מחר: דירקטוריון לאומי יבחר יו"ר חדש - יקבל 133 א' ש' בחודש

‎‎הנבחר - כנראה אהוד שפירא או דוד ברודט - אמור לכהן 3 שנים, אך ייתכן כי כהונתו תקוצר לאחר הפרטת הבנק‏

‎‎מחר (ה') ב-8:30 בבוקר יתכנסו 15 חברי דירקטוריון בנק לאומי, על מנת לבחור יושב ראש חדש במקומו של איתן רף. שני המועמדים המובילים הם אהוד שפירא, לשעבר יו"ר הפניקס ומשנה בכיר למנכ"ל וראש החטיבה העסקית בבנק לאומי; ודוד ברודט, לשעבר מנכ"ל האוצר ויו"ר בנק מזרחי לתקופה קצרה בשנות ה-90. נוסף עליהם הציג את מועמדותו משה דברת, דירקטור ותיק. מועמד אחר, יעקב משעל - דירקטור ותיק, לשעבר סמנכ"ל כספים בשופרסל - הסיר אתמול את מועמדותו, שבכל מקרה נחשבה קוריוז. ‏

בהצבעה ישתתפו רק 12 דירקטורים, שכן המועמדים לא יצביעו. אם לא יהיה רוב לאחד המועמדים בסיבוב הראשון יתקיים סיבוב שני עם שני המועמדים שזכו במספר הקולות הרב ביותר. כאמור, על פי הערכות יהיו אלו ברודט ושפירא.

לאחר שהדירקטוריון יבחר את היו"ר החדש תציג יו"ר ועדת המניות של בנק לאומי , מרגלית נוף, את המועמד לאישור בנק ישראל. בד בבד עליה להתייעץ בהליך זה עם שר האוצר, יובל שטייניץ, והמפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. הואיל וברודט ושפירא מקובלים על ירושלים, לא צפויה בעיה באישורם. שני המועמדים ארגנו לעצמם לובי שפעל בעבורם, וניסה לשכנע דירקטורים להצביע בשבילם. מנכ"ל לאומי, גליה מאור - שלה השפעה רבה על הדירקטורים - אינה מעורבת בבחירה, ומקפידה, ככל הידוע, לשמור על ניטרליות. מאור מכירה את שפירא היטב, משום שהיה המשנה שלה וממלא מקומה במשך 11 שנה.

‎‎תפקיד לתקופה קצרה?

‎‎היו"ר שייבחר מחר אמור לכהן קדנציה של שלוש שנים, כנהוג בלאומי. עם זאת, על רקע מכירת מניות המדינה בבנק ייתכן מצב שבו היו"ר יסיים את תפקידו קודם לכן. אפשרות אחת היא כניסת בעלי שליטה חדשים במקום המדינה. במקרה זה ייתכן שבעל השליטה החדש ירצה למנות לתפקיד היו"ר אדם שהוא יבחר ומקובל עליו. מכירת מניות המדינה בלאומי (10.46%) צפויה, על פי הצהרות האוצר, לצאת לפועל עד סוף השנה.

אפשרות שנייה היא רצונה של מאור לעבור לתפקיד היו"ר. כל עוד לאומי נמצא בשליטת המדינה מונע חוק המניות שבהסדר ממאור לעבור מתפקיד מנכ"ל לתפקיד יו"ר ללא תקופת צינון. לאחר שהמדינה תמכור מניותיה יוסרו מגבלות הצינון, ומאור תוכל להתמודד באסיפה הכללית הבאה, המתוכננת ליוני 2011. באסיפה זו ייבחרו - כבכל שנה - 5 דירקטורים חדשים. מאור צפויה להיבחר לדירקטוריון בקלות יתרה, והיו"ר הנבחר עשוי למצוא עצמו מתמודד מולה על התפקיד.

‎‎‏133 אלף שקל בחודש

‎‎על פי הנחיות חדשות של בנק ישראל יהיה היו"ר החדש מועסק במשרה מלאה, לא יוכל למלא תפקידים מחוץ לבנק ואף ייאסר עליו להיות יו"ר חברות-בנות של הבנק. היו"ר החדש צפוי לקבל את תנאי השכר של איתן רף, שכר בסיס של 133 אלף שקל בחודש. נוסף על כך יקבל היו"ר בונוס שנתי - תלוי בביצועי הבנק. גובה הבונוס מוגבל ל-6 מיליון שקל.

עם זאת, ייתכן כי הואיל ומדובר במשרה מלאה (רף היה ב-75% משרה) ישופרו תנאי העסקתו של היו"ר החדש. בכל מקרה, עד כה היו ליו"ר לאומי תנאי ההעסקה הנמוכים מבין שלושת הבנקים הגדולים. שכר הבסיס החודשי של יו"ר דיסקונט הקודם, שלמה זהר, היה 198 אלף שקל (שכר היו"ר החדש, יוסי בכר, עדיין לא נקבע), ושכרו של של יו"ר הפועלים, יאיר סרוסי, הוא 150 אלף שקל. נוסף על הניגוד להפועלים ודיסקונט, בבנק לאומי אין למנהלים הבכירים תוכניות אופציות. ‏‎‎‏