הגיור של גוגל נמשך: שירות Google Books מגיע לישראל

הוצאת "כתר" תהיה הראשונה לשתף פעולה עם מיזם הספרייה המקוונת של ענקית האינטרנט ■ בארה"ב נמשך המאבק בין גוגל לאיגודי הסופרים והמו"לים בשאלת זכויות היוצרים

‎‎גוגל מגיירת עוד שירות: ‏Google Books‏, מיזם הספרייה המקוונת של ענקית החיפוש, מגיע לישראל. מטרת המיזם היא להעלות לרשת את כל הספרים בעברית, לייצר ספריית מקוונת בעברית ולאפשר לגולש הישראלי אפשרויות חיפוש במגוון ספרים בעברית.

הוצאת הספרים "כתר" היא ההוצאה לאור הראשונה שחתמה על שיתוף-פעולה עם גוגל, כשהמטרה של ענקית החיפוש היא לחתום על הסכמים עם מו"לים נוספים ולהעשיר את הספרייה המקוונת.

לדברי גוגל, מלבד הנגישות לספרים שמייצר המיזם לגולש העברי, מדובר בהזדמנות לסופרים ולמו"לים שמעוניינים להגיע לקהל קוראים רחב יותר.

‏המיזם השאפתני ‏Google Books‏ הושק ב-2004, כשענקית החיפוש החלה לסרוק מיליוני ספרים ברחבי העולם, המירה אותם לפורמט דיגיטלי ויצרה מאגר ספרים דיגיטלי רחב היקף. הגולש, מצידו, קיבל אפשרות לבצע חיפוש אחר מילים או משפטים מסוימים בגוגל ספרים, או במנוע החיפוש של גוגל, ולקבל תוצאות מלאות או חלקיות.

‏כך, כשמדובר בספר המוגן בזכויות יוצרים, מציג גוגל ספרים תצוגה מוגבלת של הספר, לצד קישור לחנויות ספרים אינטרנטיות המוכרות אותו, וכשמדובר בספר הנמצא במאגר על בסיס הסכם עם שותף תוכן - גוגל ספרים מציג את הטקסט המלא של הספר, לצד אפשרות להוריד את הקובץ כ-‏PDF‏.

‏על אף הנגישות שהוא מאפשר לספרים חדשים כישנים, מיזם ‏Google Books‏ לא התקבל בברכה בקרב איגוד הסופרים האמריקני ואיגוד המו"לים האמריקני, שטענו כי ניסיונה של גוגל לאפשר סריקה של יצירות ספרותיות מהווה הפרה של זכויות יוצרים.

‏לאחר 3 שנים הגיעו הצדדים להסכם פשרה, במסגרתו גוגל הסכימה לשלם 125 מיליון דולר לשני הגופים לצורך יצירת מאגר זכויות ספרים, בו יוכלו סופרים ומוציאים לאור לרשום יצירות ולקבל תגמולים. אולם, משרד המשפטים האמריקני עדיין לא מרוצה מההסכם אליו הגיעו הצדדים, כך שהמילה האחרונה בנושא טרם נאמרה.

‏סמנכ"לית השיווק של גוגל ישראל, ריקי דרורי, בירכה היום (ה') את השקת המיזם בארץ: "אנחנו שמחים להביא את ‏Google Books‏ לישראל ובטוחים כי הוא יהווה הזדמנות מצוינת עבור קוראים להיחשף לתרבות ולמורשת ישראלית, כמו גם למו"לים וסופרים להגיע לקהל קוראים רחב יותר".

‏לדברי מנהל שותפויות בתחום הדפוס והתוכן ב-‏Google EMEA‏, סאנטיאגו דה לה מורה, "אנחנו מצפים לשתף פעולה עם מו"לים ושותפי תוכן נוספים בישראל, על מנת להציג בעתיד ספרייה מקוונת עשירה בספרות ישראלית, היסטוריה, מדע ותרבות".

‏מנכ"ל הוצאת כתר, יפתח דקל, ציין כי "התחרות בשוק הספרים גורמת לכך שספרים רבים נעלמים מהמדף זמן קצר לאחר שראו אור, וזו החמצה גדולה. ‏Google Books‏ מאפשר לקורא להכיר מקרוב ספרים חדשים, כמו גם ספרים ישנים, ועל-ידי כך מעניק לספרות חיים חדשים".