באר-שבע כחלופה למרכז? אושרה תוכנית מתאר מטרופולין ב"ש

זאת, כחלק ממדיניות הממשלה לחיזוק הפריפריה ■ התוכנית מציעה לאוכלוסיה המגוונת המתגוררת באזור מגוון עשיר של היצע מגורים, תעסוקה ושירותים ■ היעד - להכפיל האוכלוסייה מכחצי מיליון היום עד מיליון ויותר ב-2020

משרד הפנים הודיע היום (ד') על אישור תכנית המתאר המחוזית החלקית למטרופולין באר שבע כחלק ממדיניות הממשלה לחיזוק הפריפריה. התוכנית מציעה לאוכלוסיה המגוונת המתגוררת באזור מגוון עשיר של היצע מגורים, תעסוקה ושירותים, לצד שפע של שטחים פתוחים, שטח נופש ופנאי.

מטרת העל של התכנית, להפוך את הנגב הצפוני למרחב מטרופוליני בעל זהות וגיבוש פנימי, שבאר שבע במרכזו, כחלופה מתחרה וייחודית למטרופולינים אחרים בישראל. זאת, על ידי יצירת שתוף תפקודי-חברתי-כלכלי בין הישובים והאוכלוסיות המצויים בו, ותוך טיפוח הייחוד התרבותי-קהילתי-סביבתי.

יעד התכנית הוא להכפיל את האוכלוסייה במטרופולין באר שבע מכחצי מיליון היום עד מיליון ויותר בשנת 2020. המטרופולין ירכז אז 12% מאוכלוסיית ישראל לעומת 7% היום - ולהגדיל פי 3 ויותר את ההשקעות בתשתית הנדסית, בתעסוקה ובפיתוח הון אנוש.

התכנית כוללת את כל מרחב המטרופולינים של באר שבע, במשולש המקיף את נתיבות, ערד, דימונה, ירוחם, צומת הנגב ואזור משאבים. בתוך אזור זה מצויים גם הישובים הבדואים המוכרים ומרבית הפזורה שאינה מוסדרת.

שמאי אסיף, מנהל מינהל התכנון ויושב ראש הולנת"ע, אמר היום כי "היוזמות הממשלתיות לא יצרו את המסה הקריטית שתאפשר את המראתו של האזור, מרחב הנגב הצפוני כולל כבר היום את רוב רובה של אוכלוסיית הנגב והפעילות הכלכלית בו, אך רק הפיכת המרחב כולו למטרופולין מגובש, מאורגן ואיכותי, תהפוך אותו למוקד משיכה אטרקטיבי ומתחרה למרכז הארץ. רק באמצעות עדיפות מובהקת לפיתוח הנגב הצפוני, לרבות הקצאת משאבים ומאמצים ממשלתיים מאורגנים ומרוכזים, תושג מדיניות הממשלה לחיזוק הפריפריה".

התכנית מיישמת את מדיניות התכנון הארצית, בהתאם לעקרונות תמ"א 35, המבקשת לארגן את פריסת האוכלוסייה בישראל בתפישה של "פיזור מרוכז". התכנית מהווה מסגרת, אשר תאפשר גיוס מתואם של משאבים לאומיים ליצירת מטרופולין מגובש, מרושת היטב, עתיר מוסדות, בעל מרחב ציבורי מטופח ואוכלוסיה ברמה גבוהה.