על סין לצמצם אחזקותיה הדולריות להפחתת הסיכון ל'פיחות חד'

מומחה סיני: "היקף נכסיה הדולריים של סין עולה על הנדרש" ■ "אפשרי בהחלט, ואף הכרחי, שסין תרחיב את השקעותיה הישירות באסיה, אפריקה ואמריקה הלטינית"

סין צריכה לצמצם את אחזקותיה הדולריות כדי להפחית את הסיכון ל"פיחות חד", כתב יו יונגדינג, יועץ לשעבר בבנק המרכזי של סין, במאמר שהתפרסם בעיתון "צ'יינה סקיוריטיס ג'ורנל".

סין צריכה להמיר חלק מאחזקותיה הדולריות לנכסים נקובים במטבעות אחרים, וכן לנכסי קומודיטיס ולהשקעות ישירות בחו"ל, טען יונגדינג. היקף נכסיה הדולריים של סין עולה על הנדרש, ושיעורם ביחס לסך האחזקות גבוה מדי, הוסיף יונגדינג.

"אפשרי בהחלט, ואף הכרחי, שסין תרחיב את השקעותיה הישירות באסיה, אפריקה ואמריקה הלטינית", כתב יונגדינג.

הדולר איבד 7.5% מערכו לעומת האירו מאז העפיל לשיא של ארבע שנים לעומת האירו ב-7 ביוני בשל החשש שמשבר האג"ח יתפשט מיוון לשאר חלקי אירופה. אירופה ממשיכה להיות יעד השקעות חשוב ליתרות מטבע החוץ של סין, אמר ראש ממשלת סין, וון ג'יאבאו, לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בפגישתם בבייג'ין ביום ו' האחרון, לדברי סוכנות הידיעות הסינית הרשמית, שינהואה.

סין, המשקיעה הזרה הגדולה ביותר באג"ח של ממשלת ארה"ב, צמצמה במאי ב-32.5 מיליארד דולר את אחזקותיה באג"ח אלה ל-867.7 מיליארד דולר, דיווח משרד האוצר של ארה"ב בוושינגטון ב-16 ביולי. במאי ביצעה סין רכישות נטו של אג"ח יפניות בסך 735.2 מיליארד ין (8.3 מיליארד דולר), ובכך הכפילה את רכישות האג"ח היפניות שלה השנה.

מכיוון שהביקוש לאג"ח של ממשלת ארה"ב גבר, זהו עיתוי טוב למכירת אג"ח אלה, כתב יונגדינג. סין צריכה לבצע שינויים באחזקות האג"ח הממשלתיות האמריקניות שלה באמצעות הגדלת חשיפתה לאג"ח קצרות מועד וצמצום אחזקות האג"ח ארוכות הטווח, כתב יונגדינג במאמר.

במאי צמצמה סין את אחזקותיה באג"ח ממשלתיות אמריקניות קצרות טווח ל-6.8 מיליארד דולר, לעומת שיא של 210.4 מיליארד דולר בחודש המקביל אשתקד, על פי נתוני משרד האוצר האמריקני.

היתרונות הכרוכים בהשקעה באג"ח ממשלתיות אמריקניות כוללים ביטחון "חזק יחסית", נזילות ועלויות סחר נמוכות, אמרה מנהלת יתרות החוץ הממלכתית של סין בהודעה שהעלתה לאתר האינטרנט שלה ב-7 ביולי. הגדלת או הקטנת היקף האג"ח האמריקניות שבהן מחזיקה סין היא "נורמלית", וההחלטות נלקחות על בסיס תנאי השוק, נאמר בהודעה.