זו לא קפריזה

הרצון להחזיר בגד לחנות ולקבל כסף מזומן תמורתו אינה הופכת צרכנים ל"חסרי אחריות"

לאחר מאבק לא פשוט של כמה שנים, ייכנסו בקרוב לתוקפן התקנות שגיבש משרד התמ"ת אשר יאפשרו לצרכן בישראל לקבל החזר כספי במזומן על רשימה ארוכה ומגוונת של מוצרים ושירותים, וזאת במקום אותם זיכויים הנהוגים כיום.

אין זה סוד שקבוצות לחץ שונות במשק הצליחו במשך שנים רבות לגרום לדחיית האישור של אותן תקנות. אחד המתנגדים הבולטים שיצאו חוצץ כנגדן היה נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין.

בהופעותיו בתקשורת חזר לין על כמה סיסמאות קבועות, כמו "במקום לחנך את הצרכן, הוא יחונך להיות חסר אחריות", או לחילופין "הצרכן יגיע לחנות לא על מנת לקנות, אלא כדי להשתעשע בקנייה והחזרה של מוצרים".

דבריו של לין, עליהם אני חולקת, מציירים את הצרכן הישראלי כקפריזי, אשר מונע על-ידי גחמות רגעיות. אני בטוחה שכל אחד ואחת מאתנו נתקל בסיטואציה בה הוא קנה בחפץ-לב פריט ביגוד באחת מחנויות האופנה, אך כאשר הגיע לביתו ראה כי הפריט אינו הולם את מידותיו או אינו "יושב" עליו טוב. האם רצונו להחזיר את הבגד לחנות ולקבל את כספו חזרה הופך אותו ל"חסר אחריות"?

ייתכן מאוד כי במדינת אוטופיה כלל לא היה צורך בחוק הגנת הצרכן, או באישורן של אותן תקנות, אך לא זה המצב.

בשנים האחרונות נכנסו לספר החוקים של מדינת ישראל חוקים רבים נוספים המגינים על הצרכן. הצורך באותם חוקים לא נבע מרצונם של חברי הכנסת לתפוס כותרות, אלא מפניות חוזרות ונשנות של אזרחים שחשו כי נעשה להם עוול על-ידי חברה כזו או אחרת.

כבר היום מספר מצומצם של רשתות בתחומים שונים ומגוונים כמו ריהוט, טואלטיקה וחשמל נוהגות להחזיר לצרכנים החזר כספי במזומן במקום זיכוי. וראו זה פלא, הרווחים של אותן חברות רק הולכים וגדלים עם השנים.

בנוסף, סקר שפרסם "גלובס" לאחר אישור התקנות בוועדת הכלכלה מראה כי כמעט 25% מהנשאלים מודים כי הרגלי הצריכה שלהם ישתנו, והם יקנו בקלות רבה יותר מוצרים יקרים. נתון זה מאשש את הסברה הרווחת כי בסופו של דבר התקנות יכולות רק להועיל לאותם קמעונאים.

אין צורך להיות סטודנט למינהל עסקים כדי להבין את הקשר הגורדי והברור. צרכן מרוצה ושבע רצון יחזור לבצע את קניותיו באותו מקום.

שנים של מסחר לימדו אותנו כי קיים צורך אמיתי בתקנות הללו, זאת לצד שורה של עוולות צרכניות אשר זוכות בשנים האחרונות למענה חקיקתי.

מטרתה של החקיקה הצרכנית שהסתיימה, ושל זו שבדרך, הינה לשמש גלגלי עזר לקיומם של חיי מסחר שמבוססים על יעילות, אמון והגינות. את העקרונות האלה זכאי הצרכן לקבל במזומן ולא בזיכוי דהוי שפג תוקפו.

הכותבת היא סגנית שר התמ"ת.