סוף דרכה של קופקסון

הירידה בשווי מניית טבע קרתה השבוע בגלל תרופה אחרת אשר מייצרת חברה אחרת

מה השתנה בשבוע החולף בטבע ? האמת, לא הרבה, חוץ מעניין בולט אחד: נפילה כואבת בשווי השוק. מניית טבע צללה בסוף השבוע שעבר בוול סטריט, ומשווי השוק שלה התקזזו לא פחות מ-4.3 מיליארד דולר. בהמשך, דו"חות כספיים טובים שהחברה פרסמה לסיכום הרבעון השני, לא שינו משמעותית את התמונה בנוגע לשווי.

טבע היא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר, אך המניה שלה לא נפלה בגלל פעילות הגנריקה שלה. כ-30% מפעילותה מגיעים מתרופות מקוריות, בעיקר הקופקסון - תרופת הדגל לטיפול בטרשת נפוצה.

מחזור חיים של כל תרופה ידוע מראש: לאחר מספר שנים שבהן היא מוגנת מתחרות בזכות פטנטים, היא נתקלת בתחרות גנרית. טבע מכירה את המשוואה הזו היטב מצד הגנריקה, ויודעת שכך יקרה בסופו של דבר לקופקסון. השאלה המרכזית היום היא מתי ייתקל הקופקסון בתחרות גנרית. אם שואלים את בכירי טבע, התשובה היא "לא לפני 2014". עד אז התרופה מוגנת בפטנט, והם מעריכים שגם הרשויות כמו ה-FDA לא ימהרו לאשר גנריקה לקופקסון, בשל מורכבתה.

משך זמן רב, זו הייתה גם הסברה בנוגע לתרופת ה-Lovenox, תרופה מדללת-דם של חברת סאנופי-אוונטיס. הפטנט שלה פקע, אך ה-FDA התעכב באישור הגנריקה עד לשבוע שעבר. המשקיעים ראו שניתן אישור ל-Lovenox גנרי, עשו אחד ועוד אחד והבינו שהסבירות לקופקסון גנרי קרובה משחשבו.

בכירי טבע ובראשם המנכ"ל שלמה ינאי, חזרו השבוע כמו מנטרה על הקביעה שטבע היא לא רק קופקסון, שהיא חברה מבוזרת ושהחשיבות של הקופקסון לתוצאות החברה צפויה לקטון בשנים הקרובות. במקביל, הם גם טענו שהקופקסון מורכב בהרבה מה-Lovenox, כך שאישור אחד אינו מעיד על השני. אבל לכולם (גם לטבע) ברור שגם הקופקסון יגיע לסוף דרכו. והעובדה שהסוף נתפש כקרוב יותר, הביאה לירידה החדה בשווי.