מנורה נקנסה ב-14 מ' ש'; המנכ"ל ארי קלמן נקנס בכ-400 א' ש'

על רקע פרשת ההלוואות במנורה מבטחים ביטוח, המפקח על הביטוח עודד שריג החליט להטיל על החברה עיצומים וקנסות בהיקף חסר תקדים ■ המנכ"ל קלמן נקנס בגין אחריותו הישירה לכשלי החברה ■ החברה נדרשה להשיב כ-10 מיליון שקל

על רקע פרשת ההלוואות בחברת מנורה מבטחים ביטוח, המפקח על הביטוח עודד שריג החליט להטיל על החברה עיצומים וקנסות בהיקף חסר תקדים של כ-14 מיליון שקל, כך עולה מהודעת אגף הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר.

כמו כן, לאור חומרת המקרה, החליט המפקח להטיל באופן תקדימי, קנס אישי בסכום של כ-400 אלף שקל על מנכ"ל החברה ארי קלמן בגין אחריותו הישירה לכשלי החברה, וכן הורה לחברה להשיב כ-10 מיליון שקל לתיק המשתתף של החברה.

עודד שריג אמר היום כי "ההחלטות מדגישות את החשיבות שאגף שוק ההון מייחסים להקפדה על ניהול איכותי של זכויות פנסיוניות של הציבור. לפיכך, מצאנו לנכון להעלות את רף האחריות הנדרשת הן ברמת החברה והן ברמת נושאי המשרה הבכירים בה".

נזכיר, כי מדובר בשתי פרשות: הראשונה הינה מתן הלוואות לא-תקינות בהיקף נרחב של כ-130 מיליון שקל, שניתנו לכמה סוכני ביטוח ב-2004-2007; והשנייה הינה העברות כספים רטרואקטיביות על ידי עובדי החברה בין מסלולי השקעה שנוהלו במסגרת פוליסות הטופ-פייננס. במנורה הדגישו לא אחת כי לקוחות החברה לא נפגעו מפרשות אלו, כשההפסדים בגינן נרשמו בחברה.

לאחר שהפרשות וההפסדים בגינן נודעו לציבור הרחב לפני כ-10 חודשים, האוצר פתח בביקורת מעמיקה לבירור הנסיבות, בסיוע משרד רוה"ח בר לב ושות'. לפני חודשים ספורים הסתיימה הביקורת, ומאז בחנו באוצר את אופן הטיפול בפרשה. באוצר התלבטו רבות באופן שבו יפעלו, ולבסוף הכריעו כי המישור שבו תטופל הפרשה יהיה המישור של העיצומים הכספיים, וכך הוחלט לאחר שקיבלו חלק מטענות מנורה.

הלוואות מיוחדות בכ-150 מיליון שקל

מדו"ח ביקורת שביצע שריג בשיתוף עם משרד רו"ח ברלב, עולה כי בתקופה שבין ינואר 2005 לבין מארס 2007, העניקה החברה הלוואות בשעבוד פוליסות ביטוח חיים, מבלי שנצברו בפוליסות ערכי פדיון ומבלי שהחברה קיבלה בטוחות מספקות להבטחת פירעונן. במהלך תקופה זו, העמידה החברה הלוואות מיוחדות בהיקף של כ-150 מיליון שקל. ההלוואות המיוחדות נרשמו בדיווחי החברה כהלוואות מפוליסות ביטוח חיים וניתנו מכספי תיק המשתתף ברווחים. בתהליך היו מעורבים דרגים בכירים בחברה, ובכללם מנכ"ל החברה קלמן וראש אגף ביטוח חיים דאז ירון דוויק.

לפי הודעת האוצר, הביקורת מצאה כשלים בהליך העמדת ההלוואות המיוחדות, ברישום, בפיקוח ובדיווח עליהן. הביקורת גם חשפה תרבות ארגונית בעייתית, שהיוותה כר נוח להיווצרות הליקויים האמורים, ומנעה את זיהויים והטיפול בהם מבעוד מועד. בהודעה מדגישים כי על אף חומרת הכשלים, בשום שלב לא עלה חשש ליציבות החברה.

"קלמן כשל ניהולית בכך שלא ווידא כי ההלוואות שאישר ניתנות בהתאם להוראות הדין ושאינן חושפות את החברה לסיכונים בלתי סבירים. המנכ"ל לא ייחס תשומת לב ראויה לבעיות יישומיות שהובאו לפתחו, שנבעו מכך שההלוואות המיוחדות לא תאמו את הוראות הדין. גם לאחר שהתבררו למנכ"ל הכשלים בתהליך וכי נגרם לחברה נזק ישיר, הוא הותיר את מנהל אגף ביטוח חיים בתפקידו במשך כשנתיים נוספות, ואף המליץ לדירקטוריון החברה להעניק לו בונוסים שנתיים גבוהים בגין התקופה בה ניתנו ההלוואות", לשון ההודעה.

כן נמסר בהודעה, כי ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה כשלו אף הם בהבנת חומרת הליקויים שהועלו בפניהם בכך, שלא דרשו לעצור את התהליך לאלתר, לא דרשו למצות את הדין עם המעורבים הישירים בתהליך ואף אישרו למנהל אגף ביטוח חיים ולמנכ"ל בונוסים בגין תקופת ההלוואות.

לבסוף, המפקח על הביטוח הורה לחברה לבצע מספר פעולות במטרה למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד, למפות את כל התהליכים הקשורים בהעמדת הלוואות, לוודא קיומם של נהלים פנימיים הכוללים מנגנוני דיווח מובנים, ועוד.