נפט או דירה

טרנד הדירות להשקעה, נע כולו על כסף טפש, של עוד ועוד אזרחים קטנים

כל הבאזז העצום סביב הדירות להשקעה - טרנד שאחראי על כ-30% מעסקאות המגורים בשנה האחרונה, שנהנה מסביבת ריבית נמוכה במיוחד ושתרם ללא ספק לעלייה החדה במחירי הדירות - מתנהל כולו ללא השקעה של מה שנקרא בשפת השוק "כסף חכם", של יזמים גדולים או גופים מוסדיים שיושבים על הרים של מזומן.

חרף כל המאמצים והתמריצים השונים שמעניקה המדינה לגופים ולחברות שירימו את הכפפה, שוק הדירות להשכרה בישראל מתנהל ברובו המוחלט רק בין משקיעים ואזרחים ישראלים "קטנים".

למעט מקרים בודדים, בעיקר בשל הוראות מחייבות בתב"ע וכדומה, אי אפשר למצוא בישראל יזמים שהרימו מרצונם בניין מגורים שמשמש אותם כנכס מניב.

אם תרצו (לא בטוח שתרצו), למצוא דוגמא אחרת לבאזז של השקעות שמתנהל היום רק בין אזרחים וגופים קטנים תגיעו די מהר לשותפות חיפושי הנפט גבעות. כמו בדירות להשקעה, גם בגבעות הכסף שמנפח את שווי החברה כבר מספר חודשים הוא כל כולו של עוד ועוד אזרחים קטנים. לא מדובר כמובן באנלוגיה מלאה: דירה להשקעה בכל זאת נהנית מהטבות במס ומפירות קבועים המגיעים מההשכרה. עם זאת, התשואה השוטפת הנמוכה מלמדת בדרך כלל שהמשקיע הממוצע חושב בעיקר על ה"מכה" שתגיע במימוש הדירה.

ובמציאות המחירים הנוכחית, הסיכוי ל"מכה" בנדל"ן למגורים נראה די דומה ל"מכה" פוטנציאלית בקידוחי הנפט והגז.