שלטון החוק טוב להסברה

ביהמ"ש העליון בישראל הוא עצמאי ובלתי פוליטי, ולטיעון זה יש גם ערך הסברתי חשוב

החודש התקיים באוניברסיטת לונדון הכנס השנתי של הארגון הבינלאומי של עורכי דין ומשפטנים יהודים. הכנס נערך כדי לדון בדרכי התמודדות אפשריות בזירות המשפטיות הרבות ההולכות ונפתחות נגד מדינת ישראל בעולם.

"אנו שמחים לארח לראשונה זה זמן רב כנס בינלאומי שאינו אנטי-ישראלי", אמר לי מנהל המרכז ללימודי אפריקה והמזרח הרחוק באוניברסיטת לונדון, בהתייחסו לכך שהמרכז משמש תדיר את מבקריה החריפים ביותר של ישראל. וכאלה מצויים בשפע בבריטניה.

ארגונים שאינם ממשלתיים (NGO) רבים הוקמו כדי ללוות כל פעולה שעושה ישראל בתגובה הסברתית ומשפטית נגדה. גם צווי המעצר שמתבקשים בתי המשפט באנגליה להוציא נגד אנשי ממשל ישראלים, כמו ציפי לבני, ואנשי צבא, כמו דורון אלמוג, אינם מקריים.

אלה מתבקשים כחלק מפעילות מתוכננת היטב של גופים אלה המנצלים מצב משפטי מוזר בבריטניה, שבו כל גוף יכול לעתור להוצאת צווי מעצר בטענה לפשעי מלחמה, בעוד שכתב אישום יכול להיות מוגש רק על-ידי התובע הכללי.

ארגונים כאלה פועלים באופן מתואם ובאמצעות מימון מסיבי נגד ישראל במישור המשפטי הבינלאומי. זאת, בנוסף למדינות בלתי ידידותיות המשקיעות זמן ומאמצים בניסיון לפגוע בישראל במישור ההסברה באמצעות המשפט.

הזירה המשפטית הבינלאומית הולכת ותופסת מקום מרכזי בדו-שיח הבינלאומי, ומדינה שלא תדע להתמודד בזירה זאת תיכשל כישלון חרוץ בניסיונה להסביר לעולם את עמדותיה ופעולותיה.

64 שנה לאחר הקמתה של מדינת ישראל מצפות רבות ממדינות העולם החופשי, שתמיכתן חשובה לנו מעשית וערכית, שהסכסוך הישראלי-פלסטיני, גם אם לא ייפתר, לצערן, יתנהל על-פי כללים משפטיים המקובלים על הקהילה הבינלאומית.

אותה קהילה מוכנה, ברובה, לעמוד לימין ישראל במאבקה הבינלאומי נגד הגרעין האיראני; ואינה מוכנה לקבל הצהרות שיש "למחוק את ישראל מהמפה". אך כפי שמתבטאים לא מעט מידידיה של ישראל, העולם רוצה שישראל תשלם את המחיר הנדרש והנובע מיישום כללי המשפט הבינלאומי ההולכים ומתפתחים על הסכסוך המתנהל באזורנו. רבים סבורים כי ישראל ראויה להגנה הן בשל היותה מדינת העם היהודי, והן בשל היותה מדינה בעלת ערכים דמוקרטיים וליברליים.

מאבק משפטי, גם במישור הבינלאומי, מחייב, בין השאר, לימוד רציני ומעמיק של המאטריה המשפטית, בניית אסטרטגיה לניהול המאבק, הכנת הטיעון המשפטי והתאמתו לקהל היעד, ובחירת הגורמים הנכונים לטעון אותו. ישראל חייבת להיעזר בצוות משפטי שיכלול את מיטב המוחות שניתן למצוא.

ניתן למצוא טיעונים משפטיים שונים להגנת עמדותיה של ישראל בסוגיות השונות, אך בשל קוצר היריעה אסתפק ואציין כי קיים טיעון משפטי וערכי אחד שישוב ויעלה בכל עניין מחדש. לטיעון זה גם ערך הסברתי חשוב. הטיעון הזה מבוסס על כך שישראל היא מדינת שלטון החוק. בית המשפט העליון של ישראל הוא עצמאי ובלתי פוליטי, ואינו נרתע מלפסוק נגד עמדות המדינה, מקום שהדבר מתחייב גם בסוגיות הרגישות ביותר.

ישראל מסוגלת לחקור את עצמה על-פי אמות-מידה קפדניות החלות במדינות דמוקרטיות-ליברליות, כשהביקורת המשפטית נתונה לבית המשפט העליון. ואכן - טריבונאלים בינלאומיים ומקומיים אינם מתערבים בענייני מדינה, שזה המשטר המשפטי שלה. זאת הסיבה שספרד הפסיקה את החקירה שניהלה נגד קצינים ואנשי ממשל ישראלים בפרשת "שחאדה".

כדי שנוכל להמשיך ולטעון את הטיעון הזה עלינו להפנים ולהבין כי שמירה על שלטון החוק ועל מעמדו של בית המשפט היא נכונה, חשובה וגם חיונית להמשך קיומנו.

* הכותב הוא נשיא הארגון הבינלאומי של עורכי דין ומשפטנים יהודים ושותף בכיר במשרד ש. הורוביץ.