המחוזי: עוה"ד בעסקת הנדל"ן של ברק וטוכמאייר לא התרשלו

ביהמ"ש דחה את תביעת המיליונים שהגישו בעלי קנדה ישראל נגד עורכי הדין יובב פפר, אברהם וקסלר ובנו גנות בגין עסקה לרכישת מגרש בנתניה ממוכרים מתחזים ■ "לעורכי הדין לא היתה סיבה לחשוד כי מדובר בתרגיל עוקץ"

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה היום (ג') את תביעת המיליונים שהגישו אנשי העסקים ברק רוזן ואסי טוכמאייר, בעלי פנגאיה נדל"ן וקנדה ישראל, נגד עורכי הדין יובב פפר, אברהם וקסלר ובנו גנות.

בתביעה נטען כי עורכי הדין התרשלו בטיפולם בעסקה, שבה ביקשו טוכמאייר ורוזן לרכוש מגרש בסמוך לחוף הים של נתניה, שהתבררה כתרגיל עוקץ של מוכרים מתחזים, שהציגו עצמם כבעלי המגרש. בית המשפט קבע כי לא היתה לעורכי הדין סיבה לחשוד כי המוכרים הם מתחזים, ולכן הם לא התרשלו בעת שייצגו את הצדדים לעסקה.

"לצורך זיהוי המוכרים המתחזים עמדו בפני עורכי הדין תעודות הזהות של המוכרים, נסח טאבו, חוזה רכישת המגרש על-ידי המוכרים ואישור משרד האוצר לגבי זכאות להחזר מס רכוש. המסמכים הללו, שחלקם הונפקו על-ידי המדינה, נחזים להיות מקוריים ותקינים, וזיהוי המוכרים על-ידי עורכי הדין בהסתמך על מסמכים אלה היה ראוי וסביר ", קבעה השופטת מיכל אגמון-גונן.

לגבי עו"ד וקסלר, שנטען כי פעל ללא הרשאה בעת שחתם על ייפוי-כוח מזויף, נקבע בפסק הדין כי "וקסלר לא חתם על ההסכם בשם המוכר המתחזה, שהיה נוכח בעצמו במעמד חתימת ההסכם, ומכאן שלא פעל ללא הרשאה בעת שהעביר את המחצית השנייה של התמורה בעד הנכס לידי המוכרים המתחזים".

ביטול המכירה

במאי 1997 נודע לטוכמאייר ורוזן כי מגרש בשטח של כ-1,000 מ"ר בסמוך לחוף הים בנתניה, המיועד לבניין מגורים, מוצע למכירה על-ידי מי שהציגו את עצמם כבני-הזוג חיים וחיה שחר. המוכרים המתחזים הפנו את טוכמאייר ורוזן לעו"ד וקסלר, שהוצג כבא-כוחם, והתובעים מצדם שכרו את שירותיו של עו"ד פפר וערכו עמו הסכם שכר-טרחה כדי שייצגם בעסקה.

בהמשך נחתם בין המוכרים המתחזים לבין התובעים הסכם לרכישת המגרש. במסגרת ההסכם חתמו המוכרים המתחזים על ייפוי-כוח נוטריוני, שאושר ואומת על-ידי עו"ד גנות.

4 ימים לאחר חתימת ההסכם העביר עו"ד וקסלר ייפוי-כוח חתום על-ידי המוכרת המתחזה, חוה שחר. עו"ד פפר דחה את ייפוי-הכוח ופנה לוקסלר כדי שישלח אליו ייפוי-כוח חדש, מאומת קונסולרית. כעבור מספר ימים שלח וקסלר לפפר ייפוי-כוח חדש, מאומת קונסולרית.

כעבור שנה, לאחר שרוזן וטוכמאייר שילמו את מלוא התמורה עבור המגרש, התברר להם על התרמית שהתבצעה נגדם. התרמית התגלתה לאחר שבעלי המגרש האמיתיים פנו לבית המשפט וביקשו שיצהיר כי עסקת מכירת המגרש בטלה, ואכן בית המשפט ביטל את העסקה.

ייפוי-כוח מזויף

בעקבות גילוי תרגיל העוקץ הגישו טוכמאייר, רוזן וחברות פנטהאוז רחמני נכסים ויקי רחמני חברה קבלנית שבבעלותם, תביעה לבית המשפט נגד עוה"ד פפר, וקסלר וגנות.

התובעים טענו כי עו"ד פפר התרשל בטיפולו בעסקה בכך שבניגוד לחובותיו העביר את הטיפול בה לידי עורך דין אחר, צעיר וחסר ניסיון, לא טרח לאמת את זהות המוכרים ולא בדק את המסמכים שהציגו.

לגבי עו"ד וקסלר טענו התובעים כי הוא התרשל בייצגו את המוכר המתחזה מבלי לברר את זהותו האמיתית ומבלי לאמת אותה. עוד טענו התובעים נגד וקסלר כי הוא חתם על ייפוי-כוח מזויף ולכן פעל ללא הרשאה.

לגבי עו"ד גנות נטען כי הוא התרשל בכך שאימת את החתימה על ייפוי-הכוח מבלי שבדק את זהות המוכרת.

עורכי הדין הנתבעים שללו את הטענות נגדם כל אחד מנימוקיו. פפר טען כי מעורבותו בעסקה החלה לאחר שהתובעים כבר בדקו את זהות המוכרים באמצעות עו"ד וקסלר; וקסלר טען להיעדר יריבות בינו לבין התובעים, בנימוק כי מעולם לא ייצג אותם; וגנות טען כי אימת את החתימה על ייפוי-הכוח בתום-לב וכפי שכל עורך דין סביר היה עושה.

את עו"ד אברהם וקסלר ייצגו עוה"ד עופר מוטולה ומיקה בלק ממשרד נשיץ-ברנדס.