תחנות דלק פ"ת - הזולה ביותר

הממצאים מצביעים על כך שבניגוד לרוב הרשויות שמחייבות את שטח התדלוק בתעריף מסחר מלא, פ"ת גובה תעריף ארנונה נמוך בכ-30% מערים סמוכות

דלק הינו מסוג המוצרים שהביקוש לו תמיד בעלייה. תחנות דלק חדשות נפתחות בקצב מהיר, ובמקביל הן כבר מזמן לא מקום לתדלוק בלבד, וניתן למצוא בתחנות רבות פעילות מסחרית ענפה. לצורך המדד לקחנו את המקרה הנפוץ של תחנת דלק עם חנות נוחות.

הממצאים מצביעים על כך שבניגוד לרוב הרשויות שמחייבות את שטח התדלוק בתעריף מסחר מלא, פ"ת גובה תעריף נמוך בכ-30% מערים סמוכות. מי שבולטת לטובה ביחס לחיוב שטח התדלוק עצמו היא ראשל"צ, שקבעה לשטח התדלוק תעריף נמוך ביותר בכ-70% מהנהוג בערים סמוכות.

בשל השטחים התפוסים הגדולים יחסית, אסור להתעלם ממרכיב הקרקע. בהיבט זה פ"ת ממשיכה לגבות תעריפים נמוכים יחסית, בעוד ראשל"צ, יחד עם ת"א, הינה דווקא מהיקרות בחיוב קרקע לתחנות דלק. המשותף בין פ"ת וראשל"צ הוא ששתיהן קבעו מנגנון לפיו רק חלק משטח הקרקע מחויב בפועל - דבר המקנה להן יתרון יחסי מול רשויות אחרות. רעננה גובה מחצית מהתעריף הנגבה בפ"ת, ולה תעריף הקרקע הזול ביותר.

בכל הנוגע לחיוב חנות הנוחות - פ"ת ות"א גובות ארנונה בתעריף היקר ביותר לשטח חנות. בשקלול סופי, פ"ת היא הזולה ביותר ות"א היא היקרה ביותר. כפר סבא ורעננה אומנם בין הרשויות הזולות במדגם, אם כי שתיהן פנו גם השנה בבקשה לשרי הפנים ואוצר להעלות את התעריפים.

הכותב הוא מנכ"ל ערך - מיסוי עירוני וניהול נדל"ן.

המתודולוגיה: חישוב עלות מ"ר מורכבת וכוללת מכלול שלם של עלויות, שברוב המקרים אינן מוכרות וזמינות. ערך מיסוי עירוני וניהול נדל"ן בנתה טבלה עם נתון ממוצע, בהתחשב בכל הפרמטרים המשפיעים על עלות מ"ר מושכר: שכ"ד חודשי (כולל העמסת שטח ציבורי), דמי ניהול, חניה, ארנונה ("מנורמלת" על מנת שתשמש בסיס להשוואה בין אזורים /ערים) ועלות אגרת שילוט.