היכן יהיו השווקים בסוף 2010?

חפשו עוד מקום בעולם שבו מדד מנהלי הרכש יורד חודש שני ברציפות ובאותו יום הבורסה עולה

בשבוע שעבר המחיש כאן טל זוהר-עבדה עד כמה קיצוניות התחזיות לגבי שוקי המניות בעתיד הלא רחוק. כמדומני שהפער בין הפונדמנטליסטים והטכנאים אמנם מעולם לא היה רחב יותר, אולם אני סבור שרמת אי הוודאות היא כה גבוהה שגם אם נתבונן בתחזיות הפונדמנטליסטים לבדן נגלה פערים עמוקים וחילוקי דעות רבים.

תנועת המסחר בשבוע החולף, שהיתה דומה בסגנונה לתנועת המסחר בחודשים האחרונים, המחישה באופן יוצא מן הכלל את העצבנות בשווקים ואת חוסר האונים. כך נמחקו ביום שישי עליות כל השבוע האחרון, בדומה לעליות החודשים האחרונים שנמחקו תוך חודש אחד בלבד. ולמי שכבר הספיק לשכוח אזכיר כי צניחת שוק שעולה, מבלי שיש לעלייה יסוד מבוסס כלשהו, מהירה וכואבת.

ניצני ההבראה שנרשמו בשווקים לקראת סוף 2009, אינם בסיס לעליות בשוקי המניות, כך גם הדו"חות הכספיים הטובים שהחלו להתפרסם (אם נוציא את גוגל מהכלל) בשבוע שעבר. האחרונים הספיקו להחזיק כמה ימים ירוקים, אולם רצף נתוני המאקרו השליליים הזכיר מהר מאד שהדרך להתאוששות עוד ארוכה.

אחד הגורמים שאמורים להעניק דחיפה לכלכלה הוא צמצום האבטלה. בארה"ב לא נראה צמצום כזה באופק, נהפוך הוא - סוף עונת הסקרים פלטה בימים אלה לשוק מאות אלפי עובדים זמניים. לצד נתון זה לא מסתמנת התרחבות משמעותית בפעילות הכלכלית, ומדד אמון הצרכנים נמוך אפילו מהתחזיות הפסימיות, השוק מגיב מיידית באכזבה ובעצבנות רבה. אף אחד לא רוצה חלילה להיתפס בגל הירידות הבא, אם יגיע.

אירופה שוב תמשוך השבוע אור זרקורים. זה התחיל בבעיות בהונגריה, אולם תשומת הלב תופנה בעיקר לתוצאות מבחני הלחץ שיתפרסמו בסוף השבוע - הם אלו שיקבעו כנראה אם מפלס הלחץ של המשקיעים יעלה לשיאים חדשים או ששוב תישמע צפירת הרגעה זמנית.

באירופה נרשמה רמת אבטלה גבוהה והיא אינה צפויה לרדת בקרוב, אולם גם שם ניתן לראות סימנים חיוביים בדמות ההתחייבויות לצמצום הגירעונות במספר מדינות והצלחת הנפקות האג"ח. הויכוח בשאלה אם זו המדיניות הנכונה בזמנים כאלו הוא נצחי, וורק מבחן התוצאה יוכל להכריע. בינתיים, כמו בארה"ב, לא הכול שחור אבל גם לראות הכול בורוד זו טעות גדולה.

במזרח התמונה דומה. יפאן ממשיכה לחיות עם גירעון עצום, מיתון וריבית אפסית. אוסטרליה ומדינות אחרות מראות צמיחה ומאותתות על יציאה מהמשבר, אולם הקטר הסיני מעלה סימני שאלה רבים בנוגע ליכולתו ורצונו "לסחוב בעליה". האינפלציה ובועת הנדל"ן עלולים להביא למדיניות קשוחה שתיפגע בהתאוששות העולמית.

שחקני המעו"ף מרדימים את השוק

ובכוכב הלכת ישראל - אין חדש תחת השמש: תראו לי עוד מקום בעולם שבו מדד מנהלי הרכש יורד חודש שני ברציפות ירידה מדאיגה, ובאותו יום הבורסה עולה. או אתמול למשל- הבורסות בארה"ב ירדו ב-3%, טבע יורדת ב-3% אבל כל מה שמעניין את שחקני המעוף הוא להרדים את השוק כל היום על 1.5% ירידה על מנת שלא יישבר חלילה מחסום 1095 הנקודות(מחסום אותו רואים הטכנאים כנקודת שבירה בדרך לירידות).

הבורסה לא אמורה לשקף את ההווה. היא אמורה לשקף את מה שיקרה למשק בעוד ששה עד תשעה חודשים. משום שלא היה מקום להגיע לשיא בסוף 2009, חזרנו אחורה מהר מאד. עכשיו כשמתפרסמים נתוני המשק קל להבין מדוע זה קרה:

  1. קצב צמיחת התוצר ירד ברבעון הראשון ל -3.4%.
  2. קצב יצוא הסחורות והשירותים ירד. כנ"ל הצריכה הפרטית.
  3. ירד קצב גידול המועסקים (במגזר הפרטי נרמה ירידה במספר המועסקים ורק המגזר הציבורי "תיקן" את הנתון).
  4. האינדיקטורים לרבעון השני מאותתים על המשך ההאטה בפעילות - המדד המשולב מצביע על האטה, פעילות ענפי המסחר והשירותים מואטת, יש קיפאון בהיקף הרכישות בכרטיסי אשראי, מדד מנהלי הרכש מאותת על האטה חודשיים ברציפות ונרשמת האטה בקצב גיוסי ההון של החברות הבורסאיות ובקצב גידול הכנסות המדינה ממיסים.
  5. גם בתעשייה נראים סימני ההאטה - התפוקה התעשייתית נותרה ברמה נמוכה ב-1.3% בהשוואה לרמתה ערב המשבר, תפוקת רב הענפים נסוגה, בתעשייה המסורתית נרשמת נסיגה בתפוקה, נסיגה בייצוא התעשייתי, בנטרול ענף התרופות נרשמה ירידה חדה של 8.5% ביצוא, השחיקה ברווחיות היצוא מחריפה, האטה ניכרת בקצב גידול יבוא חומרי הגלם ונמשך הקושי בגיוס האשראי.

יחד עם זאת אסור לשכוח שההתמודדות עם המשבר והשלכותיו עד כה הייתה מוצלחת יחסית למה שקרה בארה"ב ומה שקורה באירופה. המערכת הפיננסית שלנו צלחה את המשבר ועוברת בשלום גם את מבחני הלחץ על פי נתוני בנק ישראל. לא צריך לפיכך בשלב זה לצייר בשחור את מה שאינו שחור אולם מכאן ועד הווה ורוד המרחק רב.

המסקנה מכל אלו היא אחת. אם לא תהיינה הפתעות מרעישות, לא סביר שהשווקים יהיו חיוביים במחצית השנייה של 2010. במקרה הסיכון להמשך הירידות גבוה ורק במקרה הטוב יימשך הדשדוש.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.