מדד גלובס-אלדר: הישראלים מחכים 34 ימים לפני קניית דירה חדשה - חצי מזמן ההתלבטות אשתקד

הזוגות הצעירים ממשיכים להדיר רגליהם מאימת המחירים - ומהווים רק 6% מרוכשי הדירות החדשות ■ כ-72% מהרוכשים - משפרי דיור ■ הרווקים - רק 2% מהרוכשים ■ המבוקשות: דירות 4 ו-5 חדרים ■ קצב העליות נרגע מעט, אך גוזר עלייה שנתית של 10% במרכז

יוני התאפיין בהצפה של נתוני מכירות ממקורות שונים. ניתן לומר שלמרות השוני בין הנתונים, כל המקורות שיקפו מגמה של עלייה תלולה במכירות. לפי הלמ"ס נמכרו במאי כ-1,900 יח"ד חדשות לעומת 1,400 יח"ד באפריל. מדובר במספרי שיא מאז יוני 2009 ובעלייה של 5.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בלמ"ס מתריעים גם מפני צמצום דרסטי בהיצע הדירות המוצעות למכירה ביוזמה הפרטית, שמספרן עמד בסוף מאי 2010 על 8,990 בלבד, ירידה של כ-13% לעומת סוף מאי 2009. עוד עולה מהנתונים כי מכלל הדירות החדשות שנותרו למכירה ביוזמה פרטית, רק כ-38% מוצעות למכירה במחוז המרכז.

נתונים אלה משקפים בצורה טובה את המציאות בשטח ודומים מאוד לנתוני חברת אלדר, העולים מניתוח מכירת הדירות באזורי הביקוש. נראה כי ההערכות שמלאי הדירות בישראל ימשיך לרדת ועלול לגרום לעלייה נוספת במחירי הדירות, הביאו את הרוכשים לכלל החלטה ולרכישה בפועל. המגמה נמשכה גם ביוני וברוב אזורי הביקוש נרשמה אף עליית מחירים מתונה.

יותר משפרי דיור

התפלגות רוכשי הדירות החודש מצביעה על המשך המגמה של גידול שיעור משפרי הדיור - ביוני הם היוו כ-72% מכלל הרוכשים באזורי הביקוש. מנגד, מספר הרכישות של זוגות צעירים ממשיך להצטמצם - רק 6% מכלל הרוכשים ביוני, לעומת 11% באפריל-מאי ו-13% במארס. שיעור המשקיעים מכלל רוכשי הדירות ביוני עלה על פלח הזוגות הצעירים וממשיך להיות גבוה יחסית - כ-20% מכלל רוכשי הדירות (כולל משקיעים מחו"ל). חלקם של הרווקים מכלל רוכשי הדירות ביוני עומד על כ-2% בלבד. נתון בולט העולה מנתוני יוני הוא שיעורם הגבוה של תושבי חוץ המשקיעים בדירות בתל אביב.

באשר למחירי הדירות, גם ביוני לא נעצרה ההתייקרות. על פי אלדר עלו מחירי הדירות בין נתניה לאשדוד ב-0.82%. אם לשפוט על פי שיעורי ההתייקרות מתחילת השנה, נראה שסיכום עליית המחירים השנתית התייצב על כ-10% לשנה, עלייה ריאלית יחסית המעידה על התייצבות בשוק, אם כי מוקדם עדיין לקבוע את המשך המגמה לאור נקיטת הצעדים של הממשלה, האוצר ובנק ישראל להורדת המחירים.

דירות 4 ו-5 חדרים ממשיכות להוביל את הביקושים במרכז ומהוות יחד כ-70% מהדירות הנמכרות. כ-38% מהדירות החדשות שנמכרו הן דירות 4-4.5 חדרים ו-32% מהדירות שנמכרו הן דירות 5 חדרים. שיעור הדירות בנות עד 3 חדרים שנמכרו ביוני היה רק 5% - ללא שינוי של ממש מאפריל-מאי. גם שיעור הדירות המיוחדות שנמכרו ביוני - 6 חדרים, דירות גן ופנטהאוזים - עומד ללא שינוי על כ-24%.

זמני הסגירה של העסקאות שהתקצרו והלכו במהלך 2009 ועד הרביע הראשון של 2010 התארכו במקצת בחודשים אפריל-מאי 2010: 36 יום לעומת 25 ברבעון הראשון של השנה. ביוני התקצר הזמן לממוצע של כ-31 יום, מה שנובע כנראה מקיטון במלאים ומהתחושה של רוכשי הדירות שיש צורך לקבל החלטת רכישה מהר יותר.

שיווק ממוקד

מבצע חבר של גינדי בפתח תקוה: המבצע שנערך החודש הוא אחת הראיות המובהקות לכך שהזוגות הצעירים פשוט מחכים להזדמנות לרכוש דירה במיליון שקל, סכום שעדיין נמצא בהישג ידם. במבצע שווקו דירות 4 חדרים במחיר של החל ב-1.1 מיליון ונמכרו יותר מ-500 דירות - זאת כשממוצע המכירות החודשי (והגבוה) בעיר הוא 150 דירות בחודש. פתח תקוה ממשיכה להיות אלטרנטיבה דומיננטית במרכז הארץ ונהנית מביקושים עצומים הן מצד זוגות צעירים והן מצד משפרי דיור שהשתקעו בעיר.

המדד מבוסס על נתונים הנאספים ע"י חברת אלדר שיווק פרויקטים בע"מ, שהינה חברה פרטית המשווקת דירות יד ראשונה בכל רחבי הארץ, בדגש על אזורי הביקוש. המדד נועד להציג מגמות בשוק שכפי שהן נצפות ע"י אלדר. אין המדד מהווה המלצה כלשהי לשוק המגורים, וכל המתבסס עליו עושה זאת בהתאם לשיקול דעתו האישי.

22
 22