מה הוציא את גבאי ואלוביץ מהכלים?

משהו גדול מאיים על פרות המזומנים של בזק - ביצי זהב המשיאות לה את עיקר רווחיה

מה גורם לאבי גבאי, מנכ"ל בזק, ובעל השליטה שלו, שאול אלוביץ' - שני אנשים מאופקים בדרך כלל - לצאת משלוותם? האם דבריו של אילן בן דב, בעל השליטה בפרטנר, בוועידת תקשורת ונתח שוק של "גלובס" השבוע הוציאו אותם עד כדי כך מהכלים?עד כדי כך, שגבאי החליט לתקוף חזיתית, בצורה בוטה למדי, את בן דב ופרטנר?

בן דב החליט אמנם לנסות להסיט את האש מהדיון על חברות הסלולר ודמי הקישוריות לעבר בזק, וייתכן שמדובר בספין מכוער, כפי שגבאי טוען, אבל למה הוא נפל בפח והגיב בעוצמה כזאת?

התחושה שלנו היא שתגובת בזק נובעת מתמונה רחבה הרבה יותר ומורכבת הרבה יותר, ולא ניתן לייחס אותה רק לדברים של בן דב.

תמונת המצב היא כזאת: בזק, חברת התקשורת החזקה בישראל, קצת מבולבלת ובעיקר מותקפת. היא מבולבלת כיוון שמצד אחד היא אמורה להפסיד מהפחתת דמי הקישוריות (דרך פלאפון) ומצד אחר היא עשויה להרוויח מההפחתה (דרך הפעילות הקווית). לכן החליטה לשמור על פרופיל נמוך מאוד בכל הקשור למאבק על הפחתת דמי הקישוריות ולא להתייצב בחזית ההתנגדות, בדומה לבן דב ופרטנר.

וחשוב יותר: בזק מותקפת ומאוימת. היא מותקפת ומאוימת בתחום הפעילות הקווית (הוט, קבוצת סלקום, פרטנר, סמייל 012 ועוד); היא מותקפת ומאוימת בתחום פעילות הסלולר (דמי קישוריות, מפעילים וירטואליים ומפעיל נוסף); והיא מותקפת ומאוימת גם בתחום הגישה לאינטרנט (חברת החשמל).

חלק מההתקפות והאיומים כבר נראים בשטח, למשל בפעילות הקווית, וחלקם, למשל בתחום הפעילות הסלולרית והגישה לאינטרנט, עשויים להתממש כבר בשנה הבאה.

כדי להבין מה הוציא את גבאי מהכלים, די להסתכל בטבלה שלהלן:

אלי ציפורי
 אלי ציפורי

לבזק יש שתי ביצי זהב, שתי פרות מזומנים, שהן מקור הרווח העיקרי של הקבוצה: הפעילות הקווית והפעילות הסלולרית. איזו מהן דשנה יותר ומניבה יותר? תתפלאו - הפעילות הקווית והגישה לאינטרנט.

הרווח התפעולי ורווח ה-EBITDA בפעילות הקווית גדולים מבחינה אבסולוטית ובאופן משמעותי מהרווחים בפעילות הסלולרית. גם שיעורי הרווח גבוהים יותר. ואם שני מרכזי הרווח העיקריים של קבוצת בזק נמצאים תחת איום, לגבאי ולאלוביץ' יש סיבה טובה לצאת מהכלים.

בחרנו להביא שלוש התבטאויות של מנכ"ל בזק ולבחון אותן לנגד המציאות התקשורתית.

  1. "בשוק הטלפוניה יש היום שבעה מתחרים, ונתח השוק של בזק יורד בצורה עקבית... השוק הקווי נהיה שוק ערני לכל דבר ועניין ויש בו המחירים הכי נמוכים בעולם והשירות הכי טוב בעולם"

גבאי צודק בעובדות אבל טועה במהות. אכן, יש כמה מתחרים בתחום הטלפוניה הקווית; אכן נתח השוק של בזק יורד בצורה עקבית; אכן, מספר קווי המנוי הפעילים יורד בהדרגה מרבעון לרבעון - אבל המספרים עדיין מצביעים על מונופול חזק מאוד-מאוד.

בזק מחזיקה בפעילות הקווית נתח שוק של כ-76% במגזר הפרטי וכ-84% במגזר העסקי. בשירותי הגישה לאינטרנט (מנויי ADSL), מחזיקה בזק כ-59%. כלומר, מדובר בשליטה די דומיננטית, שלא לומר מוחלטת. נתחי השוק הללו מתבטאים היטב בשיעורי הרווח: כ-29% רווח תפעולי מההכנסות וכ-43.6% רווח EBITDA מההכנסות - שיעור רווח פנומנלי, הגבוה ביותר מבין כל חברות התקשורת. ולמה זה קורה? התשובה ברורה: אין מספיק תחרות.

  1. "נראה כאילו למישהו בפרטנר נדמה שאנחנו צריכים לממן את החובות לפי התוכנית העסקית של בן דב"

אנחנו מקווים שגבאי נסחף בלהט הדברים ובלהט התחרות, כי זו אמירה שהיה עדיף שלא תבוא לאוויר העולם. בזק לא אמורה לממן את החובות של בן דב, בדיוק כמו שפרטנר לא אמורה לממן את החובות של אלוביץ' לרכישת השליטה בבזק.

גבאי יודע היטב שגם הוא אחראי, בצורה עקיפה, לשירות חובותיו של אלוביץ', משהו כמו 3.9 מיליארד שקל שנטל מקונסורציום שהוביל בנק הפועלים, לצורך מימוש חלומו בבזק.

הוא גם יודע היטב שבזק לא מימנה ודחתה השקעות גדולות בתחום האינטרנט המהיר בתקופת השליטה של קבוצת אייפקס-סבן בגלל רמת התחרותיות הנמוכה בתחום ומשום שבעלי השליטה רצו מקסימום תשואה.

בסופו של דבר, גם בן דב וגם אלוביץ' (במידה פחותה) נמצאים באותה סירה: שניהם נכנסו לענף התקשורת בעיתוי רגיש - הרגולציה נחושה, המתחרים נחושים, יש תחושה של מלחמת כל בכול, ויש חובות שצריך להחזיר.

  1. "איך מכניסים את חברת החשמל, חברה שנמצאת למעשה בפשיטת רגל, לתחרות בתחום האינטרנט? איך מכניסים את המונופול הדורסני ביותר בישראל לשוק הזה? איך מכניסים חברה ממשלתית לתחרות בשוק הפרטי? זו הרי חברה שבקושי פותרת את בעיותיה הפיננסיות והפנימיות, אז מאיפה היא תביא את הכסף להשקעות בתחום?"

(לשם הבהרה, הדברים האלה מעולם לא נאמרו על ידי גבאי. אנחנו שמנו אותם בפיו, מתוך שכנוע עמוק שהוא אכן חושב כך, רק חושש לפתוח חזית גם נגד חברת החשמל).

חברת החשמל מאיימת על פרת המזומנים הכי שמנה של קבוצת בזק עם כניסתה לתחום הסיבים האופטיים. מטבע הדברים, בבזק לא אוהבים את העניין, אבל בינתיים רק מקטרים שם חרש, בעוד שבהוט משמיעים התנגדויות קולניות בנושא. עדיף שהטרוניות של בזק יישארו בחדרי חדרים.

בזק היא האחרונה שיכולה להתלונן על שימוש בחברה ממשלתית לתחרות בסקטור הפרטי. כחברה ממשלתית, מימנה בזק את חברת הלוויין יס כדי לשבור את המונופול של הוט בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית.

היא זו שהזרימה סכומי עתק, כ-1.6 מיליארד שקל, כדי להחיות חברה שלעולם לא תצדיק את ההשקעות הענקיות בו. היא לא יכולה עכשיו להתלונן על כך שמשתמשים בחברה ממשלתית כדי לשבור את השליטה שלה בתחום האינטרנט.

eli@globes.co.il