השאר מייל מסוף 2006, שבו נכתב כי "אם המגרש יימכר ב-110 מיליון לקונה שאתה מייצג - אני מתחייב לשלם לך 5 מיליון דולר כדמי תיווך. מייל זה מבטל כל מייל קודם שלך אליי ושלי אליך"

האם דואר אלקטרוני הוא מסמך מחייב בתיווך נדל"ן? פסק דין של בית המשפט המחוזי בתל-אביב בנוגע לעסקת הענק של חברת אזורים שבשליטת שעיה בוימלגרין לרכישת מתחם עלית ברמת-גן קובע: דואר אלקטרוני נחשב הזמנה חוקית לתיווך בין צדדים בעסקאות מקרקעין.

מדובר בפסק דין תקדימי בעקבות ערעור של מתווכי נדל"ן, שהוגש באמצעות עו"ד זיו בייטל, שבו קבע לאחרונה המחוזי כי גם מי שאינו בעל רישיון לתיווך יכול לתווך בעסקה חד-פעמית, וכי אישור חלקי שנשלח בדואר אלקטרוני יכול להיחשב תחליף הזמנה בכתב הנדרשת לפי חוק להתקשרות חוקית בעסקת תיווך בנדל"ן.

כזכור, ב-2007 רכשה אזורים את מתחם עלית, בין הרחובות ארלוזורוב וז'בוטינסקי ברמת-גן, מחברת קרסנט הייטס שבבעלות סאני קאהן ב-80 מיליון דולר. כוונת אזורים היתה לבנות בשטח מגדל מגורים ומשרדים של 70 קומות. אזורים החלה בתכנון המתחם ובעבודות חפירה, אך בסוף 2009 אמרה כי תבחן התקדמות בפרויקט לפי מצב השוק.

בתחילת 2008 הגישו 3 מתווכים - נועם לנדאו, יוסף סרור, ויעקב כהן - תביעה כנגד החברות קרסנט הייטס וטיטו אדריכלים, מוכרות המגרש, בטענה להפרת הסכם לתשלום דמי תיווך.

המתווכים תבעו מהחברות המוכרות 2.5 מיליון שקל בבית משפט השלום, שם טענו הנתבעות כי שניים מהמתווכים אינם בעלי רישיון, וכי לא נעשתה הזמנה בכתב עם הפרטים הדרושים בחוק המתווכים.

התובעים הציגו בין השאר מייל מסוף 2006, שבו כתב מנהל טיטו אדריכלים כי "אם המגרש יימכר ב-110 מיליון לקונה שאתה מייצג, אני מתחייב לשלם לך 5 מיליון דולר כדמי תיווך. מייל זה מבטל כל מייל קודם שלך אליי ושלי אליך".

בית משפט השלום בתל-אביב מחק את התביעה בטענה כי דרישת ההזמנה בכתב לא מולאה על-ידי תכתובות המיילים, אך המתווכים הגישו ערעור למחוזי וזכו.

שופטי המחוזי התייחסו לעובדה כי "הנתבעות אינן 'הצרכן הקטן' שקונה דירה באופן חד-פעמי אלא חברות בעלות שם עולמי, וגם אם החוק חל עליהן בתור לקוחות - ניתן לרכך לגביהן את הדרישה לפרטים שבהזמנה והפרשנות הנדרשת לגבי קיומם של התנאים".

לדברי בייטל, "בעולם של התפתחות וקידמה, בית המשפט המחוזי פסק חידוש בעניין תכתובות דואר אלקטרוני בעסקאות מקרקעין, ואף הכשיר למעשה את הקרקע לאנשים לעסוק בתיווך במסגרת מה שמכונה 'עסקת אקראי' גם כשאינם מתווכים על-פי חוק, וזאת בניגוד לדין עד עתה".