"גלובס" מציג: 10 טיפים לפני שרוכשים ממיר דיגיטלי

רגע אחרי שנסתם הגולל על הכוונה לחייב את HOT ו-yes למכור חבילות ערוצים צרות במחיר מופחת, הופכת האפשרות לקנות ממיר דיגיטלי - המאפשר צפייה ב-5 ערוצים תמורת תשלום חד-פעמי - לאקטואלית מתמיד

קרוב ל-100 אלף בתי-אב מחוברים נכון להיום, כמעט שנה אחרי מהפכת ה-DTT, לשידורי הערוצים הפתוחים - 1, 2, 10, 33 ו-99. האפשרות רלוונטית מתמיד: רק שלשום (א') נודע כי חיובן של HOT ו-yes לספק חבילת ערוצים צרה לקהל מנוייהן ירדה מהפרק, במסגרת הדיונים על חוק ההסדרים. מנגד, הוחלט על הרחבה עקרונית של השידור הדיגיטלי והוספה של ערוצים נוסף לאלה הקיימים.

"מתי בפעם האחרונה קיבלתם מתנה מהמדינה?", שואל הפרזנטור גיא אריאלי בקמפיין הפרסום הנוכחי של הרשות השנייה לשידורי ה-DTT ("עידן+", בשמם הרשמי) - ואכן, עבור מי שמסתפק בערוצי בסיס בלבד מדובר ביתרון רציני.

ואולם, גם כאן נדרש הצרכן לבחור בין ממירים שונים שיספקו לו את הסחורה, להבדיל בין תכונות שונות ולדעת כמה דברים קודם שייגש לחנות האלקטרוניקה או לסניף הדואר וירכוש את הממיר. בכל הנוגע לציוד קצה החליטה המדינה לא להתערב, והממירים המוצעים בשוק אינם עוברים בדיקות ואישורים מעבר לתקינה בטיחותית רגילה של מכון התקנים.

התזמון שבו בחרה הרשות השנייה לצאת במסע הסברה אינו מקרי: היא עושה זאת עם סיום שלב ב' בהקמת המערך, שבמסגרתו הותקנו 9 משדרים נוספים ברחבי הארץ ושופרה איכות הקליטה - זאת לאחר תקופת ניסוי לא קלה, שבמהלכה התקבלו לא מעט תלונות על איכות השידורים ובעיות הקליטה (רובם, אגב, דווקא מאזור גוש דן ופחות מאזורי הפריפריה).

המערכת, מדגישים ברשות השנייה, עדיין נמצאת בשלבי ניסוי סופיים, לכן ייתכנו קשיי קליטה מקומיים בשל השפעות אזוריות - כששלב ג' בהקמת המערך בדרך, לקראת סגירת מערך השידור האנלוגי הצפוי בפברואר 2011. מוקד מידע של הרשות השנייה נותר זמין לפניות הציבור בניסיון להתמודד עם בעיות.

כמה זה עולה? מחירו של ממיר דיגיטלי בסיסי נע לרוב סביב 350-400 שקל, ועולה בהתאם לאפשרויות כמפורט בהמשך.

"מחירי הממירים הדיגיטליים זולים אמנם ביחס לעלות חודשית לכבלים או ללוויין", אומר עופר לאור, ממנהלי האתר hometheater.co.il, מגזין מקוון לאודיו וקולנוע ביתי המציג בין השאר סקירות של דגמי ממירים, "אבל גם הם מוגזמים בהחלט. בחו"ל מדובר בגרושים, כשהמכשירים המוצעים מתקדמים הרבה יותר. בגלל שזו רק ההתחלה היבואנים מרשים לעצמם להשתולל".

1. קליטה ואנטנות: אפשר להתגבר על הקשיים

מרבית הממירים מגיעים בערכה הכוללת אנטנה; כדאי לוודא זאת מבעוד מועד. אלא שכדי שהקליטה תהיה יעילה - על האנטנה להיות אקטיבית, כלומר כזו שדורשת כניסת חשמל נוספת.

"אם האנטנה קטנטונת ומזכירה אנטנה של סלולר - כדאי לוותר", מסביר לאור, "או לכל הפחות להכניס לעסקה מראש אנטנה אקטיבית - ולוודא כמובן שהיא תואמת שידורי DTT".

ברשות השנייה מסבירים כי למרות פריסת המשדרים המוגברת, ייתכנו עדיין קשיים בקליטה - במיוחד בדירות תת-קרקעיות או באזורי מגורים צפופים במיוחד. לעתים מדובר בבית אחד ספציפי באזור בעל קליטה טובה, שמיקומו מקשה על העניינים. לעתים יעזור משחק עם מיקום האנטנה, אך במקרים אחרים אין מנוס מלרכוש אנטנה בעלת איכות קליטה מוגברת.

השוק מציע סוגי אנטנות שונים בטווח מחירים של בין 50 ל-200 שקל. עבור אנטנה חיצונית שתמוקם מחוץ לבית (אפילו בדלדול מהחלון), מה שאכן עשוי לפתור את הבעיה במקרים קשים - יעלו המחירים ל-300 שקל ומעלה.

על כל פנים מומלץ לדווח לרשות השנייה על בעיית הקליטה, ומה שחשוב עוד יותר - כדאי לבדוק מבעוד מועד, במעמד הרכישה, אם אפשר להחזיר את הממיר ולקבל כסף.

2. שידורי HD: שווה להשקיע

לצד הממירים הסטנדרטיים מוצעים ממירי HD. אמנם לא רחוק היום שבו יוצעו כנראה שידורים באיכות HD גם בערוצי הברודקאסט (עד 2012, על-פי ההערכות) - אך גם בלעדיהם, מסביר לאור, יש יתרון למכשירים אלה: "המעבדים שלהם חזקים יותר, הם מסוגלים לתקן טוב יותר שגיאות בשידור, והממשק שלהם נעים יותר לעין".

רכישה מראש של מכשיר HD תחסוך החלפת ממיר בעתיד.

3. שפה וכתוביות: לא מובן מאליו

תמיכה בעברית אינה תכונה ברורה מאליה של כל הממירים בשוק, ואפילו מכשירים של חברות כמו סוני ופיליפס עלולים להגיע ללא התאמה לעברית. מלבד התפריט עצמו נדרשת תמיכה בכתוביות, וכן תמיכה במדריך התוכניות (EPG) שמציגים הערוצים לנוחות המשתמש. כדאי לוודא גם תמיכה בכתוביות סמויות לכבדי שמיעה.

4. תכונות מתקדמות: 600 שקל ואפשר להקליט

יכולת הקלטה היא תכונה שעשויה להימצא שימושית במיוחד, אך קיימת רק בחלק מן המכשירים, לרוב על דיסק און קי. שימו לב: רק במקרים נדירים תהיה שיטת ההקלטה כזו הניתנת אחר -ך לצפייה על מסך המחשב.

אם תכונה כזו חשובה לכם, כדאי לבדוק את העניין מראש. מכשירים מסוימים, שעלותם לרוב סביב 600 שקל, יכולים לשדר סרטים בפורמט DIVX ולמעשה להחליף את ה-DVD הביתי (תוך קריאה מדיסקים או מהתקן USB).

מכשירים יקרים יותר יוכלו להקליט במקביל יותר מתוכנית אחת, ולרוב גם יכילו תכונות מתקדמות: היקרים והמתוחכמים שבהם הם מכשירי סטרימר - המאפשרים לנגן כל תוכן בכל פורמט, להקליט, לשתף במחשב, לשדר סרטונים מהאינטרנט, תואמי בלו-ריי ועוד - ולמעשה, המכשיר האולטימטיבי לחובבי הז'אנר. עלותם של מכשירים כאלה היא 1,000-2,500 שקל.

5. התקנה: חינם ברכישה בדואר

הליך ההתקנה של הממירים אמור להיות פשוט במיוחד,, הערכות צריכות לכלול חוברת הסבר בעברית, סרטון הדרכה באתר הרשות השנייה עשוי גם הוא להקל והמוקד הטלפוני של הרשות ערוך לסייע מרחוק בהתקנה.

מי שבכל זאת חושש או מעדיף להשאיר את המשימה בידיים אחרות, כדאי שיידע שבדואר ישראל כוללת הרכישה התקנה חינם - אולם גם לזה יש מחיר: השירות מוגבל לדגם אחד המוצע למכירה.

6. שדרוג: חינם לראשוני הקונים

החלוצים הראשונים שהסתערו על ממירי ה-DTT לפני שנה נתקלו לעתים במכשירים נחותים יחסית, עם ממשק טעון שיפור ויתרונות חלקיים בלבד. עבור אלה שמצאו עצמם עם מכשיר שאינו עונה על הדרישות, קיימת בחלק מהמקרים אפשרות של שדרוג באמצעות הורדת תוכנה מתאימה מאתר האינטרנט של החברה המייצרת.

כדאי גם להתעניין בחנות שבה נקנה הממיר באפשרות לשדרוג או החלפת המכשיר - גם עבור היבואנים מדובר בתקופת ניסוי וטעייה, וחלקם מוכנים ללכת לקראת הלקוח ולהחליף את המכשיר.

7. לא רק לסלון: אפשר גם במכונית

מלבד הממירים הבסיסיים, לחיבור למכשיר הטלוויזיה, מוצעים היום בשוק כבר כמה מוצרים מתקדמים סביב הנושא: כך, למשל, מכשירי טלוויזיה עם ממיר מובנה בתוכן (טיונר לקליטת שידורים דיגיטליים), החוסך את ההתקנה הנפרדת. עם זאת, מחיריהם של ממירים כאלה יחסית גבוהים, והם לא תמיד כוללים תמיכה בעברית.

מי שמעדיף לצפות בערוצים הדיגיטליים באמצעות מסך המחשב יכול לרכוש ממיר USB בעלות של 80-100 שקל), שבחיבור פשוט הכולל גם הוא אנטנה קטנה אמור לעשות את העבודה, וגם ממירים לקליטת שידורים דיגיטליים ברכב.

8. שיעורי בית: איך לבחור ממיר?

ראשית, מומלץ להדפיס את "רשימת המכולת" המופיעה באתר הרשות השנייה, ובה פירוט מדוקדק (וטכני למדי) של הדרישות הטכניות לקבלת מכשיר אולטימטיבי - בהן תכונות שמע וקידוד שאינן אומרות הרבה לצרכן הממוצע. גם אם עבורכם מדובר בלא פחות מסינית, תוכלו לדרוש מהמוכר מכשיר העונה על המפרט המדובר.

שנית, עם קצת עבודה מקדימה תוכלו לאתר ברשת ביקורות קונים באתרי ההשוואה, לצד סקירות מפורטות של ממירים שונים שערכו מביני עניין וחובבי טכנולוגיה למיניהם. תוכלו לבחור מראש ממיר, לברר היכן הוא נמכר ובאיזו עלות - ולצאת לדרך מוכווני מטרה ברורה.

9. לשמור קבלות: סבסוד למעוטי יכולת

בהתאם לחוק, המדינה תתמוך ברכישת ממיר דיגיטלי לאוכלוסיות מעוטות יכולת. מנגנון הסבסוד והתנאים לקבלתו ייקבעו על-ידי משרד האוצר באישור ועדת הכלכלה.

לאחר קביעתם כאמור ופרסומם על-ידי משרד האוצר, יועבר המידע לידיעת הציבור הרחב - לכן מומלץ לשמור את קבלות הרכישה של הממיר עד לפרסום המידע הרלוונטי.

10. מה לקנות? לא רק מותגים

מומלץ לא ללכת שבי אחרי שמות של מותגים גדולים מבלי לבדוק אותם מראש. התחרות אמנם רק בתחילת הדרך, אך נכון להיום כבר קיימים כמה שמות בשוק. גם שמות שאינם מוכרים עשויים להציע מוצרים ברמה גבוהה לא פחות.

הנה כמה מהיצרניות הבולטות: קונקה (KONKA), APEX , לנקו (LENCO), יונדאי, פיילוט (PILOT), גרונדיג, NOWCOM, אינובה (INNOVA), סאקאל (SAKAL), אלקטרה.

טלוויזיות עם ממיר מובנה יש לסוני, פיליפס, LG, פנסוניק וטושיבה.