ממה הם מפחדים? פימקו מתכננת קרן להגנה מפני מפולת

בלומברג: מאז הקריסה הפתאומית ב-6 במאי חלה עלייה בביקושים למוצרי הגנה מפני תנודות חריפות בשוקי המניות ■ אסטרטג השקעות בבוסטון: "כולם מתחילים להבין שההתאוששות תהיה יותר ארוכה וקשה מכפי שחשבנו" ■ נסים טאלב: "הם ייפלו כמו זבובים; ראיתי את זה בעבר"

בעוד פחות מחודשיים ימלאו שנתיים לקריסת בית ההשקעות ליהמן ברדרס, אותה פשיטת רגל הגדולה בהיסטוריה אשר גרמה למפולת בבורסות ברחבי העולם ולמיתון הכלכלי החמור ביותר בארה"ב מאז השפל הגדול של שנות ה-30. כעת, כמעט שנתיים אחרי, מתכננת פימקו להשיק קרן שתגן על המשקיעים מפני קריסה של 15% ויותר בשוק האמריקני.

פימקו (PIMCO), המנוהלת על ידי "מלך האג"ח" ביל גרוס, הינה קרן האג"ח הגדולה בעולם. לפי סוכנות בלומברג, קרן הגידור המיוחדת שתקים פימקו תספק למשקיעים הגנה במקרה של ירידה של 15% ויותר בוול סטריט, וזאת בזמן שאסטרטגים בבנק ההשקעות מורגן סטנלי מעריכים שהביקושים לפתרונות גידור כמו נגזרים פיננסיים הם אלה שהגדילו את מחזורי המסחר במכשירים אלה כמעט פי 5 ברבעון הקודם, מה שהגביר גם את התנודתיות בשווקים.

בבלומברג מציינים כי השקת הקרן היא סימן לטראומה עליה לא התגברו עדיין המשקיעים מאז מפולת ליהמן ברדרס שהחלה ב-15 בספטמבר 2008, מפולת שמחקה 20.3 טריליון דולר במונחי שווי שוקי המניות ברחבי העולם.

"כולם מתחילים להבין שההתאוששות תהיה יותר ארוכה וקשה מכפי שחשבנו", אמר לבלומברג וויליאם קניגהאם, אסטרטג ב-State Street בבוסטון, חברה המנהלת השקעות בהיקף של 2 טריליון דולר. "ההתאוששות שברירית ופגיעה באופן כזה שלא ראינו מעולם בחיינו".

"הברבור השחור"

הביטוי "tail risks" מתייחס בוול סטריט לאפשרות של תנודות קיצוניות בשוק המניות, תנודות שהמודלים הכלכליים פשוט נכשלים בחזיונם. לפי בלומברג, הביקושים להגנה מפני אותן תנודות נמצא בעלייה מאז אירועי ה-6 במאי, אז קרסו המדדים המובילים בוול סטריט בפרק זמן של 20 דקות, מסיבות שעדיין נבדקות אך ככל הנראה קשורות לשילוב של חוסר נזילות זמני ופקודות מכירה גדולות מצד ברוקרים. באותו ערב קרס מדד הדאו-ג'ונס בכמעט 1,000 נקודות בתוך 20 דקות ולאחר מכן החזיר את מרבית הירידה. המשקיעים גם חוששים ממשבר החובות באירופה ואי הוודאות האופפת אותו.

הקרן החדשה של פימקו נותנת משנה חשיבות לתיאוריית "הברבור השחור" של הכלכלן נסים טאלב, אשר ביקר את המערכת הבנקאית וטען כי הבנקאים מסתמכים יותר מדי על מודלים של הסתברות ופחות מתכוננים לתרחישים קיצוניים בעלי סבירות נמוכה, אך כאלה שיכולים לגרום נזק רב במידה והם מתרחשים.

פימקו תצטרף בכך לגופים פיננסיים גדולים כמו דויטשה בנק וסיטי, אשר כבר מציעים ללקוחות פתרונות הגנה מפני תנודות קיצוניות בשווקים. טאלב טוען כי רק גופים מעטים יצליחו לדבוק באסטרטגיה הזו. לדבריו, "הם ייפלו כמו זבובים. גם הגופים הפיננסיים וגם הלקוחות שלהם ירימו ידיים בשלב מסוים. ראיתי את זה בעבר".

יש לציין כי השקת הקרן החדשה תואמת את ההשקפה של פימקו, אותה כינה המנכ"ל מוחמד אל-אריאן "הסדר החדש". לפי השקפה זו, ההתאוששות הכלכלית בארה"ב תהיה איטית ותלווה במהמורות בדרך, כל זמן ששיעור האבטלה נע סביב ה-10%. הוא העריך שהאבטלה תמשיך להיות גבוהה בשנים הקרובות, מה שיעיק על הכלכלה האמריקנית.